دلیل فوکوس نکردن دوربین عکاسی

دلیل فوکوس نکردن دوربین عکاسی

دلیل فوکوس نکردن دوربین عکاسی

دلیل فوکوس نکردن دوربین عکاسی متنوع است که باید شناسایی شوند. بد نیست بدانید که هنگام استفاده از حالت فوکوس خودکار ، دوربین تمام نقاط تمرکز را برای قفل کردن بر روی نزدیکترین شی با کنتراست مناسب کار می کند.

در حال حاضر منطقه انتخاب شده از دوربین ممکن است متفاوت از انچه در نظر دارید است.در حالی که شما با توجه به یک نقطه خاص از موضوع ، دوربین بخش دیگری برای تمرکز انتخاب می کند. بنابراین بهتر است از حالت نیمه اتوماتیک یا کاملا دستی برای تمرکز عکس دقیقا به نقطه مورد نظر استفاده کنید. بخشی از دلایل به تمرکز بر روی دوربین ها هستند:

  • تنظیم نبودن حالت اتوفوکوس (AF)

اگر حالت دوربین فوکوس خودکار فعال نیست ، عکس های خود را نمی خواهد در تمرکز باشد. در واقع ، در این شرایط ، شما باید به صورت دستی تمرکز مورد نظر را اعمال کنید. بنابراین ، اگر دوربین در تمرکز نیست ، ابتدا اطمینان حاصل کنید که دوربین به حالت فوکوس دستی (MF) تنظیم نشده است و حالت فوکوس خودکار یا af روشن است.

  • نور محیط

معمولا در محیط های کم نور دوربین نمی تواند عملیات فوکوس اتوماتیک را انجام دهد. لذا بهتر است هنگام عکاسی در چنین مکان هایی از فوکوس دستی استفاده کنید.

  • کنتراست سوژه

یکی دیگر از دلایل فوکوس نکردن دوربین نیکون، کنتراست پایین سوژه است. فوکوس روی سوژه های دارای کنتراست پایین معمولا کار راحتی نیست. مثلا هنگام عکاسی از آسمان کاملا صاف و بدون ابر و یا دیوار تک رنگ، احتمال کار نکردن اتوفوکوس دوربین بسیار بالا خواهد بود.

  • بازتاب نور در بدنه

اتوفوکوس معمولا هنگام عکاسی از سوژه هایی که نور را در بدنه بازتاب می دهند عمل نمی کند. بازتاب نور به دوربین می تواند فوکوس را دچار مشکل سازد.

عکاسی خیابانی با لنز تله فوتو
این مقاله را بخوانید

دلیل فوکوس نکردن دوربین عکاسی

  • استفاده از لوازم جانبی روی لنز

برخی از کاربران هنگام عکاسی از یک سری ابزار جانبی روی لنز استفاده می کنند. جالب است بدانید این یکی از دلایل فوکوس نکردن دوربین به شمار می رود.

  • کثیف بودن سنسورهای اتوفوکوس

آلودگی سنسورهای فوکوس و اتوفوکوس هم مساله دیگری است که منجر به فوکوس نکردن دوربین می شود. این سنسورها کنار لنز قرار دارند و احتمال آلودگی آنها بسیار زیاد است.

  • وجود یک منبع نور قوی در پس زمینه

در صورتی که یک منبع نور قوی در پس زمینه وجود دارد ( مثل زمان های عکاسی از سوژه با پس زمینه آسمان ) دوربین به دشواری قادر به تشخیص نقطه فوکوس می باشد . به طور خلاصه دوربین های عکاسی تمایل دارند تا نقاط پر نور را به عنوان نقاط اصلی فوکوس تشخیص دهند و در این شرایط ؛ عکاس باید محل قرار گیری نقطه فوکوس را به صورت دقیق شناسایی نماید .

  •  همرنگ بودن سوژه و پس زمینه

در بسیاری از موارد، دوربین عکاسی DSLR برای تشخیص دقیق نقطه تمرکز برای تشخیص کنتراست موجود در صحنه نیاز و در موارد شدید کم کنتراست بین سوژه و پس زمینه های دوربین قادر به تشخیص دقیق نقطه تمرکز خواهد شد. بنابراین در شرایط عکاسی از رنگ سوژه با پس زمینه و در صورت عدم توانایی برای رسیدن به نقطه تمرکز تضاد بین سوژه و پس زمینه را افزایش می دهد.

  • تکرار بسیاری از الگوها در کادر تصویر

گاهی اوقات ، با عکاسی الگوهای تکرارپذیر ، سیستم تمرکز دوربین می تواند باعث ایجاد اشکالات شود. با توجه به عناوین دانشکده عکاسی پرتره در زمان عکاسی از افراد با الگوهای به شدت تکرار, دوربین فوکوس خودکار دچار مشکل می شود. به عنوان مثال ، هنگام عکسبرداری یک آسمان خراش با تعداد زیادی از پنجره های مشابه ، دوربین فوکوس خودکار برای تعیین نقطه تمرکز دقیق دشوار خواهد بود.

آموزش عکاسی ۳۶۰ درجه از محصول
این مقاله را بخوانید

زمان های شکست اتوفوکوس در دستیابی به نقطه فوکوس

دلیل فوکوس نکردن دوربین عکاسی

در برخی از زمان ها سیستم اتوفوکوس قادر به دستیابی به نقطه فوکوس نخواهد بود و علامت فوکوس در ویزور چشمک می زند. سوژه های دشوار برای اتوفوکوس :

  1. سوژه های دارای کنتراست بسیار پایین
  2. ( آسمان آبی ؛ سطوح تک رنگ و … )
  3. سوژه در موقعیت بسیار کم نور
  4. سوژه بازتاب دهنده نور و یا در شرایطی که منبع نور پشت سوژه قرار داشته باشد ( اتومبیل های دارای بدنه به شدت بازتاب دهنده نوز و … )
  5. سوژه های دور یا نزدیک به صورت کادر بندی شده نزدیک به یک نقطه اتوفوکوس ( حیوانات در قفس )
  6. سوژه های دارای نقاط پر نور ( صحنه های شب )
  7. سوژه های دارای الگوهای تکرار شونده ( آسمانخراش ؛ صفحه کلید کامپیوتر )

در هر یک از این شرایط می توان از روش های زیر استفاده نمود :

  • در حالت One-Shot AF,  بر یک سوژه دیگر در همان فاصله فوکوس نموده و قفل فوکوس انجام شود . کادر بندی عکس مجددا انجام می شود .
  •  لنز را در حالت فوکوس دستی ( MF) قرار دهید .
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی