اشتباهات رایج عکاسی منظره

اشتباهات رایج عکاسی منظره

اشتباهات رایج عکاسی منظره

در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است با اشتباهات رایج عکاسی منظره اشنا شوید تا در عکس هایتان انها را انجام ندهید.عکاسی از منظره بسیار سرگرم کننده است. اما حتی بهترین عکاسان منظره نیز اشتباه می کنند، این همان چیزی است که این مقاله در مورد آن است.

عدم وجود نقطه کانونی

هنگامی که  برای نخستین بار عکاسی منظره را شروع می کنید، عملکرد معمولی این است که صحنه‌ای زیبا را پیدا کنید، منظره مورد نظر را در داخل کادر بیندازید و در نهایت از آن عکس بگیرید. زیبایی اینگونه عکس‌ها صرفاً به منظره وابسته می‌باشد بنابراین همیشه نمی‌توان از این رویکرد استفاده نمود. به عبارت دیگر صرف‌نظر از زیبایی منظره برای عکاسی، هر منظره باید دارای یک موضوع محوری یا نقطه کانونی باشد بنابراین هنگامی که شما عکاسی منظره انجام می‌دهید باید این نکته را مد‌نظر قرار دهید که در عکس خود به دنبال بیان حرف خاصی هستید یا صرفاً زیبایی یک منظره را می‌خواهید به مخاطب نشان دهید.

 لبه‌های شلوغ

در زمان عکاسی از منظره مورد نظر، بعد از اینکه نقطه کانونی مشخص شد، حتماً لبه‌ها را بررسی کنید. وجود اشیاء مختلف و اضافی در لبه عکس‌های شما سبب از بین رفتن اثر‌بخشی تصاویر خواهد شد. البته شما می‌توانید عکس را برش داده و پردازش نمایید، اما بررسی لبه‌ها قبل از عکس‌برداری مطلوب می‌باشد. آیا شاخه‌ها، برگ‌ها، سنگ‌ها یا اشیاء دیگری در لبه تصویر وجود دارند که سبب انحراف از نقطه کانونی می‌شوند؟ اگر چنین است، حتماً ترکیب تصویر موردنظر را تنظیم کنید.

بهترین دوربین ها برای عکاسی محصول
این مقاله را بخوانید

اشتباهات رایج عکاسی منظره پردازش زیاد تصویر

لایت‌روم و فتوشاپ منابع ارزشمندی برای عکاسان مدرن هستند، اما شما نباید خیلی به آن‌ها اعتماد نمایید. سعی کنید تا حد امکان عکس‌های مطلوب خود را توسط دوربین بگیرید و عمل پردازش پس از عکس‌برداری را نیز کمتر مورد استفاده قرار دهید، زیرا اگر بیش از حد به پردازش بعد از عکس‌برداری تکیه نکنید ، قطعا باید زمان بیشتری را در لایت‌روم و فتوشاپ سپری نمایید. همچنین همه ی ابزار پردازشی نمی‌توانند به اندازه دوربین شما در هنگام عکس‌برداری مفید و کارآمد باشند. از پردازش به عنوان روشی برای نهایی نمودن عکس‌های خود استفاده کنید اما به هیچ وجه به آن به عنوان ابزاری جهت تبدیل یک عکس ضعیف به یک عکس غنی اعتماد ننمایید.

اشتباهات رایج عکاسی منظرهعکاسی در شرایط آب و هوایی نامساعد

هوا یکی دیگر از عوامل اصلی و مهمی است که باید در زمان عکاسی مورد توجه قرار بگیرد زیرا همواره بر فضای عکاسی شما تاثیر مثبت و منفی خواهد گذاشت. شرایط آب و هوایی مختلف، وابسته به هدف عکاسی شما می‌باشد.

به عنوان مثال، ممکن است شما یک روز بارانی را برای عکاسی مناسب ندانید درصورتی که این زمان می‌تواند برای عکاسی از یک آبشار در جنگل بسیار ایده‌آل باشد. همچنین در هنگام عکاسی از یک آبشار نور خورشید ممکن است سایه‌های ناخواسته و یا تابش‌های بسیار خیره کننده ای ایجاد نماید، در نتیجه  برای عکاسی از یک آبشار شاید هوای نسبتاً ابری کاملاً مناسب باشد. در حالت خلاصه در شرایط آب و هوایی متفاوت سوژه‌های مختلفی برای عکاسی وجود دارد، اما نکته اصلی این است که سوژه‌های خود را بر‌اساس شرایط آب و هوایی فعلی انتخاب کنید، یا برنامه‌ریزی‌های تفریحی خود را به گونه ای انجام دهید که هوا برای آنچه می‌خواهید عکاسی کنید، ایده‌آل باشد.

بهترین لوکیشن های عکاسی تهران
این مقاله را بخوانید

پردازش بیش از حد

در تلاش برای به دست آوردن حداکثر جزئیات در ابرها، بقیه تصویر با آن جبران شده و هیچ کاری نیست که بتوان در اینجا انجام داد. شما باید مطمئن شوید که در هیچ یک از مراحل پردازش خود زیاده روی نکنید. از اسلایدرها بسیار با دقت استفاده کنید و فقط آنها را تا حداکثر حد مجاز بالا نبرید.

مراحل اصلاح

خب، راستش کاری نمی توان کرد. بهترین کاری که می توان در این مورد انجام داد این است که اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا در وهله اول اصلا این مشکل پیش نیاید. من می توانم یک توصیه مفید در این زمینه به شما بکنم: مطمئن شوید که ۱۰-۵ دقیقه بعد از پایان ویرایش تصویر نگاهی به آن بیاندازید. ناخودآگاه متوجه اشتباهات پردازش افراطی و بیش از حد خود خواهید شد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی