تکنیک کلوز اپ

تکنیک کلوز اپ

تکنیک کلوز اپ

تکنیک کلوز اپ یا ماکرو روشی است در عکاسی که در آن عکس از نمای بسیار نزدیک از سوژه گرفته می شود. اگرچه طبیعت بهترین سوژه ها را برای عکاسی ماکرو در اختیار عکاسان قرار می دهد؛ اما از هر چیزی می توان برای این نوع عکاسی، استفاده کرد.

اشیای قدیمی سوژه های مناسبی برای عکاسی کلوزآپ هستند. اگرچه در این مقاله از نمایندگی نیکون تا حد زیادی با اصول و تکنیک های عکاسی کلوزآپ آشنا می‌شوید اما اگر قصد دارید تمامی مباحث را از پایه تا پیشرفته بدانید؛ باید تمرین کنید.

دوربین مناسب

برای عکاسی کلوزآپ دوربین شما باید به فوکوسی مجهز باشد که امکان عکاسی در فاصله کمتر از بیست سانتی‌متر را بدهد. دوربین های دیجیتال جدید مثل سری A300 COOLPIX نیکون ، حتی امکان عکاسی تا فاصله یک یا دو سانتی‌متری از سوژه را هم به شما می‌دهند. در واقع به کمک این دوربین ها می‌توانید کل کادر عکس را با یک جسم پانزده میلی‌متری پر کنید!

آموزش عکاسی کلوز آپ

عکاسی هنری است که به مهارت و تجربه لازم دارد. اگر می خواهید در عکاسی کلوزآپ حرفه ای باشید؛ باید پیش از هر چیزی با قواعد و اصول آن و همینطور تنظیمات دوربین برای این کار، آشنا باشید. پس از آن تنها تمرین زیادی است که می‌ تواند شما را به یک عکاس حرفه‌ ای کلوزآپ، تبدیل کند.

تکنیک کلوز اپ

وثتی که برای گرفتن یک عکس ماکرو تا حد زیادی به سوژه مورد نظرتان، نزدیک شوید؛ در اصل جزئیاتی را می ‌بینید که از فاصله دور، مشخص نبودند. ایده های جالبی برای ثبت تصاویر کلوز آپ بی نهایت هستند. نمایش چرخ دنده های یک ساعت، نقوش روی حلقه ازدواج، پرچم گل ها، پاهای زنبور عسل و… تنها تعداد کمی از سوژه های ویژه برای عکاسی ماکرو محسوب می شوند. برای عکاسی ماکرو لازم است دوربین خود را در حالت فوکوس دستی یا خودکار قرار دهید و تا جایی که تصویر جذاب تر باشد به سوژه، نزدیک شوید. زمانی که بر روی سوژه فوکوس کردید و تصویر آن واضح شد؛ به اجزای مختلف تصویر و نحوه قرارگرفتن آن ها در کنار هم دقت کنید‌ و اگر همه چیز خوب بود، دکمه شاتر را فشار دهید.

اموزش عکاسی خلاقانه
این مقاله را بخوانید

فاصله عکاس تا سوژه در کلوزآپ

این نکته به نظر ساده و قابل فهم می آید، ولی بسیار مهم است که آن را تست کنید. دوربین خود را بر روی یک سه پایه تنظیم کنید؛ سوژه ای را انتخاب کنید و دوربین خود را به سوژه نزدیک کنید. دوربین را در حالت فوکوس دستی قرار دهید. البته می توانید اتوفوکوس را هم امتحان کنید، اما با استفاده از فوکوس دستی قادر خواهید بود کمی بیشتر بر روی سوژه فوکوس کنید و به آن نزدیک تر شوید.

اگر از فوکوس دستی استفاده می کنید، سه پایه دوربین مهم خواهد بود. هیچ چیز بدتر از این نیست که در هنگام عکاسی تعادل خود را از دست دهید یا در حال حرکت کردن، تلاش کنید بر روی سوژه خود فوکوس کنید، بنابراین بهتر است از یک سه پایه استفاده کنید.

تکنیک کلوز اپوقتی که بر روی سوژه خود فوکوس کردید و تصویر آن واضح شد، درست مانند هر عکس دیگری به ترکیب بندی آن دقت کنید. از دستورالعمل ها و قوانین متنوعی ترکیب بندی در عکاسی استفاده کنید تا اجزای مختلف تصویر به خوبی در کنار هم قرار گرفته شوند و سپس عکس را بگیرید.

این فقط شروع کار است، شما باید تنظیمات دوربین خود را تغییر داده و یک عکس دیگر بگیرید و اینکار را ادامه دهید. بسیاری از عکاسان وقتی عکاسی کلوزآپ یا ماکرو انجام می دهند در این دنیای کوچک جزئیات غرق می شوند. وقتی از منظره یاب به صحنه نگاه می کنید، آن را به عنوان یک دنیای کوچک یا یک صحنه منظره کوچک تجسم کنید. خیلی زود مجذوب آن شده و برای شما سرگرم کننده خواهد شد.

لامپ مناسب سافت باکس
این مقاله را بخوانید

عمق میدان

دیافراگم را بیشتر کرده و عمق میدان را کاهش دهید. برخی عکاسان از قصد عمق میدان را کم می‌کنند تا فقط یک بخش از عکس واضح شود. شاید باورتان نشود اما این تکنیک برای عکاسی از گل‌ها خیلی خوب جواب می‌دهد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی