نکات طلایی برای ثبت تصاویر طبیعت

نکات طلایی برای ثبت تصاویر

نکات طلایی برای ثبت تصاویر طبیعت

وقتی در زمینه عکاسی از طبیعت فعالیت می‌کنید، با گذشت زمان خواهید فهمید که در چرخه‌ای تکراری گیر افتاده‌اید؛ عکس‌ها از مناظر و حیوانات منحصر‌به‌ فردی که دیگر منحصربه‌فرد به‌ نظر نمی‌رسند و نمی‌توان تفاوت آن‌ها را از دیگر عکس‌های خودتان یا تصاویر دیگر هنرمندان تشخیص داد.در ادامه مقاله از نکات طلایی برای ثبت تصاویر طبیعت با نمایندگی نیکون همراه باشید.

دوربین خود را درست انتخاب کنید

انتخاب دوربین از اصلی ترین نکات برای عکاسی در طبیعت است. باتوجه به نیاز خود و به ویژه  نوع سفرهایتان، دوربین خود را انتخاب کنید.پیش از هر چیز، باید بگوییم دوربین تلفن همراه شما، دوربین عکاسی نیست.

پس کاملا به نیاز های خود از عکاسی فکر کنید و باتوجه به آن ها دوربین خود را انتخاب کنید. از مهم ترین ویژگی های دوربین مناسب برای عکاسی در طبیعت، توانایی حمل و نقل آسان و علاوه برآن کیفیت مناسب بدنه دوربین نیکون می باشد.

نکات طلایی برای ثبت تصاویرترکیب‌بندی قوی

شاید تکراری ترین اصل در عکاسی که بر آن تأکید می‌شود، ترکیب‌بندی باشد؛ اما در واقع این  که عکاسان مناظر هر زمانی در‌مقابل صحنه زیبای طبیعی قرار می‌گیرند، این موضوع مهم را فراموش می‌کنند. با اینکه در مناظر اغلب همه‌ چیز عالی و بی‌نقص به‌نظر می‌رسد، و همچنین موضوع ترکیب‌بندی نباید فراموش شود. وقتی که حیوانات قسمتی از عکس ما هستند، ترکیب‌بندی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌ یاد داشته باشید که ترکیب‌بندی قوی می‌تواند اثر شما را از عکسی معمولی به عکسی برجسته تبدیل کند.

عکاسی با زاویه دید عریض

عکاسان معمولا فکر می‌کنند هنگام عکاسی با لنزهای تله‌فوتو یا ماکرو باید تمام سوژه را در حالت فوکوس در قاب قرار دهند؛ اما واقعیت این است که برای ثبت تصویری دیدنی از پرنده لازم نیست کاملا از چشم تا دُم او را زیر ذره‌بین قرار دهیم. برخلاف باور همه ، فوکوس‌کردن روی همه ی بخش‌های سوژه نه‌ تنها مزیت محسوب نمی‌شود؛ البته گاهی می‌تواند تصویدتان را از تصویری فوق‌العاده به تصویری عادی تبدیل کند.

عکاسی از اجسام بی جان
این مقاله را بخوانید

فوکوس

فوکوس روی سوژه می‌تواند توجه را به آن جلب کند و جزئیات خوبی به‌ نمایش بگذارد؛ ولی اگر فقط روی بخشی از سوژه، مثل چشم او فوکوس کنید، سوژه را در میان پوشش گیاهی اطرافش می‌توانید به‌ قاب بکشید. عکاسان حیات‌وحش تلاش می‌کنند تصویر واضحی از سوژه را به‌ نمایش بگذارند؛ ولی اگر تلاش کنیم از حالت استاندارد خارج شویم و سوژه را از‌ سوی پنجره‌ای محو و رؤیایی عکاسی کنیم، تصویری خلق می‌شود که بیشتر در ذهن بیننده خواهد ماند.

قانون نور نامناسب

تفاوتی ندارد از چه نوع لنزی استفاده می‌کنید، به طور متداوم می‌توانید از نور بد استفاده بهینه ببرید. در این زمان ها، با استفاده از نورهای پشت یا نورهای کناری سوژه یا حتی ایجاد نور به‌ کمک فلش تصاویر زیبایی می‌توانید ایجاد کنید. اگر بتوانید از این موقعیت‌ها استفاده کنید که برای همه نامناسب تلقی می‌شوند، تصاویر درخشان و متفاوتی می‌توانید ثبت کنید. در عکاسی از مناظر، در زمان نور شدید ظهر اگر بتوان قسمتی از صحنه را ایزوله کرد و به سایه‌های عمیق و هایلایت‌های محدود دست یافت، نتیجه چیزی فراتر از انتظار خواهد بود.

نکات طلایی برای ثبت تصاویرتئوری رنگ‌ها

اگر نکات و قوانین ترکیب رنگ‌ها را بلد باشیم، عکس های بهتری می‌توانیم بگیریم . اگر بدانیم چگونه با رنگ‌ها حالت‌های گرم‌ تر و سردتری در تصاویرمان به‌وجود آوریم، یک گام به خواسته خود می‌توانیم نزدیک‌تر شویم. به عنوان مثال، رنگ‌های مکملی مثل آبی و نارنجی می‌توانند اشباع رنگ را به‌خوبی نشان دهند‌. تفاوتی ندارد در چه حوزه‌ای از عکاسی مشغول هستید، یادگیری و استفاده از تئوری رنگ‌ها یکی از الزامات عکاسی است.

عناصر طبیعی برای کادربندی
این مقاله را بخوانید

افکت های جالب بسازید

نخستین حالت یکی از تکنیک‌های مورد علاقه من است. شما این امکان را دارید تا لنز دوربینتان را باز کنید و آن را در جهات مختلف بچرخانید یا کمی از سنسور فاصله بگیرید. به این صورت شکل‌های جالبی در عکستان به وجود خواهد آمد. همچنین می‌توانید از چیزی در بین لنز و سنسور استفاده کنید تا به نور جهت بدهد، مثل تکه‌ای طلق شفاف یا چند قطره آب به شکلی که به سنسور شما آسیبی وارد نکند. همه ی این ها موجب شده تا شکل‌ها و بوکه‌های متفاوتی در عکستان به وجود بیاید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی