فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین نیکون

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین نیکون

 در این بخش قصد داریم درمورد فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین نیکون  صحبت کنیم و اینکه ما هنگامی که که عکس های خود را ثبت میکنیم عکس کجا، چگونه و با چه فرمتی در دوربین سیو میشود؟

عکس های ما روی کارت حافظه دوربین عکاسی ثبت می شود اما سوال اصلی اینجاست که به چه اندازه می توانیم تصاویر را داخل کارت حافظه دوربین یا هارد کامپیوتر خود ذخیره کنیم؟

پاسخ این پرسش را می توان با کیفیت عکس های ما داد. اندازه های عکس ها نسبت به کیفیت آن ها رابطه مستقیم دارد هرچه عکس باکیفیت تر اندازه آن بیشتر می باشد عکس های ثبت شده از دوربین از سه فرمت اصلی تشکیل می شوند JPEG، TIFF و RAW .

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین نیکون

فرمت RAW :

نخستین فرمتی که می خواهیم درمورد آن توضیح دهیم  فرمت RAW میباشد که معنای لغوی آن : خام می باشد. حالا چرا خام ؟ چون تصاویر تو این فرمت یعنی بدون پردازش و بدون هیچ دستکاری ذخیره می شوند.

می‌توان به آن به چشم نگاتیو عکس های دیجیتال نیز نگاه کرد چرا که عملی را انجام میدهد که نگاتیو در عکاسی آنالوگ میکرد. عکس هایی که ذیره شدن هم مثل نگاتیو عکاسی نیاز به ظاهر شدن دارند پس باید به یک فرمتی که قابل مشاهده باشند(TIFF یا JPEG) تبدیل شوند. همچنین فایل‌های RAW مثل نگاتیوهای فیلم دارای دامنه دینامیکی وسیعی هستند.

دلایل عکاسی با فرمت RAW

هنگامی که می خواهید با این فرمت از دوربین عکس برداری کنید باید زمان زیادی برای ویرایش ان صرف کنید. بطور مثال، عکسی را درون خانه زیر نور می گیرید، ولی فراموش می کنید حالت تعادل رنگ سفید (White balance) را درست کنید و روی نور روز می ماند. اگر این تصاویر را با فرمت JPEG گرفته باشید بخش عظیمی از رنگ‌ها را از دست خواهید داد و یک تصویر قرمز/زرد بدست می آید.

خطوط ضمنی در عکاسی
این مقاله را بخوانید

در فرمت JPEG در قادر نیتید که این اطلاعات از دست رفته را بازگردانید و این ویرایش را سخت کرده بنابراین تصویر ثبت شده شکل درستی نخواهد داشت. اما اگر این تصویر به صورت RAW ذخیره شده بود، کل داده‌های رنگی موجود بودند و به راحتی می‌توانستید آن را به خوبی اصلاح و ویرایش کنید.

نسبت ابعادهای متداول

  • ۱:۱ (۱٫۰): برخی از دوربین‌های مدیوم فرمت آنالوگ از نسبت ۱:۱ استفاده می‌کردند. البته امروزه هیچکدام از دوربین‌های دیجیتالی سنسور مربعی ندارند و فقط برخی دوربین‌ها این نسبت را به عنوان یکی از آپشن‌های منو ارائه می‌دهند. اینستاگرام که در ابتدا فقط از این نسبت پشتیبانی می‌کرد باعث محبوبیت آن شد اما پس از گذشت مدتی، اینستاگرام هم تصمیم به پشتیبانی از دیگر نسبت ابعادها گرفت.
  • ۵:۴ (۱٫۲۵): این نسبت در دوربین‌های آنالوگ مدیوم فرمت و لارج فرمت بیشتر دیده می‌شود. همچنین عکس‌های چاپی با قطع ۸*۱۰ و ۱۶*۲۰ نیز از این نسبت استفاده می‌کنند.
  • ۳:۲ (۱٫۵۰): اکثر دوربین‌های DSLR، بدون آینه و Point and Shoot سنسوری با نسبت ۳:۲ دارند. این نسبت اولین بار توسط دوربین‌های آنالوگ ۳۵ میلیمتری محبوب شد و امروزه متداول‌ترین نسبت ابعاد در عکاسی است.
  • ۴:۳ (۱٫۳۳): دوربین‌های مدیوم فرمت، میکرو سه چهارم، اکثر تلفن‌های همراه و برخی از دوربین‌های Point and Shoot سنسور ۴:۳ دارند.
  • ۱۶:۹ (۱٫۷۸): نسبت ۱۶:۹ متداول‌ترین نسبت ابعاد برای فیلمبرداری است و در عکاسی خیلی محبوب نیست. با این وجود در برخی دوربین‌ها به عنوان یک آپشن کراپ دیده می‌شود.
  • ۳:۱ (۳٫۰): این نسبت بیشتر برای عکس‌های پانوراما استفاده می‌شود.

نحوه تغییر نسبت ابعاد

در صورت نیاز به تغییر نسبت ابعاد یک عکس شما می‌توانید از رو روش مختلف این کار را انجام دهید: روش اول از طریق منوی دوربین است و روش دوم با کمک نرم‌افزار ویرایش عکس

تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی
این مقاله را بخوانید

تغییر نسبت تصویر از طریق دوربین

بسته به سازنده و مدل دوربین شما، شاید بتوانید نسبت ابعاد تصویر را از طریق منوی دوربین تغییر دهید. با اینکه خیلی از دوربین‌ها این امکان را برای فرمت RAW هم فراهم کرده‌اند، در بعضی از دوربین‌ها فقط امکان کراپ عکس‌های JPEG وجود دارد و فرمت Native عکس‌های RAW همیشه حفظ می‌شود.

شما می توانید نسبت های تصویر را از طریق منوی دوربین کار به سادگی تغییر دهید. برای مثال در دوربین‌های DSLR و بدون آینه نیکون با فشار دادن کلید منو به مسیر Photo Shooting Menu -> Choose Image Area مراجعه کنید و آن را تغییر دهید. شما با چیزی مثل تصویر زیر روبرو می‌شوید:

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین نیکون

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی