جهت‌ های مختلف نور در عکاسی

جهت‌ های مختلف نور در عکاسی

جهت‌ های مختلف نور در عکاسی

نور می‎تواند به همه جا نفوذ کند و به همین علت ممکن است همیشه از وجود آن مطلع نباشید، مگر این که جلوی دید شما را گرفته باشد یا چشمان شما را کور کند. اکثر زمان‎های دیگر، نور فقط وجود دارد، بنابراین توجه زیادی به آن نشان نمی‎دهیم. به همین دلیل ممکن است اوقات زیادی را صرف عکاسی کنید بدون این که واقعا کیفیت نور را در نظر بگیرید.در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است با جهت‌ های مختلف نور در عکاسی اشنا شویم.با ما همراه باشید.

کنترل نور طبیعی

پایه: در ساده ترین شکل، کنترل نور طبیعی در برنامه ریزی اولویت دارد. زمان مناسب برای بیرون بودن را انتخاب کنید یا سوژه خود را به فضای داخلی بیاورید و از نوری نرم از پنجره استفاده کنید.

پیشرفته: شما می توانید با کمک رفلکتورها و یا پرچم‌ها، نور طبیعی را تقریباً مانند کنترل نور مصنوعی کنترل کنید.

رفلکتورها برای پرتاب نور در چهره سوژه استفاده می شوند. به عنوان مثال، اگر با نور از بالا برخورد می کنید، می توانید با روشن کردن آنها با استفاده از یک بازتابنده، مشکل چشمان تیره را برطرف کنید. همچنین در صورت نیاز از نور با زاویه ۴۵ یا ۹۰ درجه می تواند در صورت لزوم قسمت تاریک صورت را روشن کند.

اکثر مردم به شما می‌گویند که هنگامی که با نور غیر طبیعی کار می‌کنید کنترل بیشتری روی موقعیت‌های نورپردازی تصویرتان دارید. کار کردن با نور طبیعی توانایی شما برای کنترل جهت نور را تقریباً به صفر می‌رساند.ولی از نظر من این فرض نادرست بسیاری از عکاسان را به سمت تصاویر متوسط می برد. با بیان اینکه روشنایی ضعیف است، زیرا وقتی این عکس را گرفتند “این طور بود” قابل قبول نیست.

خطوط ضمنی در عکاسی
این مقاله را بخوانید

جهت‌ های نور در عکاسی

  • نورپردازی از جلو
  • نورپردازی ۴۵ درجه
  • نورپردازی ۹۰ درجه
  • نورپردازی از بالا
  • کنترل نور طبیعی

در نتیجه گام اول در کنترل نور طبیعی این است که با دقت زمان عکاسی خود را برنامه ریزی کنید.پس دوربین نیکون D810  را بردارید و اماده ی عکاسی شوید.

جهت‌ های مختلف نور در عکاسی

نورپردازی از جلو به نوری معروف است که به طور کامل و مستقیم از جلوی سوژه شما قرار می‌گیرد یعنی منبع نور باید در پشت شما و دوربین قرار بگیرد. موقعیت احتمالی اول وقتی سوژه شما با منبع نور رو به رو شده ممکن است با نور دیگر منعکس شده باشد . مثل این که سوژه در سایه ایستاده باشد ولی در برابر او دیواری آفتابی روشن قرار داشته باشد که نور خورشید را مستقیم بر صورتش منعکس کند.

برای نورپردازی از بالا نیز در وضعیتی قرار بگیرید که نور مستقیماً از بالای سوژه شما مانند ظهر باشد.

برای نورپردازی ۴۵ درچه همانطور که از اسم ان مشخص است، این به وضعیتی می گویند که نور از زاویه ۴۵ درجه از دماغ سوژه شما ناشی می شود. این نورپردازی در عکاسی پرتره بسیار معروف و پرطرفدار است، که برخی مواقع به آن نورپردازی رامبراند نیز معروف می شود. با برخورداری از تابش نور خورشید از طلوع خورشید یا غروب خورشید، یا با قرار دادن سوژه در زاویه ۴۵ درجه به یک پنجره، می توان به سادگی به آن دسترسی پیدا کرد.

جهت‌ های مختلف نور در عکاسیدر ادامه بر ای نورپردازی ۹۰ درجه نیز مانند بالا همانطور که متوجه شدید این به وضعیتی اشاره می کند که جهت نور در عکاسی از زاویه ۹۰ درجه از بینی سوژه شما ناشی می شود. می توان با تابش نور جانبی از طلوع خورشید یا غروب خورشید یا قرار دادن سوژه خود در زاویه ۹۰ درجه به یک پنجره، دست یافتنی باشد.

تکنیک کلوز اپ
این مقاله را بخوانید

نور نقطه ای

نور نقطه ای (Spot light) به نوری گفته می شود که از یک سطح محدود و اغلب بطور مستقیم از منبع نور ساطع می شود. کاهش سطح منبع نور موجب کاهش نرمی نور می شود به همین علت در بسیاری از موارد نور نقطه ای به صورت نور سخت جلوه می کند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی