اصول اولیه عکاسی

اصول اولیه عکاسی

اصول اولیه عکاسی

نکاتی که بعدا به شما خواهیم گفت اصول اولیه عکاسی است که بسیار ساده و ابتدایی هستند اما رعایت نکردن این نکات کیفیت عکس ما را کاهش می دهد. برای اینکه از دوربین خود به خوبی استفاده کنید، شما باید عملکرد برخی از این اجزای اصلی دوربین را بدانید.

برای عکاسی خوب و مداوم، باید در مورد برخی از عملکردهای عمیق تر لنزها، دیافراگم، شاتر و فناوری ضبط خود، چه فیلم یا یک تراشه دیجیتال، بدانید. اینها برخی از چیزهایی است که ما در ادامه با نمایندگی نیکون  شروع به مطالعه ان  خواهیم کرد.

عکاسی از زاویه صحیح

انتخاب زاویه عکاسی از دیگر اصول آموزش عکاسی حرفه‌ای و یکی از کلیدی‌ترین نکات ترکیب‌بندی عکس است. با تغییر این زاویه می‌توانید عکسی با معنای متفاوت بگیرید و حس جدیدی در مخاطب ایجاد کنید. در ادامه، برخی از زوایای متداول در عکاسی و تأثیری را که در عکس دارند بررسی کرده‌ایم.

اصول اولیه عکاسی

 

  • عکاسی از بالا و با استفاده از هلی‌شات سوژه را کوچک نشان می‌دهد و روی منظره اطراف هم تمرکز دارد؛
  • عکاسی از پایین نقطه کانونی، احساس تسلط سوژه بر عکس را به مخاطب منتقل می‌کند؛
  • عکاسی از سوژه با فاصله کم قدرت و تأثیرگذاری آن را به مخاطب منتقل می‌کند؛
  • اگر فاصله شما با سوژه زیاد باشد، آن را بی‌اهمیت جلوه می‌دهید.

آموزش عکاسی به اصول و قواعد محدود نیست. گاهی برای یافتن بهترین زاویه باید مدتی در اطراف سوژه بچرخید و انواع روش‌های ترکیب‌بندی را امتحان کنید تا بهترین زاویه برای گرفتن عکسی حرفه‌ای را پیدا کنید.

آموزش عکاسی لانگ اکسپوژر
این مقاله را بخوانید

استفاده از خطوط هدایت‌گر

به خطوطی که نگاه مخاطب را به‌ سوی سوژه اصلی عکس هدایت می‌کنند خطوط هدایتگر می‌گوییم. خطوط هدایت گر می‌توانند هرچیز خطی شکلی باشند، مثل جاده، نرده، راهرو، حصار، ردیف درخت‌ها یا حتی سایه‌ها.

با شیوه ای از خطوط هدایت‌گر مخاطب در عکس شما سفر می‌کند تا نگاهش به‌سمت سوژه جلب شود! نکته جالب درباره خطوط هدایت‌گر این است که جهت آنها در احساسی که عکس ایجاد می‌کند تأثیرگذار است. خطوط عمودی احساس قدرت و تسلط را منتقل می‌کنند و خطوط افقی بیانگر سکون و آرامش در عکس‌اند.

ایجاد عمق در عکس

ایجاد عمق یکی از اصلی ترین اصول عکاسی در طبیعت است. باید عنصری پیدا کنید که به تصویر شما عمق بدهد. در غیر این صورت، عکسی صاف و خسته‌کننده خواهید داشت. شیوه ی خوبی که برای عمق‌دادن به عکس، ایجاد ترکیب صحیح بین عناصر پیش‌زمینه، وسط و پس‌زمینه است؛ برای مثال اگر قصد دارید از کسی که کنار دیوار ایستاده عکس پرتره بگیرید، زاویه‌ای را انتخاب کنید که امتداد دیوار در تصویر عمق ایجاد کند.

اصول اولیه عکاسی

گاهی پرکردن تمام کادر

یکی دیگر از نکات آموزش عکاسی این است: «کادر را پر کنید!». این موضوع گاهی ایده‌ای عالی است، به‌ ویژه در اصول عکاسی پرتره؛ زیرا اگر فضای خالی و بک‌ گراند سطح زیادی از عکس را پوشش دهد، توجه مخاطب به عناصر حاشیه‌ای جلب خواهد شد. برای پرکردن فریم در عکاسی پرتره، ممکن است از کمر به بالای سوژه عکس بگیرید یا حتی کادر را با صورت سوژه پر کنید. حذف فضای اضافی غیرضروری یکی از مهارت‌های عکاسان حرفه‌ای است.

شارژر باتری نیکون
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی