آشنایی با انواع فرمت های ویدیو

آشنایی با انواع فرمت های ویدیو

آشنایی با انواع فرمت های ویدیو

انتخاب یکی از فرمت های مختلف فیلم و ویدیو با توجه به فضای ذخیره‌سازی در دسترس، مکان استفاده ی ان و کیفیت مورد نظر و فاکتورهای دیگری که در نمایندگی نیکون به آنها خواهیم پرداخت می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه آشنایی با انواع فرمت های ویدیو که کاربرد بیشتری دارند خواهیم پرداخت.

به‌طور خلاصه می‌توان متداول‌ترین فرمت فیلم و ویدیو را به‌ شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  1. WEBM.
  2. MPG ، .MP2 ، .MPEG ، .MPE ، .MPV.
  3. OGG.
  4. MP4 ، .M4P ، .M4V.
  5. AVI ، .WMV.
  6. MOV ، .QT.
  7. FLV ، .SWF.
  8. AVCHD.

کدام فرمت فیلم کیفیت بالاتری دارد؟

اگر بخواهیم ترتیب کیفیت فرمت های فیلم را به‌طور خلاصه بیان کنیم، می‌توان گفت معمولا فرمت MPEG. نسبت به فرمت‌های AVI و QuickTime کیفیت بالاتری دارد و به همان نسبت هم حجم بیشتری را اشغال می‌کند. فرمت‌ MKV هم یکی از بالاترین کیفیت فرمت فیلم ها را ارایه داده و حجم معقولی را اشغال می‌کند. فرمت OGG. هم برای پخش ویدیوهای با کیفیت از اینترنت مناسب است.

اگر ما می خواهیم به طور خلاصه ترتیب کیفیت فرمت های ویدیویی را بگوییم، می‌توان گفت اغلب فرمت MPEG. این کیفیت بالاتر از فرمت های Avi و QuickTime کیفیت بالاتر و اشغال حجم بالاتری در همان نسبت دارد. فرمت MKV نیز ارائه می دهد یکی از بالاترین کیفیت فرمت های ویدیویی و اشغال حجم معقولی دارد. فرمت صوتی این نیز مناسب برای جریان ویدئو با کیفیت از طریق اینترنت می باشد.

آشنایی با انواع فرمت های ویدیوWEBM.

فرمت WebM. شبیه به فرمت های ویدئویی WebP است. که توسط گوگل به عنوان یک ابزار پخش رسانه ای موثر برای طیف گسترده ای از کاربران ایجاد شده است. فایل های ویدئویی WEBM. آنها در فشرده سازی بسیار خوب عمل می کنند و فایل هایی با این فرمت دارای حجم کم هستند ، اما در کیفیت برخی از انواع دیگر فرمت های ویدیویی در این لیست خوب نیستند. فرمت های تصویری WebM. این است که برای سایت های جریان ویدئو html5 مانند یوتیوب استفاده می شود.

نکات شگفت انگیز در عکاسی پرتره خیابانی
این مقاله را بخوانید

MPG ، .MP2 ، .MPEG ، .MPE ، .MPV.

این فرمت ها برای پخش فایل های صوتی ، تصویری یا صوتی در نظر گرفته شده است. فایل ها با این فرمت ها بسیار جمع و جور هستند و برای صرفه جویی در فضای ذخیره سازی و اندازه دانلود مناسب هستند ، اما کیفیت آنها نیز در مقایسه با فرمت های دیگر کم است. این فرمت های ویدیویی فشرده سازی ضعیف دارند ، به این معنی که کیفیت آنها پس از چندین تغییر کاهش می یابد. فایل های MPG,. MP2,.MPEG.EPM.MPV در بهترین حالت آن خواهد بود زمانی که ویدیو ضبط شده و هرگز ویرایش نشده است.

OGG.

فایل ogg. چیست و چرا استفاده از آن گسترده است؟ فرمت فیلم و ویدیو OGG. یک جایگزین متن‌باز برای فرمت MPG. است و برای فیلم‌هایی با کیفیت بالا که از طریق اینترنت پخش می‌شوند استفاده می‌شود. هر چند که از فایل‌های OGG. برای استریمینگ (streaming) استفاده می‌شود، اما از کیفیت بالاتری نسبت به فایل‌های ویدیویی با فرمت WEBM. برخوردار هستند (بدین معنی که سرعت بارگیری و تحویل آنها به کاربر نهایی بیشتر طول می‌کشد). به دلیل متن‌باز بودن فایل‌هایی که فرمت OGG. دارند، می‌توان آنها را در برنامه‌های مختلفی از جمله گیرنده‌های GPS و پخش‌کننده‌های رسانه (media players) مخصوص دسکتاپ و پرتابل، مورد استفاده قرار داد.

MP4 ، .M4P ، .M4V.

این فرمت فیلم ها مشابه MPG. هستند، زیرا می‌توانند حاوی صوت و تصویر باشند یا صرفا حاوی فایل‌های صوتی باشند. آن‌ها دارای کیفیت مناسبی هستند، به‌طوری‌که پس از چند مرتبه ویرایش‌ فایل و ذخیره هم کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. MP4 .M4P. و پسوند M4V. برای پخش فیلم از طریق اینترنت استفاده می‌شوند. آنها به طور کلی نسبت به فرمت فیلم WEBM. دارای کیفیت بالاتر و بهتری هستند، اما از نظر اندازه بزرگتر هستند.

اصول اولیه عکاسی
این مقاله را بخوانید

M4V. فرمت اختصاصی iTunes است و فایل‌ها را با همان کیفیت MP4. و M4P. به اشتراک می‌گذارد. فایل‌هایی که دارای فرمت M4V. هستند از طریق DRM یا مدیریت حقوق دیجیتال (Digital rights management) محافظت می‌شوند.

AVI.

AVI. یکی از قدیمی‌ترین و سازگارترین فرمتهای ویدئو و فایل‌های تصویری است. بسیاری از کدک‌های مختلف را می‌توان در یک فایل با فرمت AVI. استفاده کرد؛ به این معنی که نسبت به فرمت‌های دیگر از انعطاف‌ بیشتری برای ایجاد تعادل بین کیفیت و حجم فایل برخوردار است. البته فایل‌هایی با این فرمت نسبت به فرمت‌های قبلی که به آنها اشاره شد بزرگ‌تر هستند و این موضوع باعث می‌شود که برای استفاده در فضای اینترنت و وب ایده‌آل نباشند و برای ذخیره فیلم در رایانه مناسب هستند.

WMV.

فرمت WMV چیست و چرا از آن بود تا به طور گسترده ای در گذشته مورد استفاده قرار? WMV. این فرمت فایل های ویدئویی و تصویری توسعه یافته توسط مایکروسافت و مخفف ویندوز مدیا ویدئو است. کدک مورد استفاده در این فرمت به طور قابل توجهی اندازه و حجم ویدئو و ویدئو را کاهش می دهد ، اما کیفیت آن را به همان نسبت کاهش می دهد. به طور کلی ، این فرمت مناسب برای ارسال و ضبط فیلم ها و فیلم ها بر روی کامپیوتر با نسخه های قدیمی تر ویندوز است.

MOV ، .QT.

فرمت‌های MOV. و QT. توسط اپل برای استفاده در پخش‌کننده Quicktime ساخته شده‌اند. این فرمت‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما به‌همان نسبت هم اندازه بزرگی دارند. فایل‌هایی که دارای این فرمت‌ها هستند سازگاری ضعیفی با پخش‌کننده‌هایی غیر از Quicktime دارند. اگر قصد آرشیو و ذخیره یک فیلم با کیفیت بالا در کامپیوترهای اپل را دارید، این فرمت مناسب شماست.

آموزش عکاسی لانگ اکسپوژر
این مقاله را بخوانید

FLV ، .SWF.

فرمت‌های FLV. و SWF. توسط کمپانی Adobe به عنوان فرمت فیلم و فایل ویدیویی برای Flash طراحی شده‌اند. استفاده از این فرمت‌ها با کاهش محبوبیت Flash، به خصوص پس از پایان پشتیبانی Flash در دستگاه‌های تحت سیستم‌عامل iOS، به سرعت کاهش یافته است. استفاده از این فرمت های ویدئویی تنها زمانی توصیه می‌شود که شما یک سیستم قدیمی داشته باشید و از آنها پشتیبانی کند.

AVCHD.

فایل‌هایی با فرمت AVCHD. یا Advanced Video Coding High Definition توسط بسیاری از دوربین‌های دیجیتال تولید می‌شود. این فرمت‌ها از کدک ویدیویی H.264 / MPEG-4 استفاده می‌کنند و مشابه فرمت فیلم MPG. هستند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی