نکات مهم عکاسی در ابتدا کار

نکات مهم عکاسی در ابتدا کار

نکات مهم عکاسی در ابتدا کار

هر بار که من به یک نکته‌ی مفید در مورد عکاسی فکر می‌کنم، آن را جایی یادداشت می‌کنم. اکثر این نکات خیلی زود فراموش می‌شوند اما برخی از آن‌ها به اندازه‌ای مهم هستند که تلاش می‌کنم آن‌ها را به همه ی عکاس‌هایی که می‌شناسم بگویم.در این مقاله از نمایندگی نیکون نکات مهم عکاسی در ابتدا کار را برای شما یادداشت کرده بودم کورد بررسی قرار داده ام با ما همراه باشید. یادگیری این نکات کوچک خیلی ساده است و تمامی موارد موجود از تکنیک‌های مبتدی دوربین تا خلاقیت و ترکیب‌بندی را پوشش می‌دهند.

تنظیمات مهم

تنظیمات خیلی زیادی داخل دوربین وجود دارد و اموختن آن‌ها هم، به ویژه به عنوان یک عکاس مبتدی مدتی زمانی لازم دارد. حتی حرفه ای ترین عکاس‌ها هم نمی‌توانند همه ی موارد را به صورت کامل یاد بگیرند ولی یادگیری اینکه چگونه دوربین نیکون یا دیگر دوربین ها را به درستی تنظیم کنید و کدام تنظیمات دوربین از همه مهم‌تر هستند ارزشش را دارد. با این کار بیشترین شانس را برای ثبت عکس‌هایی که می‌خواهید دارید.

کادربندی درست

اکثر عکس‌های خوب با کادربندی بیرون از خط خراب‌ می شوند. همیشه باید شیب افقی، مردم و ساختمان‌ها را چک کنید. یکی از سؤال‌های مربوط به این مطلب این است که”دوربین را درست گرفته‌ام؟” بیشتر مردم درست نمی‌گیرند و دستشان می‌لرزد و کادربندی آن‌ها درست از آب درنمی‌آید.

نکات مهم عکاسی در ابتدا کارحالت Auto

اول از همه سعی کنید از حالت‌هایی به غیر از حالت Auto برای عکاسی استفاده کنید. در شرایطی که دوربین همه ی تصمیمات مهم را برای شما بگیرد، چیز ویژه ای یاد نمی‌گیرید. در ابتدا ممکن است کمی گیج شوید اما با کمی مطالعه متوجه خواهید شد که باید هر گزینه را به چه شکلی تنظیم کنید.

آموزش فیلمبرداری با دوربین نیکون
این مقاله را بخوانید

حالت‌های فوکوس

به جز دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو، شیوه ی فوکوس صحیح را هم با استفاده از حالت‌های فوکوس مختلف امتحان کنید. به احتمال زیاد برای سوژه‌های ثابت حالت Single-Servo یا One-Shot AF را ترجیح بدهید و برای سوژه‌های متحرک هم بهتر باشد از حالت Continues-servo یا AI Servo استفاده کنید. در شرایطی که هم که محیط به اندازه‌ی کافی روشن است و فوکوس خودکار می‌تواند کار خودش را به خوبی انجام دهد، نیازی به استفاده از فوکوس دستی نخواهید داشت.

فرمت Raw

در نتیجه از همه در صورتی که می‌خواهید عکس‌های خودتان را ادیت کنید و یا احتمال می‌دهید که در آینده قرار است آن‌ها را ادیت کنید، با فرمت Raw عکاسی کنید. عکس‌های JPEG به محض خروج از دوربین خوب به نظر می‌رسند اما این فایل‌های آزادی عمل کمتری در زمان ادیت به شما می‌دهند. در صورتی که مطمئن نیستید کدام فرمت را انتخاب کنید، گزینه‌ی Raw+JPEG را انتخاب کنید و فایل‌های Raw را برای آینده نگه دارید.

زمان استفاده از سه پایه را بشناسید

سه پایه یکی از بزرگترین اختراعات در زمینه عکاسی است. با این ابزار قادر خواهید بود که یکی از بزرگترین مشکلات در زمینه عکاسی یعنی کمبود نور را از بین ببرد. در هنگام  استفاده از سه پایه شما می‌توانید تصاویری با مدت زمان نوردهی چند دقیقه‌ای داشته باشید و جزئیاتی که ثبت آن‌ها حتی برای چشم انسان قابل انجام نیست را هم ثبت کنید. حتی در صحنه‌های روشن‌تر، سه پایه باعث افزایش ثبات تصویر شما خواهد شد و کمک می‌کند تصاویر واضح‌تری بگیرید.

راهنمای خرید هارد اکسترنال
این مقاله را بخوانید

اما سوال اینجاست که چه مواقعی  باید از سه پایه استفاده کنید؟

اگر سوژه‌ی شما ثابت است، جواب همیشه است. این بدین معنی است که عکاس‌های منظره، معماری و اشیاء ثابت باید همیشه از این وسیله استفاده کنند، مگر اینکه دلیل موجهی برای آن داشته باشند.

عکاسی رویداد و اکشن کمی متفاوت‌تر هستند زیرا سه پایه ممکن است سرعت شما را پایین بیاورد. همین موضوع برای عکاسی مسافرتی هم صدق می‌کند. با وجود اینکه به همراه داشتن سه پایه کمک زیادی به شما می‌کند اما دردسرهای ناشی از همراه داشتن سه پایه ممکن است ارزشش را نداشته باشد.

این موضوع درست است اما به خاطر داشته باشید که همراه نداشتن سه پایه باعث خواهد شد که برخی تصاویر خاص را از دست بدهید. خود من در صورتی که بین سه پایه و دوربین مبتدی و یا دوربین و لنز حرفه‌ای حق انتخاب داشته باشم، مطمئنا کیت سه پایه را انتخاب خواهم کرد.

نکات مهم عکاسی در ابتدا کار

زمان استفاده از فلاش را بشناسید

فلاش تنها برای محیط‌ های تیره و تاریک تهیه نشده است. فلاش ضمن اینکه برای استفاده در فضاهای داخلی و سبک‌هایی مثل عکاسی رویداد مناسب است، برای عکاسی در فضاهای باز و حتی میانه‌های روز نیز مناسب است. ممکن است تابحال عبارت فلاش پرکننده (Fill-Flash) را شنیده‌اید و علت اهمیت فلاش هم همین است. شما می‌توانید با استفاده از نور نرم فلاش سایه‌های خیلی شدید موجود در تصاویر خودتان را از بین ببرید و اکثر افرادی هم که تصویر شما را می‌بینند اصلا متوجه این موضوع نخواهند شد.

تا می توانید عکاسی کنید و اشتباه کنید.

تا وقتی که بارها و بارها اشتباه نکنید، نمی توانید عکاس ماهر و باتجربه شوید. از هر چالشی درس بگیرید. به عکس هایی که گرفته اید به دقت نگاه کنید و ببینید چه چیزی کم یا زیاد دارند یا اینکه آیا می توانستید از زاویه بهتری عکس بگیرید.یا تنظیمات دوربین نیکون خود را تغییر دهید.

ایده های عکاسی در پاییز
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی