تجهیزات عکاسی از کهکشان

تجهیزات عکاسی از کهکشان

تجهیزات عکاسی از کهکشان

برای عکاسی از آسمان شب ، به ابزار و وسایل مخصوصی نیاز دارید. اما خوشبختانه این تجهیزات آن‌چنان هم پیچیده نیستند و تقریباً تمامی آن‌ها را می‌توانید در فروشگاه‌های تجهیزات عکاسی مثل نمایندگی نیکون پیدا کنید. البته عکاسی نجومی شکل‌های مختلفی دارد که در ادامه درباره آن‌ها هم توضیح می‌دهیم باهم به تجهیزات عکاسی از کهکشان میپردازیم.

ریموت کنترل دوربین

تریگر (Trigger) دوربین را می‌توان نوعی دکمه شاتر از راه دور هم در نظر گرفت. ساده‌ترین نوع تریگر‌ها، تنها می‌توانند به عنوان دکمه شاتر به کار گرفته شوند. اما انواع پیشرفته‌تری از آن‌ها نیز وجود دارند که علاوه بر شاتر از راه دور، می‌توانند برای زمان‌بندی یا تایمر، کنترل از راه دور فلاش و … استفاده شوند.

تریگر‌ها انواع مختلفی دارند و یکی از بهترین و مناسب‌ترین انواع آن‌ها، سری Captur هستند که با تریگر‌هایی که دارای زمان‌بندی داخلی هستند می‌توانید مثلاً با فاصله زمانی ۳۰ ثانیه، ۱۰۰ عکس پشت سر هم بگیرید و بعداً آن‌ها را دنبال هم قرار دهید و یک ویدئوی کوتاه ۵ ثانیه‌ای درست کنید که همه‌چیز خیلی سریع حرکت می‌کند. این ویدئو‌ها را تایم‌لپس می‌نامند که فعلاً به عکاسی نجوم مرتبط نیست، اما با سه‌پایه و تریگر می‌توانید آن‌ها را هم ضبط کنید.

تجهیزات عکاسی از کهکشان

دلیل نیاز به تریگر برای عکاسی نجوم، به دو مسئله مربوط می‌شود. اول اینکه حتی اگر دوربینتان را روی سه‌پایه گذاشته باشید هم، وقتی دکمه شاتر را فشار می‌دهید، یک لرزش خفیف روی آن ایجاد می‌شود که همین لرزش کم می‌تواند موجب محو شدن جزئی تصویر شود. این محو شدگی، در حالت عادی و برای عکاسی منظره خیلی مشکل ساز نیست. اما وقتی سوژه‌ای که عکاسی می‌کنید، ستاره‌ها هستند، همین لرزش کم هم موجب محو شدن آن‌ها می‌شود.

عکاسی خیابانی
این مقاله را بخوانید

نوردهی با سرعت شاتر

دلیل بعدی هم برای نوردهی با سرعت شاتر بیشتر از ۳۰ ثانیه است. مد دوربین برای عکاسی نجومی در اغلب موارد، مد عکاسی Bulb است (که کمی جلوتر توضیح می‌دهم). در این حالت دوربین تا زمانی که دستتان را روی دکمه شاتر نگه دارید، عکس می‌گیرید. بنابراین باید از راه دور بتوانید شاتر دوربین را مثلاً برای ۱ دقیقه باز نگه دارید.

یک نکته مهم اینکه، تریگر‌های مختلفی برای دوربین‌های مختلف ارائه می‌شوند. تریگرها هم مانند فلاش‌ها، برای هر دوربینی، به صورت اختصاصی ساخته می‌شود. بنابراین باید حتماً از هماهنگی آن با دوربینتان مطمئن شوید. اما اگر دوربینتان WiFi دارد، احتمالاً نیازی به خرید آن ندارید.

 حالت Manual یا Bulb

به طور معمول با هر دوربینی نمی‌توانید عکاسی نجوم کنید. دوربینی که می‌خواهید با آن از آسمان شب عکس بگیرید باید بتواند به صورت دستی کنترل شود. به این معنی که بتوانید مد عکاسی آن را روی M قرار دهید و سرعت شاتر و حساسیت دوربین را خودتان تعیین کنید.

البته اینکه بتوانید دیافراگم لنز را هم کنترل کنید نیز خوب است، اما به اندازه دو کنترل قبلی اهمیت ندارد. مهم‌ترین مشخصه دوربین برای عکاسی نجوم این است که بتوانید سرعت شاتر را تا حد ممکن کم کنید و آن را روی سه‌پایه بگذارید.

تجهیزات عکاسی از کهکشان سه‌پایه‌ها

شاید مهم‌ترین وسیله جانبی برای عکاسی نجومی ، سه‌پایه‌ها باشند. عکاسی از ستاره‌ها و آسمان شب، بدون یک سه‌پایه تقریباً غیر ممکن است. دلیل این نیاز هم این است که عکاسی از سوژه‌هایی که این‌چنین نور کمی دارند، به سرعت‌های شاتر خیلی پایین نیاز دارد و ثابت نگه داشتن دوربین در طی این مدت روی دست، تقریباً غیر ممکن است.

خطوط راهنما در عکاسی
این مقاله را بخوانید

گاهی اوقات باید برای چند دقیقه دوربین را ثابت نگه دارید و هیچ لرزشگیری نمی‌تواند لرزشی که در طی چند دقیقه روی دستتان ایجاد می‌شود را خنثی کند. بنابراین به هیچ‌کدام از لرزشگیر‌های دوربین یا لنز نمی‌توانید اکتفا کنید و باید واقعاً دوربینتان را روی یک سطح بدون لرزش قابت کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی