هود لنز دوربین چیست؟

هود لنز دوربین چیست؟

هود لنز دوربین چیست؟

هود لنز دوربین چیست؟ هود لنز یکی از لوازم جانبی لنز دوربین عکاسی است که اغلب توسط مبتدیان و حتی برخی عکاسان مجرب نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که وجود هود لنز فقط برای این است که شما و لوازم عکاسیتان حرفه‌ای‌تر به نظر برسید، اما این تکه از پلاستیک یا فلز که به جلوی لنز شما می‌چسبد، می‌تواند تفاوت بزرگی در کیفیت تصاویر ایجاد کند.برای اطلاعات بیشتر درباره ی هود لنز با نمایندگی نیکون همراه باشید.

انواع هود لنز

  • هود لنز استوانه‌ای

هود لنز استوانه‌ای عموماً در مسدود کردن نورهای سرگردان و حفاظت از لنز شما به خوبی کار می‌کند. آن‌ها اغلب با لنزهای پرایم یا تله فوتو همراه هستند. با توجه به اینکه طول آنها اغلب بلند است، احتمال ثبت آنها در قاب تصویر، هنگام عکاسی با فاصله کانونی کم وجود دارد. چون وقتی از فواصل کانونی کوتاه شروع می‌کنید، میدان دید بیشتر می‌شود.

  • هود لنز گلبرگی

هود لنز گلبرگی به طور خاص و فوق العاده ای طراحی شده تا کوتاه تر باشد و شکاف‌های منحنی داشته باشد که به طور هوشمندانه‌ای نور را مسدود کند. اغلب چهار گلبرگ دارد و باید به درستی چرخانده شود تا به نتیجه دلخواه برسید. خوشبختانه، نیازی به نگرانی در مورد این نوع هود لنز برای خرید وجود ندارد. معمولاً فقط یک هود برای هر لنز وجود دارد که هر کدام برای استفاده با دامنه کانونی لنز بهینه می‌شوند. بنابراین می‌توانید به راحتی از یک هود مناسب برای لنز خود استفاده کنید.

هود لنز دوربین چیست؟کاربرد هود لنز دوربین چیست؟

  • محافظت از لنز

یک کاربرد هود لنز دوربین این است که به عنوان یک لایه اضافی، از لنز شما در برابر خطرات و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند. بسیاری از عکاسان از یک فیلتر UV یا یک درپوش برای محافظت از لنز اسفاده می‌کنند. اما استفاده از یک هود لنز در کنار استفاده از فیلتر، یک سپر بهتر در مقابل اتفاقات تصادفی، خراش، اثر انگشت و حتی ریختن برف و باران در هنگام عکاسی در شرایط آب و هوایی سخت را برای عکاس فراهم می‌کند.

دوربین عکاسی نیکون P950
این مقاله را بخوانید

البته هیچ تضمینی وجود ندارد که یک هود لنز ، به صورت کامل لنز شما را ایمن نگه دارد. اما هنوز یک شانس خوب وجود دارد که بیشتر تاثیرات را جذب کند. به همین دلیل است که بسیاری از حرفه‌ای‌ها پیشنهاد می‌دهند که حتی زمانی که نگران نورهای ناخواسته نیستید، هود را روی لنز خود نگه دارید.

  • جلوگیری از نورهای ناخواسته

یک کاربرد هود لنز دوربین ، مسدود کردن یا کاهش اشعه و انعکاس نور در لنز شماست و عملکردی مانند یک آفتاب‌گیر را دارد. Flare در تصاویر زمانی رخ می‌دهد که نور از یک زاویه خارج از کادر به لنز شما برخورد می‌کند و دیدن مانند زمانی که در تابش شدید خورشید قدم بردارید، سخت می‌شود. این به احتمال زیاد در صورتی رخ می‌دهد که شما از فیلتری با کیفیت پایین و یا یک پوشش قدیمی استفاده می‌کنید که پوشش‌های anti پیشرفته ندارد.

با اینکه استفاده از Flare می‌تواند به صورت خلاقانه به کار رفته و تصاویر جالبی را رقم بزند، اما در عین حال خراب کردن تصویر نیز برایش کار سختی نیست. مخصوصا زمانی که بیشتر سوژه یا پس زمینه را بگیرد. حتی این پدیده ممکن است زمانی که از فلاش استفاده می‌کنید رخ دهد. برای همین توصیه می‌شود در این مواقع از یک هود لنز استفاده کنید.

  • هود لنز دوربین چیست؟افزایش کنتراست

پدیده لنز فلیر (lens flare) اساسا دید شما را در عکس از بین خواهد برد. لنز فلیر تصویر را خراب کرده و رنگ‌ها را به طور کامل تغییر می‌دهد. در نتیجه کیفیت عکس شما به شدت کاهش یافته و کنتراست پایین می‌آید.

صدابرداری حرفه ای با میکروفون
این مقاله را بخوانید

هود لنز ، مانع ورود نور سرگردان و پراکنده به داخل لنز خواهد شد. حالا اطمینان دارید که یک نمای خوب و روشن از یک صحنه دارید. اکنون این را تست کنید. یک بار با هود لنز و بار دیگر بدون آن. اما دقت کنید که هنگام عکاسی با هود، از همان تنظیمات نوردهی مشابه در تصاویر بدون هود استفاده کنید. سپس نتایج را با هم مقایسه کنید تا تفاوت را بینید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی