استفاده از مقیاس در عکاسی طبیعت

استفاده از مقیاس در عکاسی طبیعت

استفاده از مقیاس در عکاسی طبیعت

در این مقاله نمایندگی نیکون قصد دارد در مورد مبحث استفاده از مقیاس در عکاسی طبیعت و دلیل اهمیت داشتن آن با شما صحبت کند. همچنین به چگونگی رعایت آن در تصاویر هم خواهم پرداخت.

مقیاس در عکاسی منظره دقیقا چیزی است که این درک را عرضه می‌کند و نشان می‌دهد که صحنه واقعا چقدر بزرگ است. چند تکنیک و نکته ساده برای اضافه کردن مقیاس به تصاویرتان وجود دارد که آن‌ها را بیشتر شبیه به واقعیت می‌کند.

استفاده از آدم‌ها در عکاسی

استفاده از مقیاس در عکاسی طبیعت

رایج ترین روش برای نشان دادن یک چشم انداز بزرگ گنجاندن ویژگی ها در تصاویر است. درختان غول پیکر همان در نظر بگیرید که اگر مردم در عکس وجود دارد, مقیاس درختان به خوبی قابل تشخیص بود. البته راههای دیگری هم برای نشان دادن مقیاس در عکاسی وجود دارد اما چون دسترسی به سوژههای انسانی راحتتر است این روش مفیدتر است.

برای مثال اگر قصد عکاسی از یک آبشار زیبا را داشته باشیم، می‌توانیم از دوست خود بخواهیم در قاب تصویر ما بایستد تا بتوانیم بزرگی آبشار را به‌خوبی نشان دهیم. حتی اگر کسی اطرافمان نباشد تا در این مورد به ما کمک کند، استفاده از سه‌پایه یک انتخاب عالی است؛ چراکه به ما این امکان را می‌دهد تا دوربین را روی آن تنظیم کرده و خودمان در بخشی از سوژه عکاسی جا بگیریم.

استفاده از سازه‌های ساختمانی

تاکنون درباره موجودات زنده صحبت کرده‌ایم که می‌توانند برای یک صحنه، مقیاس خوبی فراهم کنند. اما روش دیگری برای ارائه مقیاس در عکاسی منظره، استفاده از ساختمان‌ها، پل‌ها، خانه‌ها و به طور کلی سازه‌های ساخته شده توسط انسان است.

باتوم لایت یا نور باتومی چیست؟
این مقاله را بخوانید

البته تخمین زدن اندازه‌ی سازه‌های ساخته شده توسط انسان نسبت به موجودات زنده سخت‌تر است و به همین دلیل ممکن است حالت فریبنده‌تری برای عکس ایجاد کنند. با این وجود گاهی‌اوقات ترکیب سازه‌های ساختمانی و مناظر طبیعی علاوه بر نشان دادن مقیاس، سوژه جذابی ایجاد می‌کنند.

ترکیب‌بندی

گاهی‌اوقات برای نشان دادن مقیاس یک تصویر به اشیا یا موجودات زنده نیازی نداریم و تنها با یک ترکیب‌بندی خوب می‌توانیم مقیاس تصویر را نشان دهیم. برای مثال هنگام عکاسی از درخت‌های غول‌پیکر و بلند استفاده از انسان‌ها به ما کمک می‌کرد، بزرگی درختان را به‌خوبی نشان دهیم؛ اما اگر نخواهیم از یک شخص در عکسمان استفاده کنیم، می‌توانیم با نشان دادن یک آسمان وسیع در بالای سر و تشعشات نوری که دزدکی از میان شاخ و برگ درختان سرک کشیده‌اند، وسعت درختان و منظره‌ی پیش رویمان را نشان دهیم.

استفاده از مقیاس در عکاسی طبیعتنقش فاصله‌کانونی در مقیاس عکس

لنزها با فاصله‌های کانونی مختلف می‌توانند مقیاس را به روش‌های متفاوتی در یک منظره نشان بدهند. برای مثال یک لنز واید یا اولترا واید می تواند یک صحنه بسیار وسیع‌تر از عکس‌های گرفته شده با فاصله کانونی استاندارد نشان بدهد. و این موضوع باعث می‌شود منظره بزرگتر دیده شود.

در حالی که لنز‌های واید انگل از فاصله‌کانونی کوتاه و میدان دید وسیع‌تری برخوردار هستند و موضوعات بیشتری را در قاب تصویر جا می‌دهند. بنابراین اگر بخواهیم عظمت کوهی در دوردست را نشان بدهیم، استفاده از لنز واید انگل بسیار مناسب است.

همچنین برای نشان دادن مقیاس مناظر دور، لنزهای تله‌فوتو بسیار مفید هستند و قابلیت فوکوس در فاصله‌های دور را دارند. در حقیقت این نوع لنزها توانایی گرفتن عکس‌هایی بزرگ از سوژه‌های دور و غیرقابل‌دسترس را دارند و به خاطر زاویه‌دید باریک‌تر، سردرگمی بصری را کاهش می‌دهند.

عکاسی از اجسام بی جان
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی