قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم در عکاسی یکی از قوانین پایه عکاسی است و فهم آن نیز خیلی ساده است. در عکاسی ما اغلب به احساس زیبایی شناختی خودمان تکیه می‌کنیم اما استفاده از قانون یک سوم نقطه شروع خیلی خوبی برای تولید عکس‌هایی است که چشم‌نوازتر هستند. در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید تا نحوه‌ی استفاده از قانون یک سوم در ثبت تصاویر را یاد بگیرید.

دستورالعمل ترکیب بندی

قانون یک سوم دستورالعمل ترکیب بندی است که سوژه شما را در یک سوم چپ یا راست تصویر قرار می دهد و دو سوم دیگر را بازتر می گذارد. در حالی که اشکال دیگری از ترکیب بندی وجود دارد ، قانون یک سوم به طور کلی منجر به عکس های جذاب و خوب می شود.اگر تصور می کنید که یک عکس یا حتی منظره یاب دوربین خود را با استفاده از خطوط افقی و عمودی به ۹ منطقه مساوی تقسیم کنید ، این شبکه قانون یک سوم شما را تشکیل می دهد-تنظیماتی که می توانید در اکثر دوربین ها و حتی تلفن خود انتخاب کنید.

به این دقت کنید که گوشه های مربع مرکزی نقاط تقاطع شبکه شما هستند که می خواهید نقطه کانونی عکس خود را در آن قرار دهید. این قانون یک سوم نامیده می شود ، اما می توانید تصور کنید که به شما چهار حالت متقابل می دهد تا با آنها عناصر مهم یک شات را هدف قرار دهید. این به شما کمک می کند تا سوژه اصلی خود را با فضای منفی در عکس خود متعادل کنید تا یک ترکیب عکاسی موثر ایجاد کنید که چشم بیننده را به خود جذب کند.

اعداد روی لنز
این مقاله را بخوانید

قانون یک سوم در عکاسی نحوه‌ی چیدمان سوژه‌ها و عناصر داخل کادر

قانون یک سوم کادر تصویر شما را به ۹ مستطیل همسان تقسیم می‌کند. شما می‌توانید این کار را با کشیدن دو خط عمودی و دو خط افقی روی تصویر انجام دهید. این خطوط در چهار نقطه با هم تلاقی دارند. مرکز توجه (Point Of Interest) عکس شما باید روی این نقاط قرار بگیرید. شما می‌توانید خطوط ذکر شده را به صورت ذهنی ترسیم کنید و یا این کار را با استفاده از تنظیمات دوربین انجام دهید. اکثر دوربین‌های دیجیتالی گزینه‌ای برای اضافه کردن این خطوط به صفحه دارند.

قانون یک سوم از کادر تصویر را به ۹ مستطیل تطبیق تقسیم می کند. شما می توانید این کار را با کشیدن دو خط عمودی و دو خط افقی بر روی تصویر انجام دهید. این خطوط در چهار نقطه تقاطع می شوند. مرکز توجه (نقطه مورد علاقه) عکس شما باید در این نقاط قرار گیرد. شما می توانید خطوط ذکر شده را به صورت ذهنی ترسیم کنید یا با استفاده از تنظیمات دوربین این کار را انجام دهید. اکثر دوربین های دیجیتال توانایی اضافه کردن این خطوط به صفحه نمایش است.قانون یک سوم در عکاسی

تمرین قانون یک سوم

استفاده مکرر و عملی از قانون یک سوم بهترین راه برای درک آن و تقویت مهارت های خود است – در برخی از نقاط ، خطوط شبکه و نقاط متقاطع آنها در مغز شما ریشه دوانده است. تا آن زمان ، در اینجا نکات عکاسی از متخصصان کار وجود دارد که می تواند آزمایش شما را در مسیر درست هدایت کند.

روش های تبدیل عکس به PDF
این مقاله را بخوانید

 با شبکه قانون یک سوم دوربین خود تمرین کنید: “آن را روشن کنید تا بتوانید ببینید در حال انجام چه کاری هستید” ، پلیکانیک پیشنهاد می کند. “در نهایت ، شما احساس می کنید.”

از یک سوم سفر میدانی استفاده کنید: “آنا گوئلنر ، عکاس عروسی ، می گوید: به پارک یا جایی بروید و سعی کنید ده عکس خوب با الگوی قانون یک سوم بگیرید. “هرچه بیشتر این کار را انجام دهید ، بیشتر در ذهن شما جا می گیرد.

چشم خود را روی چشم ها نگه دارید: “قبل از عکاسی ، جایی را که می خواهید نقطه تمرکز شما وجود داشته باشد ، انتخاب کنید. کارلی دیویدسون ، نویسنده و عکاس حیوانات ، می گوید من همیشه به دنبال چشم ها هستم.

عناصر مهم در ترکیب‌بندی

برخی از تصاویر، مانند مناظر، مناظر دریایی، و مناظر شهری منحصر به فرد نیستند. برای این عکس ها، تصویر را به دو سوم تقسیم کنید. به عنوان مثال، هنگام عکاسی از منظره، خط افق را روی یکی از خطوط افقی قرار دهید.
به عنوان مثال، این عکس از یک منظره خیابانی را در نظر بگیرید. از آنجایی که خط افق در مرکز تصویر قرار دارد، تصویر ما خیلی پویا نیست.

قانون یک سوم در عکاسی

با استفاده از جدول یک سوم این موضوع بهتر معلوم است

قانون یک سوم در عکاسی

اما عکس پائین جالب‌تر است. منظره زمینی یک سوم کل تصویر را گرفته است و آسمان هم دو سوم باقی مانده را در بر دارد. این روش برای نشان دادن دو عنصر که یکی از آن‌ها مهم‌تر است کاربرد بیشتری دارد. این عکس در صورتی که آسمان فقط یک سوم کادر را پوشش داده بود به این اندازه زیبا نبود.

تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسی
این مقاله را بخوانید

قانون یک سوم در عکاسی

زمان هایی که هنگام عکس گرفتن نباید از قانون یک سوم استفاده کنید.

بزرگترین مشکل با قانون یک سوم این است که حتی اگر اشیاء شما همانطور که توضیح داده شد قاب شوند، تغییر نمی کنند. این بدان معنی است که شما به چیزی که شلیک می کنید توجه نمی کنید. به عنوان مثال، در برخی از صحنه ها، ترکیب بندی را از بین می برید و عناصر مهم را کنار می گذارید تا همچنان به قانون یک سوم پایبند باشید.
کل ایده قانون یک سوم در عکاسی دور نگه داشتن مبتدیان از ترکیب بندی مرکزی است. با این حال، ممکن است فکر کنید که سوژه ها همیشه (یا اغلب) باید در امتداد خطوط و تقاطع ها در یک شبکه ۳×۳ برای یک ترکیب موفق و بی نقص قرار گیرند.
در واقع، هر نوع پیکربندی خارج از مرکز می تواند خوب باشد، نه فقط قانون یک سوم. اما در عوض، سعی کنید سوژه خود را کمی خارج از مرکز یا در یک گوشه کادر بندی کنید. خود صحنه ممکن است به شما بگوید که چه نوع ترکیب بندی برای عکس شما بهتر عمل می کند.
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی