هیستوگرام و کاربرد آن در عکاسی

هیستوگرام و کاربرد آن در عکاسی

هیستوگرام و کاربرد آن در عکاسی

هیستوگرام و کاربرد آن در عکاسی: هیستوگرام یـک نمـودار سـاده نوعی نمودار گرافیکی اسـت کـه مقـدار و چگـونگی قـرار گـرفتن سـطوح روشـن تـا تیـره را در تصویر نشـان مـی دهـد. ایـن نمـودار کـه در اکثـر دوربـین هـای دیجیتـال فعلـی از ۵ پله روشن تـا تیـره تشـکیل شـده، در بـیش تـر LCDهـا قبـل و یـا بعـد از عکـس بـرداری قابـل رؤیت است.وقتی عکاسی میکنید و تصویر را در LCD دوربین نگاه میکنید تصویر بسیار عالی به نظر می رسد ولی وقتی تصویر را در لپ تاپ باز میکنید از نوردهی نامناسب و رنگ‌های کم‌رمق آن جا می‌خورید.

نمودار هیستوگرام یکی از چیزهایی است که در عکاسی دیجیتال, به عکاس اجازه می دهد تا یک عکس بگیرد که از طریق نتایج صفحه نمایش گرفته شده گرافیک هیستوگرام به عنوان یک ابزار برای تنظیم قرار گرفتن در معرض و رنگ در اختیار عکاس, واقع شده باشد.در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید.

هیستوگرام و کاربرد آن در عکاسیهیستوگرام چیست؟

هیستوگرام ها منحنی هایی هستند که بطور مشخص میزان روشنایی (Brightness) پیکسل ها را نمایش می دهند. این منحنی ها بسیار سودمند هستند. دیگر لازم نیست صرفاً به چشمان خود برای تشخیص میزان روشنایی یک عکس تکیه کنید. برای درک واقعگرایانه روشنایی یک عکس کافی است به منحنی هیستوگرام آن نگاه کنید.

چرا هیستوگرام ها مهم هستند ؟

غیر از آنچه در مورد بررسی میزان روشنایی یک عکس توسط هیستوگرام بیان شد، دلایل دیگری نیز برای اهمیت هیستوگرام ها وجود دارند. شاید یکی از دلایل مهم کاربرد نمودار گرافیکی در عکاسی، بررسی میزان جزئیات(Details) در نواحی سایه و روشن عکس هستند.

سایه‌ها در عکاسی
این مقاله را بخوانید

مسلماً هنگامی که منحنی هیستوگرام در یکی از طرفین چپ یا راست قرار می گیرد – سیاه یا سفید – قسمتی از اطلاعات تصویر در آن ناحیه از بین می رود. همانطور که در عکس زیر می بینید، میزان جزئیات در نواحی روشن عکس بسیار کاهش یافته است.

انواع هیستوگرام با نوردهی متفاوت

هیستوگرام بستگی به قرار گرفتن در نوردهی دارد. هر شکل منحنی هیستوگرام به شما اطلاعات متمایزی میدهد و این اطلاعات را میتوان انواع هیستوگرام در عکاسی نامید. برخی از عکاسان به دنبال هیستوگرام در عکاسی استفاده می شود و به راحتی می توانید عکس های خوب و بد تنها با مشاوره این منشور گرافیکی را مشخص کنید.

به‌طور معمول، یک هیستوگرام ایده‌آل، بیشتر تنالیته‌ها را در قسمت میانی نمودار دارد و در لبه‌های انتهایی راست و چپ، هیچی یا تعداد کمی از تن‌ها یافت می‌شود. در یک هیستوگرام بد، نمودار به سمت چپ یا راست و لبه‌ها کشیده شده است که نشان‌دهنده اوراکسپوژر یا آندراکسپوژر ( فرانوردهی و فرونوردهی) شدن عکس است. گاهی نیز حالت کلیپینگ در عکس را نشان می‌دهد.

هیچ عکاسی از دیدن این منحنی در عکسش خوشحال نخواهد شد! حالت کلیپینگ (در اصطلاح عکاسی) در هیستوگرام زمانی رخ می‌دهد که یکی از قله‌های منحنی به یکی از دو انتها چسبیده باشد یا توسط یک طرف قطع شده باشد.

هیستوگرام و کاربرد آن در عکاسیکلیپینگ در عکس

حالت کلیپینگ در عکس‌هایی با نوردهی بیش از حد یا بسیار تاریک اتفاق می‌افتد و در این حالت هیستوگرام به شما می‌گوید که قسمتی از اطلاعات این عکس از بین رفته است؛ اطلاعاتی که در ادامه قله منحنی بوده اما قطع شده و دیگر وجود ندارد.

پرسپکتیو در عکاسی
این مقاله را بخوانید

به یاد داشته باشید که فقط برای عکس‌های خام و با فرمت Raw که چنین هیستوگرامی دارند، می‌توان در نرم‌افزارهای ادیت عکس، اصلاح انجام داد. برای عکاسی با فرمت JEPG قبل از ثبت عکس و با تغییر تنظیمات نوردهی، می‌توان از برش بخشی از هیستوگرام و ایجاد حالت کلیپینگ جلوگیری کرد. در ادامه عکس‌هایی را با حالت‌های مختلف هیستوگرام در عکاسی خواهید دید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی