عکاسی ماکرو و میکرو چیست؟

عکاسی ماکرو و میکرو چیست؟

عکاسی ماکرو و میکرو چیست؟ آیا تفاوتی وجود دارد؟ یا همه آن‌ها یکسان هستند؟

اکنون در این مطالب برای شما کامل توضیح می دهیم تا شما تفاوت بین این نوع مختلف عکاسی را یاد می‌گیرید. و همینطور ما به شما می‌گوییم که کدام تجهیزات می‌توانند به شما کمک کنند.

عکاسی ماکرو

عکاسی، ماکرو در شرایطی انجام می‌شود که اندازه تصویر برابر یا بیشتر از اندازه سوژه باشد. ولی دیدن یک لنز با برچسب “Macro” که فقط یک تنظیم کلوزآپ است غیر معمول نیست

یک لنز ماکرو واقعی باید سایز تصاویری که روی سنسور ایجاد می‌شود به اندازه‌ی خود سوژه بزرگ باشد. معمولا در بعضی از مواقع این عکس می‌تواند تا ده برابر از سوژه بزرگ ‌تر باشد که به آن مقیاس ۱۰:۱ نیز گفته می‌شود.

این مقدار تقریبا بیشترین بزرگ نمایی است که می‌توانید بدون متوسل شدن به میکروسکوپ به آن دسترسی داشته باشید.

حال بیایید چند گزینه موجود را برای دستیابی به ماکرو در محدوده یک برابر تا ده برابر را بررسی کنیم.

چه تجهیزاتی برای عکاسی ماکرو نیاز دارید؟

بیایید نگاهی به تمام تجهیزات ضروری برای عکاسی ماکرو بیاندازیم.

رینگ معکوس

ارزان قیمت ترین  گزینه برای عکاسان ماکرو استفاده از یک رینگ مبدل ساده‌ است. این رینگ در جلوی لنز شما جا می‌گیرد، در نتیجه می‌توانید لنز را صورت برعکس روی دوربین دیجیتالی خود نصب کنید.

تنها مشکل این مورد این است که شما کنترل اتوماتیک بر روی لنزتان را از دست می‌دهید. از آنجا که لنز به صورت معکوس روی دوربین نصب می‌شود، شما امکان استفاده از کنترل‌های خودکار را نخواهید داشت.

آموزش عکاسی از چشم انسان
این مقاله را بخوانید

هنگامی که لنز را از بدنه جدا کنید دیافراگم آن به شکلی کامل باز می‌شود. در بعضی لنزها، شما می‌توانید دیافراگم مورد نظر را قفل کنید. برای این کار کافیست کلید عمق میدان را زمان جداکردن لنز فشار دهید.

انجام این کار باعث بهم ریختن نورسنجی خودکار خواهد شد، در نتیجه شما باید دوربین را روی کنترل تمام دستی قرار دهید. سرعت شاتر و ایزو را برای شارپنس تصویر و روشنایی مورد نظر تنظیم کنیدبا یک رینگ معکوس، شما می‌توانید از یک لنز کراپ سنسور روی یک دوربین فول فریم استفاده کنید. انجام این کار به شما اجازه دسترسی به بزرگنمایی ۴ برابر برای کلوز آپ‌ها را می‌دهد.

عکاسی ماکرو و میکرو چیست؟لنزهای ماکرو

اگر قصد دارید تا بدون زحمت استفاده از وسایل اضافه عکاسی ماکرو را تجربه کنید باید چه کاری انجام دهید؟ جواب تهیه ی یک لنز ماکرو است.

یک لنز ماکرو جداگانه به شما اجازه فوکوس کافی برای رسیدن به نسبت ۱:۱ را بدون استفاده از تجهیزات اضافی می‌دهد. این نوع از لنزها همچنین می‌توانند روی بی‌نهایت فوکوس کند بنابراین شما می‌توانید به عنوان یک لنز پرایم استاندارد از آن استفاده کنید.

اگر بزرگ نمایی بیشتری برای عکاسی ماکرو می‌خواهید، می توانید لنزهای ماکرو را با الحاقات ترکیب کنید.شرکت کانن یک لنز غیر معمول ماکرو ساخته است که توانایی زوم بین ۱:۱ تا ۵:۱ را دارد. لنز ماکرو  MPE-65mm f/2-8 هیچ حلقه فوکوسی ندارد و فقط توانایی تنظیم بزرگنمایی را دارد.

برای فوکوس، شما یا باید سوژه را جا به جا کنید یا دوربین را. به همین دلیل انجام دقیق عکاسی با بزرگنمایی زیاد می‌تواند چالش برانگیز باشد. یک سه پایه محکم و نوعی رک فوکوس یا فوکوس ریل برای استفاده از این نوع لنز ضروری است.

روش استفاده از Live View
این مقاله را بخوانید

میکرو در مقابل ماکرو

عکاسی میکرو برای بزرگ نمایی بیشتر از مواردی می باشد که می‌توانید با استفاده از تجهیزات عکاسی ماکرو بدست آورید.

هیچ لنز میکرو‌یی وجود ندارد که این امکان را داشته باشد تا آن را به دوربینتان وصل کنید. برای رسیدن به بزرگنمایی بیشتر از پنج برابر، شما نیاز به یک میکروسکوپ خواهید داشت. این کار به شما امکان دستیابی به بزرگنمایی هفت تا صد برابر یا بیشتر را می‌دهد.

شما می‌توانید یک میکروسکوپ را با هزینه کمتر از یک لنز ماکرو خریداری و تهیه کنید. ممکن است پرکاربردترین وسیله برای این کار میکروسکوپ معاینه است. این نوع دارای یک چراغ حلقه‌ای برای روشن کردن سوژه از بالا است.

بعضی از این مدل‌ها یک دوربین USB داخلی دارند ولی کیفیت آن خیلی کمتر از یک دوربین DSLR ارزان قیمت است. به دنبال وسیله ای باشید که دارای درگاه C-mount باشد. از این طریق می توانید با استفاده از آداپتور مناسب از دوربین خود استفاده کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی