خطوط ضمنی در عکاسی

خطوط ضمنی در عکاسی

خطوط ضمنی در عکاسی

روش‌های خیلی زیادی برای ایجاد خطوط ضمنی در عکاسی وجود دارد و یکی از متداول‌ترین انواع آن خط دید است. این نوع خط زمانی ایجاد می‌شود که یک شخص یا حیوان داخل عکس به صورت واضح به یک نقطه خاص نگاه کرده باشد. جهتی که آن‌ها به آن نگاه می‌کنند باعث ایجاد یک خط دید ضمنی می‌شود.

البته هیچ خط فیزیکی‌ای وجود ندارد اما مخاطب وادار می‌شود خط دید را دنبال کند تا متوجه شود شخصی که در عکس قرار دارد به چه چیزی نگاه می‌کند. یکی از کلاسیک‌ ترین انواع این خط زمانی است که یک زوج به همدیگر نگاه می‌کنند. این نوع نگاه باعث خلق یک ارتباط قوی بین آن‌ها خواهد شد و معمولا مخاطب زمانی که چنین ارتباط قوی‌ای در عکس وجود داشته باشد مدتی را صرف نگاه کردن به آن می‌کند.برای ادامه مطلب با نمایندگی نیکون همراه باشید.

خطوط ضمنی در عکاسی خط یا اشاره‌ گر

یکی دیگر از انواع خطوط ضمنی، استفاده از چیزهایی است که به عنوان خط یا اشاره‌گر عمل می‌کنند. برای مثال به یک فنس چوبی فکر کنید که به سمت نقطه‌ای در وسط عکس کشیده شده است. مخاطب این خط را تا وسط تصویر دنبال می‌کند تا متوجه شود خط ایجاد شده به کجا ختم می‌شود. استفاده از این نوع خط ضمنی در عکاسی منظره خیلی پرکاربرد است.

استفاده از وسایل گرافیکی مثل فلش‌هایی که روی دیوار کشیده شده‌اند و یا علائم راهنمایی و رانندگی هم روش دیگری برای اشاره به یک جهت خاص داخل عکس است. در واقع هرگونه الگوی معمولی که یک مسیر خاص را دنبال می‌کند اما ممکن است قطع شود را می‌توان به عنوان خطوط ضمنی مورد استفاده قرار داد. ردپاهایی که روی شن‌های ساحل به جا می‌‎مانند هم یک نمونه دیگر از این نوع خطوط هستند. چشم شما این ردپاها را دنبال می‌کند و می‌توانند چشم‌های شما را کنترل کنند.

چگونگی عکاسی از خورشید گرفتگی
این مقاله را بخوانید

عکاسی پرتره

برخی اوقات اینکه یک خط ضمنی را نبینید خیلی ساده است. زمانی که شما ترکیب‌بندی تصویر را انجام می‌دهید به سادگی ممکن است ارتباط بین عناصری که یک خط ضمنی تشکیل می‌دهند را نادیده بگیرید. در صورتی که مراقب نباشید سنگ‌هایی که توسط یک کودک در ساحل چیده شده‌اند ممکن است باعث ایجاد یک خط ضمنی شوند. در صورتی که شما نتوانید این خطوط را تشخیص دهید، مخاطب سردرگم خواهد شد. دیگر موضوعات ضمنی هم چنین قابلیتی خواهند داشت و به همین خاطر باید خیلی مراقب چیزهایی باشید که به صورت غیرمنتظره باعث خلق یک ارتباط ناخواسته می‌شوند.

از عکاسی پرتره گرفته تا صحنه‌هایی که عمدا چیده شده‌اند و عکاسی منظره، خطوط ضمنی می‌توانند احساس تعادل، تمرکز و چیدمان فضایی را به کاربر منتقل کنند. این خطوط یک ابزار فوق‌العاده برای تمامی عکاس‌ها با سلایق و توانایی‌های مختلف هستند.

خطوط ضمنی در عکاسیخطوط پیشرو چیست؟

خطوط اصلی توجه بیننده را به سمت ناحیه ای از فوکوس در عکس سوق می دهد. تصویری از قطار در خطوط راه آهن را تصور کنید. اگر در قطار عکس قطارهایی با قطار واقعی وجود داشته باشد ، مسیرهای مستقیم یک خط پیشرو را فراهم می کند که نگاه بیننده را به آن شیء کانونی ، قطار هدایت می کند. مسیرها ممکن است افقی باشند ، اما به احتمال زیاد آنها یک مسیر مورب را دنبال می کنند ، که ناخودآگاه ما را به یاد حرکت قطار می اندازد.

خطوط اصلی توجه بیننده را به منطقه فوکوس  درعکس . تصویر قطار را در خطوط قطار تصور کنید. اگر قطار با قطار واقعی در قطار عکس وجود دارد, مسیرهای مستقیم یک خط اصلی است که نگاه بیننده به جسم کانونی هدایت را فراهم خواهد کرد, قطار. این مسیرها می توانند افقی باشند اما به احتمال زیاد یک مسیر مورب را دنبال می کنند که ما را به یاد حرکت قطار می اندازد.

دیافراگم در عکاسی
این مقاله را بخوانید

ایجاد خطوط ضمنی

نوع دیگری از خطوط ضمنی در عکاسی استفاده از چیزهایی است که شبیه خطوط یا نقطه هستند. برای مثال یک نرده چوبی را در نظر بگیرید که به سمت نقطه ای در وسط تصویر کشیده شده است. مخاطب این خط را تا مرکز تصویر دنبال می کند تا ببیند خط ایجاد شده به کجا ختم می شود. استفاده از این نوع بیان در عکاسی رایج است.
استفاده از ابزارهای گرافیکی مانند فلش های نقاشی شده روی دیوارها یا تابلوهای خیابان راه دیگری برای نشان دادن جهت خاصی در تصویر است. در واقع، هر الگوی منظمی که مسیر خاصی را دنبال می کند اما می تواند قطع شود، می تواند به عنوان یک خط زیربنایی استفاده شود. رد پا در ماسه ساحل نمونه دیگری از این خطوط است. چشمان شما از این نشانه ها پیروی می کنند و می توانند چشمان شما را کنترل کنند.
گاهی اوقات دیدن خط مشخص شده آسان تر است. هنگام ایجاد یک تصویر، به راحتی می توان از رابطه بین اشیایی که خط نامرئی را تشکیل می دهند چشم پوشی کرد. اگر مراقب نباشید، سنگ هایی که توسط کودک در ساحل قرار می گیرد می تواند یک ردیف توصیفی ایجاد کند. اگر این خطوط را نشناسید، مخاطب گیج می شود. سایر موضوعات انتزاعی نیز همین پتانسیل را دارند، بنابراین باید در مورد چیزهایی که به طور ناگهانی ارتباطات غیرضروری ایجاد می کنند، بیشتر مراقب باشید.
از عکاسی گرفته تا عکاسی عمدی و عکاسی منظره، خطوط تار می توانند حس تعادل، فوکوس و نظم فضایی را به کاربر منتقل کنند. این مجموعه ابزاری عالی برای تمامی عکاسان با سلایق و توانایی های مختلف می باشد.
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی