سایه‌ها در عکاسی

سایه‌ها در عکاسی

سایه‌ها در عکاسی

عکاسان حرفه ای همیشه به فاکتور نور در عکاسی بسیار اهمیت می دهند. نور یکی از اصلی ترین فاکتورها برای گرفتن عکس های زیبا است. از سوی دیگر، سایه همیشه اهمیت کمی دارد و چون نور در آنجا حاضر نیست خیلی از ما به آن اهمیتی نمی دهیم. اما این یک اشتباه بزرگ است. سایه را همین نوری برایمان ایجاد می کند که این قدر برایمان مهم است.در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید تا بیشتر درباره ی سایه‌ها در عکاسی بدانیم.

نور مصنوعی 

اگر به هر دلیل نمی توانید از نور طبیعی و یا نور در زمان روز استفاده کنید ناراحت نباشید زیرا همیشه امکان استفاده از منابع نور مصنوعی برای شما وجود دارد. در واقع نورهای مصنوعی به شما اجازه میدهند تا در حالت کنترل شده تری سایه ها را به درون تصویر خود وارد کنید. استفاده از نور چراغ خیابان ها یک هوای مه آلود یک ایده‌ خلاقانه می تواند باشد . همچنین نئون ها و تابلوی فروشگاه ها نیز در به وجود آوردن حالتهای دراماتیک برای عکاسی فضای باز می توانند موثر باشند.

سایه‌ها در عکاسیسایه به عنوان سوژه

تمام عکس‌ها متشکل از نور و سایه هستند و یک عکاس خوب سعی می‌کند از هر دو مورد استفاده کند تا کیفیت عکس‌های خودش را افزایش دهد. اما برخی اوقات به جای اینکه از سایه به عنوان یکی از عناصر تصویر استفاده کنید می‌توانید از سایه به عنوان سوژه و تمرکز اصلی تصویر خودتان استفاده کنید.همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، شما چیزی که به دنبال آن هستید را می‌بینید و جستجو به دنبال سایه نیز روش خیلی خوبی برای درک اهمیت سایه در عکاسی است.

نکات مهم در عکاسی کودک
این مقاله را بخوانید

زمان عکاسی از سایه هم ممکن است شما به دنبال چنین چیزی باشید. بنابراین می‌توانید برای عکاسی از سایه و بررسی اهمیت سایه در عکاسی هم به سراغ عکاسی سیاه و سفید بروید زیرا این دو به صورت مکمل یکدیگر عمل می‌کنند.

سایه‌ها در عکاسی

یک نقطه تمرکز

سایه ها به تنهایی می توانند به عنوان سوژه های جالبی بکار روند و به عنوان نقطه توجه اصلی در تصویر دیده شوند.حتی می شود سوژه اصلی را از تصویر خارج نمود و به جای آن بر سایه ها تمرکز کرد. این روش به ویژه وقتی به درد میخورد که سوژه دارای لبه ها و طرح کلی مشخصی باشد بطوری که با دیدن سایه بتوان سوژه اصلی را تشخیص داد.

نور پس زمینه و نورپردازی کوتاه

نورپردازی سوژه از پشت باعث می‌شود بیشتر پیش‌زمینه کادر شما به‌عنوان تن‌های سایه درآید، و تنها جنبه‌های خاصی از سوژه‌ها با هایلایت رندر می‌شوند. برای کنترل قدرت سایه های خود، می توانید اندازه و شکل منبع نور خود را تغییر دهید، فاصله بین منبع نور و سوژه خود را تغییر دهید یا سایه ها را با منبع نور ثانویه پر کنید.

ایجاد عمق و نمایش ابعاد

برای تاکید بر حس فاصله در یک عکس می توان از نور و سایه استفاده کرد. آنها این امکان را به شما می دهند تا ترکیب بندی هایی با عمق بیشتر و یا تاکید بر ابعاد سوژه یا سایر عناصر تصویر ایجاد نمایید.این ویژگی سایه ها در مدل های مختلف عکاسی مثل عکاسی منظره یا تصاویری که از نمای نزدیک تهیه می شوند، استفاده می شود.

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین نیکون
این مقاله را بخوانید

نیکون به شما پیشنهاد میکند تا  با دوربین نیکون D5600 به این نوع از سبک های عکاسی بپردازید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی