نقاشی با نور ( Light Painting )

نقاشی با نور ( Light Painting )

نقاشی با نور ( Light Painting )

عکاسی نقاشی با نور ( Light Painting ) تکنیکی در عکاسی است، به این صورت که شما با در دست گرفتن منبع نوری قسمتی از فیلم یا سنسور را نقاشی می کنید. در حقیقت شما نوری را در مقابل دوربین حرکت می دهید (دوربین روی سرعت شاتر طولانی یا مد Bulb تنظیم شده) و تا زمانی که کار شما تمام نشده است نمی دانید که چه ساخته اید. درنتیجه آزمون و خطا در گرفتن چنین عکسی امری ضروری است. اگر به نظرتان انجام دادن چنین کاری جذاب می آید در ادامه این مطلب از نمایندگی نیکون راه برای تجربه نقاشی با نور به شما یاد خواهیم داد.

قدم های اولیه برای نقاشی با نور:

  •  منابع نوری، دوربین و سه پایه را به همراه داشته باشید.
  •  لباس تیره بپوشید و به اتاق تاریک بروید.
  • سه پایه و دوربین را آماده کنید.

 تنظیمات دوربین

مد عکاسی : Manual

دیافراگم: f/22

سرعت شاتر: ۵ ثانیه (بعداً می توانید این گزینه را تغییر دهید)

  •  عکاسی تأخیری دوربین را حداقل بر روی ۲ ثانیه قرار دهید، سپس رو به روی دوربین قرار بگیرید و نقاشی را شروع کنید.
  • به عکسی که گرفته اید نگاه کنید، و با دقت، تغییراتی که باید انجام دهید را بررسی کنید و سپس عکس دیگری بگیرید.
  • تکرار کنید، تکرار کنید، و باز هم تکرار کنید…
  • ۵ تجربه نقاشی با نور که در ادامه به آنها اشاره می کنیم به شما کمک می کنند تا ایده های خوبی برای استفاده از این تکنیک بگیرید. سرعت شاتر را می توانید با توجه به کاری که می خواهید بکنید و زمانی که لازم دارید تغییر دهید.

نقاشی با نور ( Light Painting )

با نور محیط شروع کنید

نخستین قدم قبل از شروع استفاده از تکنیک نقاشی با نور در عکاسی ، تعیین نور محیط در صحنه‌ی مد نظر شما است. بسیار مهم است که بدانید چه میزان نوردهی برای نور محیط شما لازم است و باید چند ثانیه شاتر دوربین باز باشد.

نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید
این مقاله را بخوانید

ایزو را بر روی شش استاپ بالاتر از ایزوی مورد نظر خود قرار دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید با ایزوی ۱۰۰ عکاسی کنید، آن را روی ۶۴۰۰ قرار دهید.

با تنظیم دوربین خود روی ایزوی ۶۴۰۰، آزمایش کنید تا بدانید چند ثانیه برای روشن کردن نور محیط صحنه‌ی خود نیاز دارید. هر ثانیه نوردهی در ایزوی ۶۴۰۰ برابر با یک دقیقه نوردهی در ایزوی ۱۰۰ است.

بنابراین اکنون ایزو را به ۱۰۰ برگردانید و آماده شوید تا با نوردهی صحیح و زمانبندی درست عکاسی کنید. در بسیاری از دوربین‌ها کمترین میزان ایزو ۲۰۰ است، بنابراین ۶ استاپ بالاتر از آن می‌شود ۱۲۸۰۰ و اگر کمترین ایزوی دوربین شما ۵۰ باشد، شش استاپ بالاتر از آن ۳۲۰۰ خواهد بود.

فوکوس کنید

فوکوس دوربین شما یک مرحله‌ی بسیار مهم است، اما همیشه هم خیلی ساده نیست، برای مثال زمانی که نور محیط کم باشد این عمل بسیار سخت خواهد شد. ساده‌ترین راه این است که از فوکوس دستی استفاده کنید.

برای این کار لازم است ابتدا محیط را روشن کرده و یا یک سوژه را درست در همان جایی قرار دهید که قرار است در آن نقاشی با نور را انجام دهید، سپس با استفاده از حالت فوکوس دستی، فوکوس را روی آن تنظیم کرده و قفل کنید.

البته می‌توانید در این حالت از فوکوس خودکار هم استفاده کنید، اما حتما پس از فوکوس کردن باید آن را روی سوژه‌ی اصلی قفل کنید، چرا که فوکوس کردن چه به صورت دستی و چه به صورت خودکار در نور کم بسیار دشوار است. به یاد داشته باشید که اگر شما دوربین خود را حرکت دهید, شما نیاز به فوکوس دوباره دارید.

اشتباهات رایج عکاسی منظره
این مقاله را بخوانید

نقاشی با نور ( Light Painting )نوردهی صحیح را رعایت کنید

در این مرحله، شما زمان نوردهی را مشخص کرده‌اید و دوربین را بر روی سوژه‌ی خود متمرکز کرده‌اید.زمان ان رسیده که نوردهی را شروع کرده و شروع به نقاشی با نور در فضا کنید. بیشتر دوربین‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا حداکثر ۳۰ ثانیه نوردهی را تنظیم کنید. برای اینکه به نوردهی بیش از ۳۰ ثانیه هم دسترسی داشته باشید، باید سرعت شاتر را روی حالت B یا همان Bulb قرار دهید.

برای اینکه بتوانید بهتر روی این حالت کنترل کنید، بهتر است از یک ریموت کنترلر استفاده کنید، چرا که نگه داشتن طولانی مدت دکمه‌ی شاتر روی دوربین هم می‌تواند سخت و خسته کننده باشد و هم باعث لرزش دوربین و تار شدن تصویر نهایی شود.

در این حالت تا زمانی که دکمه‌ی شاتر را فشار دادید نوردهی انجام می‌شود و به محض اینکه دستتان را از روی آن بردارید، پرده‌ی شاتر بسته شده و نوردهی تمام می‌شود. لازم است بدانید که این حالت هیچ محدودیتی هم در زمان ندارد، خواه یک ثانیه نوردهی باشد یا ۱۰ ساعت. برای زمانبندی دقیق‌تر هم می‌توانید از تایمر یا استاپ واچ گوشی هوشمند خود استفاده کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی