عکاسی منظره شهری

عکاسی منظره شهری

عکاسی منظره شهری

عکاسی منظره شهری (یا به اصطلاح Landscape)، همیشه سوژه خوبی برای عکاسان حرفه‌ای و حتی غیرحرفه­ای بوده. اما اگر در مناطق شهری زندگی می­کنید قطعا شانس زیادی برای دیدن سوژه­‌های طبیعی و عکس گرفتن از آنها را ندارید. اما با رعایت چند نکته می‌توانید عکس­های بسیار زیبایی از شهر و مناظر آن خلق کنید.

شما می توانید افراد چشم انداز هر کجا که شما نگاه کنید. این موضوعات شامل مناطق صنعتی ، محیط های شهری ، جبهه های فروشگاه و سازه ها می باشد. اگر شما در شهرستان زندگی می کنند ، حتی نظر خود را از پنجره می تواند به یک منظره جالب تبدیل شود.

نگاهی به نکات عکاسی منظره شهری ما نیکون بیاندازید تا ببینید که چگونه باید از این سوژه جذاب نهایت استفاده را ببرید!

عکاسی منظره شهریالگوهای تکرار شونده

الگوهای مکرر متعدد در مناظر شهری بسیار هستند. اگر چه این الگوها ممکن است به نظر ادم ساده می رسد ولی کادربندی دقیق ترکیب و استفاده از این الگوهای مکرر تصاویر جالب و قابل توجهی ایجاد می کند. برای یک ساختمان با پنجره ها از همان اندازه و شکل نگاه کنید ، و زوم در این الگوی تکراری بکنید.با استفاده از طرح های رنگی، کاشی ها، سیم های برق، و سنگ فرش ها، عکس های شگفت انگیز بگیرید.

در مقابل، هر چیزی که آن الگوی تکرار شونده را مختل کرده یا می شکند، ناخودآگاه نگاه بیننده را به سمت خود جلب می کند. بنابراین حواستان به هر گونه نقطه کانونی مختل کننده ای که می توانید استفاده کنید، مانند یک کاشی جا افتاده در یک دیوار کاشی کاری شده، یا پنجره یک ساختمان که کاملا باز است در حالی که بقیه پنجره ها بسته هستند، باشد.

تفاوت لنز واید و تله
این مقاله را بخوانید

زاویه عکاسی خود را تغییر دهید

اکثر مردم معمولا عکس از منظره را بر روی سطح چشم و در حالی که ایستاده می گیرند اما این اغلب به تصاویر مشابه منجر می شود. این امر به خصوص اگر عکس مربوط به یک ساختمان معروف و یا محل مشهور باشد. تغییر در حالی  صدق می کند که تغییر نقطه نظر شما را متفاوت کند. با بالاتر رفتن و عکاسی به سمت پایین، یا با نزدیک تر شدن به زمین و عکاسی رو به بالا می توانید این کار را انجام دهید. حتی تعویض به سمت موضوع شما در حال عکسبرداری از زاویه های مختلف می تواند به شما متنوع و منحصر به فرد تصاویری بدهد.

عکاسی سیاه و سفید مناظر شهری

اگرچه مناظر شهری اغلب پر از رنگ هستند، اما گاهی اوقات ارزشش را دارد که از شر آن حواس پرتی خلاص شده و در عوض بر روی شکل، بافت، نور، و فرم صحنه خود تمرکز کنید. عکاسی سیاه و سفید راه ایده آلی برای نشان دادن نحوه تابش نور بین ساختمان ها یا از میان پنجره هاست.

عکاسی منظره شهریشما می توانید در داخل دوربین عکس های سیاه و سفید بگیرید، اما اغلب بهتر است که در ابتدا به صورت رنگی عکس گرفته و بعدا تصویر خود را در یک برنامه ویرایش تصویر به سیاه و سفید تبدیل کنید. این بدین معنی است که کنترل بیشتری بر نوع ویرایش سیاه و سفیدی که به تصویر می دهید، خواهید داشت.

گرفتن عکس از داخل یک دستگاه متحرک

شما می توانید تصاویر منظره خیره کننده ای در حالی که عکاسی از داخل یک وسیله که در حال حرکت است بگیرید. البته ، نه در حالی که رانندگی می کنید! شاید شما می توانید یک دوست یا عضو خانواده را تشویق به رانندگی برای شما در شهرستان است بگیرند. و یا به جای ان چرا سوار اتوبوس یا قطار شهری نمی شوید و از پنجره ها عکس نمی گیرید؟

چگونه با دود رنگی عکاسی کنیم؟
این مقاله را بخوانید

من آن را خودم انجام دادم چندین بار من سعی کردم همه چیز و با توجه به استفاده از سرعت شاتر یا دیافراگم شما می توانید جلوه های بصری بسیار جالب با (یا بدون) motion blur در منظره شهری به دست آورید. آزمایش برای دیدن آنچه کسب می کنید. اگر شما در حال بازدید از یک شهرستان برای اولین بار این ممکن است بهترین راه برای دریافت بیشتر عکس در یک زمان کوتاه است.

تکنیک های ترکیب بندی

در عکاسی منظره ، معمولا تعداد زیادی از اشکال و دستورالعمل های قابل توجه و مورب وجود دارد که می توانید در ترکیبات خود استفاده کنید.  نگاه کردن به سمت این اشکال کشیده شده است و ساختارهای دست ساز انسان معمولا تعداد زیادی از آنها را داشته باشد. فکر می کنم از یک در جلوی خانه باریک بین دو ساختمان – خطوط از جلوی خانه خواهد نگاه خود را به تصویر و به انتهای دیگر هدایت. معماری ، پل ها ، مسیرها و نرده ها نیز مکان هایی هستند که احتمالا می توانید دستورالعمل ها و اشکال مورب را پیدا کنید.

تقارن

معماری زیبا معمولا متقارن است. اگرچه این جالب ترین یا خلاقانه ترین ترکیب بندی نیست، اما قطعا یک ترکیب بندی ضروری است که باید در مجموعه ابزارهای عکاسی منظره شهری خود داشته باشید.

برای گرفتن عکس های عالی ، لازم نیست که یک منظره شهر را به طور کامل ضبط کنید. گاهی اوقات رویکرد و ضبط جزئیات کوچک به شما تصاویر جذاب می دهد. بافت ، رنگ ، نقاشی های دیواری ، عناصر معماری و نشانه های خیابانی همه افراد عکاسی از نوع خود هستند. شما حتی ممکن است بخواهید به استفاده از دست خود را در عکاسی ماکرو در محیط شهری استفاده کنید.

نکته ی اخر

هرچند باید هوشیار باشید. شهرها معمولا پر از جمعیت به سرعت در حال حرکت هستند، و باید در حین عکاسی مراقب خود باشید. بسیار مراقب تجهیزات دوربین خود نیز باشید، به خصوص اگر در شب از شهر عکس می گیرید. افرادی که ممکن است وقتی شما مشغول کار هستید، دوربین شما را بقاپند یا یک لنز را از کوله پشتی شما بدزدند، کم نیست. اغلب بهتر است با یک عکاس دیگر یک تیم تشکیل دهید و با یکدیگر در شهر بگردید و مراقب کوله پشتی های همدیگر باشید.

نکات عکاسی تولد
این مقاله را بخوانید

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی