تفاوت لنز واید و تله

تفاوت لنز واید و تله

 یکی از مهم ترین موضوعاتی که در کار کردن با دوربین های عکاسی باید در نظر گرفته می شود نوع لنز است که در دوربین استفاد شده است،دوربین های عکاسی اصولا دارای به دو لنز واید و تله هستند.این دو نوع لنز با یکدیگر تفاوت ها و تشابهاتی دارند که در این مطلب می خواهیم  به بررسی تفاوت لنز واید و تله در دوربین عکاسی بپردازیم.

آسان‌ترین راه برای عکاسی از مناظر، استفاده از لنز‌های واید است. از این گذشته، بیشتر عکاسان منظره به خاطر دلایلی از لنزهای واید حمایت می‌کنند، لنزهای واید به طور طبیعی به شما عریض ‌ترین زاویه دید ممکن را می‌دهند و به شما اجازه ثبت تمام منظره از پیش زمینه گرفته تا افق را می‌دهند،.

لنزهای واید بیشترین عمق میدان را دارند، در نتیجه شما تمام منظره را نیز در فوکوس خواهید داشت. اعوجاج لنزهای واید سوژه‌ها را در پیش زمینه بزرگ می‌کند، و به شما اجازه می‌دهد جزئیات نزدیک را نشان دهید. همین اعوجاج بر خطوط راهنما نیز تاکید دارد، موجب تقویت ‌ترکیب بندی شما می‌شود و به تصویر شما احساس پویاتری می‌بخشد. ولی هنگامی که از لنز واید استفاده کنید، بسیاری از فرصت‌هایی که در لنز‌های تله فوتو مخفی شده اند را از دست می‌دهید.

تفاوت لنز واید و تله

تفاوت لنز واید و تله

این سطحی‌ترین تفاوت مابین لنز ‌های تله و واید است. لنزهای واید به شما زاویه دید زیادی می‌دهند ولی لنزهای تله فوتو یک نمای محدود به شما می‌دهند و این در حالی است که مناظر به طور کلی عالی به نظر می‌رسند، این عادت خوبی است که چند لحظه وقت بگذارید و به دنبال جزئیات تصویر بگردید. این‌ها عناصر زیبایی از یک منظره هستند که ممکن است کوچک شوند، یا در وسعت یک تصویر واید نادیده گرفته شوند. این هنگامی است که لنز تله فوتو به میان می‌آید. زاویه دید محدود آن برای نشان دادن عناصر اضافی عالی است، و برای فوکوس صحیح روی صحنه‌های کوچک و زیبا مانند منحنی کوه، بازتاب یک حوضچه دور افتاده یا تصویر ضد نور یک درخت مناسب است

عکاسی در باغ وحش
این مقاله را بخوانید

عمق میدان

دومین تفاوت کلی در بین لنز های واید و تله میزان عمق میدان اصلی آن‌ها است. به طور خلاصه، فاصله کانونی بیشتر، محدوده فوکوس کوچک‌تر. در عمل، این به معنای این است موقعه ی عکاسی واید، ثبت تمام جزئیات در فوکوس بسیار راحت‌تر است، از چمن زیر پا گرفته تا خط الراس افق. این به ویژه زمانی که قصد دارید از واضح ‌ترین دیافراگم استفاده کنید، خودش را نشان می‌دهد. با این حال، عمق میدان کوچک‌تر برای جداکردن سوژه از پس زمینه خیلی بهتر است، و این زمانی است که لنزهای تله فوتو به کار می‌آیند. با استفاده از چشم انداز به عنوان یک پس زمینه خوب بوکه، از جزئیات نزدیک در دیافراگم کم عکس بگیرید.

فشردگی عمق

گفتنی است که لنزهای واید با بزرگ کردن عناصر در پیش زمینه و کوچک کردن قسمت‌های پشت، حس عمق یک تصویر را گسترش می‌دهند. این کار برای ایجاد تصویری که به شما احساس این را بدهد که می‌توانید به داخل تصویر رفته و در آن قدم بزنید بسیار عالی است. ولی از طرف دیگر، ممکن است کوه‌های زیبایی که در فواصل دور وجود دارند را مانند تپه‌های کوچک نشان دهید. ولی از طرف دیگر لنز‌های تله فوتو، با فشرده سازی عمق، موجب می‌شوند که سوژه‌های دور و نزدیک از نظر اندازه به یک شکل به چشم برسند. یک حس عمق فشرده شده برای انتزاع یک صحنه عالی است.  ویژگی‌های گرافیکی مانند سایه‌بان‌های جنگلی رنگارنگ، خط الراس کوه‌های لایه ای و تپه‌های ماسه ای خمیده، همه سوژه‌های عالی برای این نوع عکاسی هستند.

کنتراست چیست و چطور کنتراست ایجاد کنیم؟
این مقاله را بخوانید

و یکی از رایج تریت تفاوت لنزهای واید و تله در پرسپکتیوهای آن هاست،در این مورد می توان گفت پرسپکتیو لنز واید بسیار شدیدتر از لنز تله است.اما در مورد لنز تله می توان این گونه گفت که در این گونه لنزها اجزای تصویر در هم فشرده تر می باشند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی