تفاوت عکس‌های RAW و JPEG

تفاوت عکس‌های RAW و JPEG

تفاوت عکس‌های RAW و JPEG

تصاویر Raw  یا JPEG، شما از کدام یک استفاده می‌کنید؟ احتمالا تا به حال از خودتان سوال کرده‌اید که تفاوت عکس‌های RAW و JPEG چه چیزی می تواند باشد؟امروز باهم در نمایندگی نیکون به تفاوت عکس‌های RAW و JPEG می پردازیم.

برخی از مردم فکر می‌کنند عکاسی با فرمت JPEG بسیار منطقی‌تر از عکاسی با فرمت RAW است. زیرا عکس در فرمت JPEG به‌ صورت فشرده ذخیره می‌شود و چشم انسان نمی تواند بین عکس‌های گرفته شده با این دو فرمت از نظر ظاهری تمایزی قائل شود. در نتیجه ، بسیاری از مردم ، با وجود قابلیت های دوربین خود ، ترجیح می دهند از JPEG برای عکاسی در فرمت RAW استفاده کنند. با این حال ، چنین ویژگی موجب صرفه جویی در فضای ذخیره سازی می شود.

مزیت‌های عکاسی با فرمت RAW

  • حفظ کل داده عکس

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این نوع عکاسی را باید از دست ندادن هیچ یک از بخش‌های داده ارزشمند تصویر دانست. اما چرا این موضوع حائز اهمیت است؟

گاهی اوقات هنگامی که ما یک صحنه بصری ضبط, آسمان ممکن است به نظر می رسد کمی روشن تر و موضوع اصلی کمی تاریک. زمانی که فایل با فرمت JPG است که عکاس برای ویرایش عکس ها تا حد زیادی بسته شده است و نه قادر به ایجاد بسیاری از تغییرات آن را ندارد به این دلیل که فایل در مراحل نهایی پس از پردازش و بخش کمی از آن را می توان ویرایش کرد.

هنگامی که عکس ها را در فرمت RAW می گیرید ، بخش قابل توجهی از داده های ارزشمند از دست رفته در طول پردازش تصویر به jpg یا فرمت های دیگر تبدیل می شود. به این ترتیب ، شما می توانید روشنایی ، آسمان را به شکل مورد نظر کاهش دهید و نور را در اطراف موضوع اصلی افزایش دهید.

  • تنظیم وایت بالانس

منظور از وایت بالانس، تن رنگ عکس است. به عنوان نمونه، وایت بالانس گرم به معنی طلایی و زرد بودن تن رنگ تصویر است. در صورت خنک بودن آن، تن رنگ بیشتر آبی خواهد بود. وایت بالانس بسته به منبع نور متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال یک لامپ تنگستنی در مقایسه با نور خورشید در میانه روز، دارای تن نور متفاوتی است.

  • تنظیم نویز و شارپنس

حین عکاسی در فرمت JPG، دوربین یک سری ویرایش روی داده تصویر انجام می‌دهد. این بخشی از فرآیند پس‌پردازش است. به وسیله تغییر برخی عناصر همچون میزان اشباع‌شدگی، کنتراست، شارپنس و کاهش نویز می‌توان در نتیجه نهایی تغییراتی ایجاد کرد.

تکنیک کادر در کادر در ترکیب بندی
این مقاله را بخوانید

تفاوت عکس‌های RAW و JPEGمقایسه فرمت RAW و JPEG

  •  هر دو، فرمت فایل‌های تصویری محسوب می‌شوند.
  • حجم تصاویر دارای پسوند JPG در مقایسه با عکس‌های ثبت شده به صورت RAW یک چهارم است.
  • فرمت فایل JPG یک استاندارد بوده و در سراسر دنیا یکسان است، اما RAW برای هر شرکت سازنده دوربین منحصربه‌فرد است.
  • عکس ثبت شده با پسوند JPG را می‌توان بدون ویرایش در هر جایی اشتراک‌گذاری کرد، اما عکس RAW می‌بایست قبل از استفاده ویرایش شود.
  • حین عکاسی RAW روی مشخصه‌های مختلف تصویر نهایی (کنتراست، اشباع‌شدگی، تندی رنگ‌ها و بسیاری از موارد) کنترل بسیار بیشتری خواهید داشت، اما عکس ذخیره شده به صورت JPG به خاطر حذف یک سری داده مهم از فایل آن طی فرآیند فشرده‌سازی، دارای انعطا‌ف‌پذیری کمتری برای ویرایش است.
  • JPG توسط همه گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتالی کامپکت پشتیبانی می‌شود. پشتیبانی از فرمت RAW منحصر به دوربین‌های دیجیتال گران قیمت همچون انواع DSLR و بدون آینه است.
  • JPG یک فرمت ۸ بیتی است و می‌توان اطلاعات را تا سقف ۱۶ میلیون رنگ مختلف در قالب آن ذخیره کرد. در عکاسی با فرمت خام، تعداد رنگ‌های قابل ذخیره‌سازی به ۶۸ میلیون تا ۴٫۳ تریلیون (بسته به دوربین) افزایش پیدا می‌کند!

چرا تصاویر JPEG بدون ویرایش بهتر به نظر می‌رسند؟

درسته! تصاویر خام نگاه خشک و کسل کننده زمانی که شما برای اولین بار آنها را بر روی کامپیوتر خود را باز کنید. من خودم این سوال بود که من فقط عکاسی آغاز شده بود. و الان جواب آن را دارم. این به دلیل داینامیک رنج موجود در بین آنها است.

آموزش عکاسی انتزاعی
این مقاله را بخوانید

داینامیک رنج مقدار جزئیات دامنه تونال در عکس است.به این معنی جزئیات در تاریک ترین و سبک ترین بخش هایی از تصویر. از آنجا که تصاویر raw حفظ خیلی بیشتر از این جزئیات ، تصاویر قبل از ویرایش نگاه نسبتا ترسناک و کسل کننده است. شما تنها با تنظیم چند اسلایدر در برنامه ویرایش تصویر می‌توانید این مشکل را حل کنید و می‌توانید کاری کنید که تصاویر خام خیلی بهتر از تصاویر  JPEG به نظر برسند. این بدان معناست که شما در حال کنترل هر جنبه‌ای از نحوه عکسبرداری خود هستید.

جمع بندی

با عکاسی در راه خام ، شما به طور کامل تصاویر خود را به چیزی غیر قابل استفاده تبدیل کنید. اکثر عکس های گرفته شده در فرم JPEG نگاه خوب به همان اندازه که شما فقط می خواهید  عکس های فوری بگیرید. اما برای تقویت تصاویر خود ، شما باید توانایی خود را برای تقویت آنها به طور کامل حفظ کنید. اجازه دادن به دوربین برای تصمیم گیری در مورد ویرایش تصاویر برای شما، بخشی از سرگرمی گرفتن تصاویر را نیز از شما می گیرد.

این مهارت و تسلط به یاد بگیرند که چگونه به بهترین استفاده را از آن در ویرایشگر عکس از انتخاب شما است. تنها راه برای انجام این کار از طریق عکاسی در فرم خام است. بنابراین از حالا به بعد ، فقط به صورت خام شلیک کنید و ببینید که چقدر در روند عکاسی شما چشمگیر است.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی