اعداد روی لنز

اعداد روی لنز

اعداد روی لنز

اگر شما تا به حال از نزدیک یک لنز دوربین عکاسی دقیق دیده اید, شما در با بسیاری از اعداد روی لنز روبه رو شده اید. این کلمات و اعداد برای هر کاربری گیج کننده است. در این مقاله از نمایندگی نیکون می خواهیم درباره اعداد روی لنز صحبت کنیم.

بسته به سن لنز شما، با علائم مختلفی مواجه خواهید شد. در این بخش، اعدادی که اغلب در لنزهای جدید یافت می شوند را مورد بحث قرار می دهم.البته توجه داشته باشید که بسیاری از آنها برای لنزهای قدیمی نیز کاربرد دارند.

  • فاصله کانونی

لنزهای زوم دارای یک حلقه زوم هستند. آن را بچرخانید، و لنز شما بزرگنمایی و بزرگنمایی خواهد کرد.در کنار این حلقه، به طور خلاصه  اعداد فاصله کانونی را خواهید یافت. برای مثال، اگر لنز شما ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر زوم مانند من باشد (در زیر)، علامت‌هایی را خواهید دید که از ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر باز می‌شوند. من در حال حاضر در حدود ۱۰۰ میلی متر هستم.

اعداد روی لنز

اگر از لنز پرایم یا ثابت استفاده می کنید، حلقه زوم نخواهید داشت. همانطور که در لنز ۸۵ میلی متری من می بینید، لنز شما به سادگی فاصله کانونی روی بشکه خود را نشان می دهد.

  • دیافراگم

حداکثر دیافراگم بزرگ‌ترین دیافراگمی است که لنز شما می‌تواند به آن دست یابد. توجه داشته باشید که هرچه دهانه دیافراگم بزرگتر باشد، عدد f کوچکتر است در نتیجه f/2.8 مربوط به دیافراگم بسیار باز است، در حالی که f/22 مربوط به یک دیافراگم بسیار کوچک است.

دیافراگم های بزرگتر مانند f/2.8 یا حتی f/1.8 بسیار مناسب هستند زیرا به شما این اجازه را می دهند در شرایط کم نور عکس بگیرید و در عین حال سرعت شاتر بالایی را حفظ کنید. بنابراین بهترین لنزها و گرانترین لنزها تمایل دارند حداکثر دیافراگم بسیار باز را ارائه دهند.

راز‌ عکس حـرفـه‌ای‌
این مقاله را بخوانید

به این نیز دقت داشته باشید که برخی از لنزهای زوم دارای حداکثر دیافراگم متغیری هستند که حداکثر دیافراگم بسته به فاصله کانونی تغییر می کند؛ این به صورت محدوده ای از اعداد مانند f/3.5-6.3 نشان داده می شود. اکنون تقریباً هر لنز حداکثر دیافراگم را در جایی روی بدنه خود نوشته است.

اعداد روی لنزمعمولاً می توانید این اطلاعات را در یکی از دو مکان (یا شاید حتی در هر دو) پیدا کنید:

  • درست در انتهای لوله لنز
  • در جلوی لنز در داخل ناحیه حلقه فیلتر

حداکثر دیافراگم در لنز ۸۵ میلی‌متری f/1.8 است و در زوم تامرون، با زوم کردن لنز، حداکثر دیافراگم از f/2.8 به f/4 تغییر می‌کند. در پهن ترین لنز، ۱۷ میلی متر، می توانم دیافراگم را تا f/2.8 باز کنم. اما اگر تا ۳۵ میلی متر زوم کنم، حداکثر دیافراگم من f/4 می شود.این حداکثر دیافراگم متغیر در لنزهای کیت و به ویژه لنزهای کیت با محدوده فاصله کانونی زیاد مانند ۲۸-۳۰۰ میلی متر یا ۱۸-۲۰۰ میلی متر بسیار رایج است.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی