خطوط راهنما در عکاسی

خطوط راهنما در عکاسی

خطوط راهنما در عکاسی

شما به دنبال یک راه ساده برای تقویت ترکیب خود در عکس هایتان هستید؟ پس از خطوط راهنما در عکاسی استفاده کنید.با نمایندگی نیکون همراه باشید تا یاد بگیرید چگونه از خطوط کمک برای بهبود ترکیب عکس های خود استفاده کنید.

خطوط هدایتگر چیست؟

وقتی به تصویر نگاه می‌کنیم، چشم‌های ما به طور طبیعی به سمت خطوط درون آن کشیده می‌شوند و ما تمایل داریم که از آن‌ها پیروی کنیم تا ببینیم که به کجا می‌روند. به عبارت دیگر این خطوط دلیل نگاه کردن ما به عکس هستند.

خطوط راهنما می توانند طبیعی باشند مانند رودخانه ها یا دره ها یا انسان ها یا می توانند مانند جاده ها یا نرده ها ساخته شوند. هر چیزی که لبه خوب تعریف شده نیز می تواند به عنوان یک راهنما استفاده می شود.

چرا از خطوط راهنما استفاده می‌کنیم؟

یکی از دلایل اصلی ما این است که نگاه بیننده را از طریق تمام تصاویر هدایت کنیم. در مورد این تصویر من می خواستم چشم بیننده را به کوه هایی در فاصله دور هدایت کنم. با یک ابر کوچک در هنگام غروب, کوه تقریبا نیمه شفاف و بنفش درمی‌آیند و استفاده از این سنگ‌ها به عنوان خطوط راهنما، برای هدایت چشم به سمت قسمت نیمه‌شفاف، بهترین ابزار بود.

خطوط راهنما در عکاسی

پیدا کردن خطوط هدایتگر در عکاسی

تقریبا هر منظره‌ای دارای خطوط هدایتگر به شکل‌های مختلف است، اما نکته مهم این است که به یاد داشته باشید دنبال آن هستید. وقتی به دیدن آنها عادت می‌کنید، می‌توانید هوشمندانه‌تر و بهتر از آن استفاده کنید.ساده ترین راه پیدا کردن خطوط هدایتگر در عکاسی ، استفاده از منظره یاب یا صفحه نمایش دوربین است؛ به این دلیل که منظره را مسطح می‌کنند و خطوط هدایتگر برجسته می‌شوند و راحت‌تر می‌توان آنها را پیدا کرد.هنگامی که این خطوط را در صحنه خود مشاهده کردید، وقت آن است که فکر کنید چگونه می‌توانید از آنها برای افزایش و تأکید بر مهم‌ترین عناصر تصویر استفاده کنید.

عکاسی لنداسکیپ
این مقاله را بخوانید

انواع خطوط هدایتگر

خطوط هدایتگر در عکاسی انواع مختلفی دارد و هر کدام به شیوه ای احساساتی را به عکس القا می‌کنند. شما میتوانید با شناخت صحیح از این خطوط و استفاده هر کدام در شرایط مناسب، احساسات صحیحی را به عکس خود وارد کنید.

  • خطوط افقی

خطوط افقی حس آرامش و سکون را به عکس می‌دهند. به همین دلیل برای عکاسی از طبیعت و القای حس آرامش مناسب است.

  • خطوط راهنما در عکاسیخطوط عمودی

خطوط عمودی حس قدرت و اقتدار را به عکس شما می‌دهند. این خطوط باعث می‌شوند سوژه شما قوی تر و مسلط تر به نظر برسد.

  • خطوط مورب

خطوط مورب حس حرکت و تغییر را در عکس شما به وجود می‌آورند. آنها برای حرکت دادن چشم بیننده و پوشش تمام عکس عالی هستند.اما معمولا عادت داریم خطوط مورب را از پیش زمینه به سمت پس زمینه دنبال کنیم. پس قرار دادن سوژه اصلی در ابتدا یا انتهای این خطوط می‌تواند یک فاصله کانونی طبیعی برای چشم شما به وجود بیاورد.همچنین عادت داریم خطوط مورب را از چپ به راست ببینیم، به همین علت خطوط با شیب روبه پایین از چپ به راست، حس آرامش و خطوط با شیب رو به بالا، حس تنش و فشار را به وجود می‌آورند.

خطوط راهنما در عکاسی

  • خطوط منحنی

خطوط منحنی طبیعی‌تر از خطوط صاف و مستقیم هستند. به همین دلیل برای نشان دادن عمق و جریان طبیعت استفاده می‌شود.

  • خطوط همگرا

زمانی که خطوط در یک نقطه تلاقی می‌کنند، ما تمایل داریم روی نقطه متمرکز شویم. این یک مکان عالی برای قرار دادن سوژه اصلی شما است، چون به طور طبیعی توجه بیننده را به آن جلب می‌کند.خطوط همگرا می‌توانند در ساخت تصاویر سه بعدی نیز به کار گرفته شوند.

  • خطوط ذهنی

اینها خطوطی هستند که به صورت فیزیکی در تصویر وجود ندارند، اما ما میتوانیم آنها را تصور کنیم. برای مثال خطی که در امتداد نگاه یک انسان به وجود می‌آید و باعث می‌شود تا ما هم به نقطه دید آن انسان متمرکز شویم. این خطوط می‌توانند جزو خطوط اصلی و قدرتمند ترکیب‌بندی باشند.

  • خطوط متقاطع

مواظب خطوطی که همدیگر را قطع میکنند باشید، زیرا این خطوط باعث می‌شوند عکس خراب شود و دید بیننده نیز به همانجا ختم شود. اما شما می‌توانید از این خطوط هدایتگر در عکاسی به نفع خودتان استفاده کنید و احساس کشش و سردرگمی را به عکس خود اضافه کنید.خطوط هدایتگر در عکاسی روش بسیار خوبی برای داستان پردازی در عکس شماست. با قرار دادن این خطوط در نقاط کلیدی ترکیب‌بندی خود، می‌توانید بر نحوه نمایش عکس، ارتباط دادن المان‌های مهم با هم و هدایت چشم بینندگان تاثیر بگذارید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی