نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید

نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید

نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید

طلوع و غروب خورشید فرصت های  نامحدودی را برای عکاسی به وجود آورده  است و زمان مناسب و طلایی برای عکاسی است. در این مقاله از نمایندگی نیکون، نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید را برای شما به اشتراک گذاشته ایم.

بررسی لوکیشن

توی نور روز، منطقه رو خوب بررسی کنید. بهترین راه آمادگی برای عکاسی از یک لوکیشن جدید اینه که قبل ازاینکه عکاسی کنید خوب بررسی شده باشد. قبل از طلوع آفتاب هوا خیلی تاریک است و نمیشه نقاط مناسب برای عکاسی رو به خوبی شناسایی کرد. پس اگر امکان دارید بهتر است که روز قبل از عکاسی به اون منطقه بروید و کاملا بررسیش کنید. بهترین نقاط رو شناسایی کنید. از اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی مثل Photopills یا “PlanIt! For Photographers” استفاده کنید تا جانمایی حدودی ماه، خورشید و کهکشان راه شیری رو اطلاع داشته باشید.

نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید

اماده عکاسی باشید

یک ساعت قبل از طلوع در منطقه حاضر باشید. اصولا بهتره که قبل از طلوع خورشید توی لوکیشن اماده شوید. به چند دلیل: اول اینکه توی این زمان میتوانید عکس های با نوردهی طولانی (Long Exposure) بگیرید. دوم اینکه مقداری زمان برای پیدا کردن بهترین نقطه و رسیدن به بهترین کادر خواهید داشت.

اولین هاله نوری حدودا ۳۰-۴۰ دقیقه قبل از طلوع آفتاب نمایان میشود. به این زمان، هوای گرگ و میش یا ساعت آبی گفته میشود. اما حتی زودتر از اون هم می توانید عکس های لانگ اکسپوژر بگیرین. من ۶۰ دقیقه قبل از طلوع، ابرهای قرمز هم دیدم. این نکته رو همیشه یادتون باشد که تمام رنگ‌های مُرده و ضعیف، توی عکس نهایی، کاملا واضح و شاداب به نظر می رسند.

عکاسی ماکرو و میکرو چیست؟
این مقاله را بخوانید

در فواصل کانونی مختلف عکاسی کنید

 زاویه باز می تواند عکس های منظره جالبی ایجاد کند، اما اگر می خواهید خورشید خودش یک ویژگی عکس باشد، می توانید درست بر روی آن زوم کنید.به خاطر داشته باشید که عرض خورشید تنها نیم درجه است، در نتیجه هنگام عکاسی با یک لنز واید فقط بخش کوچکی از عکس را در بر خواهد گرفت. اگر می خواهید خورشید جزئی از عکستان باشد، باید با استفاده از هر چیزی از یک لنز ۲۰۰mm گرفته تا به بالا، بر روی آن زوم کنید. این کار نیاز شما به سه پایه را افزایش می دهد!

قانون یک سوم

 قانون یک سوم را در عکاسی خود از طلوع و غروب آفتاب به یاد داشته باشید. اگرچه شما همیشه می توانید قوانین را بشکنید، اما اغلب ایده خوبی است که المان هایی مانند افق، خورشید، سیلوئت ها و غیره را در جایی به غیر از مرکز تصویر قرار دهید.

نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشیدتکنیک های نوردهی

نکته مهم در مورد طلوع و غروب آفتاب این است که هیچ نوردهی درستی وجود ندارد و شما می توانید با استفاده از انواع مختلف آنها نتایج خیره کننده ای به دست آورید. همچنین به یاد داشته باشید که نوردهی های مختلف (دیافراگم و سرعت شاترهای مختلف) نتایج متنوعی ایجاد خواهند کرد، بنابراین ارزشش را دارد که بیش از تنها چند عکس بگیرید کلید این کار آزمایش و تجربه کردن است.

به جای تکیه بر مُد خودکار دوربین، غروب آفتاب زمان ایده آلی برای تغییر حالت دوربین به مُد اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر، و گرفتن عکس های مختلف در نوردهی های مختلف است.

آشنایی با اصطلاحات عکاسی با فلش
این مقاله را بخوانید

قفل نوردهی خودکار 

یک تکنیک نوردهی دیگر، در شرایطی که شما مُد براکتینگ یا اعتماد به نفس استفاده از آن را نداشته باشید، بهرگیری از قفل نوردهی خودکار است، اگر دوربین نیکون شما این قابلیت را داشته باشد، که به شما اجازه می دهد دوربین خود را به سمت یک مکان تاریک تر نشانه گرفته و نوردهی را برای آن نقطه قفل کنید.

(به عنوان مثال می توانید آن را رو به سمت زمین مقابل خودتان بگیرید و نوردهی را بر روی آن قفل کنید) و سپس تصویر را رو به غروب آفتاب دوباره ترکیب بندی کنید. این بدین معنی خواهد بود که شما یک عکس زیاد نوردهی شده تر می گیرید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی