آموزش فیلمبرداری با دوربین نیکون

آموزش فیلمبرداری با دوربین نیکون

آموزش فیلمبرداری با دوربین عکاسی DSLR نیکون

ما در این مطالب سعی داریم تا به شما در باره آموزش فیلمبرداری با دوربین نیکون گفت و گو کنیم نکاات جالب و مهمی نیز به اشتنراک بگذاریم تا از این به بعد بتوانید خیلی راحت ویدئو‌های بهتری با دوربین DSLR خود ثبت نمایید. فیلم برداری با دوربین های نیکون به هیچ یک از نرم افزار های گران قیمت و یا تجربه ی زیاد نیاز ندارد.فقط کافی است شما با در دست گرفتن یک دوربین عکاسی DSLR و چند لنز قابلیت تبدیل شدن به یک فیلمبردار حرفه ای شده و ویدئو های جالبی را ذخیره کنید.

ابتدا فوکوس را تنظیم کنید

با بهره گیری از یک سه پایه از لرزش همیشگی ویدئو‌های خانگی پیشگیری کنید.در زمان فیلم برداری با سرعت زیاد زوایای دوربین را تغییر ندهید و هنگامی که قصد دارید سوزه ی متحرکی را دنبال کنید سه پایه را تکان ندهید بهتر است برای این کار دوربین عکاسی خود را در دست گرفته و فیلم برداری کنید یا می توانید دوربین را در موقعیتی قرار داده و اجازه دهید سوژه در کادر حرکت کند.

برای پیشگیری از محو شدن ویدئو‌هایتان هرگز در هنگام فیلمبرداری مجددا فوکوس نکنید. هر زمان که  برای فیلمبرداری کلیپی آماده بودید دوربین را برفوکوس دستی قرار دهید سپس ضبط را شروع کنید.

اگر قصد دارید بر سوژه‌ی متحرکی مجدداً فوکوس کنید، فیلمبرداری را متوقف کرده، دوباره بر سوژه فوکوس کرده و کلیپ جدیدی را ثبت نمایید.

آموزش فیلمبرداری با دوربین نیکون

انتخاب اندازه کادر و فریم ریت

 از دیگر  تنظیمات فیلمبرداری دوربین‌ عکاسی انتخاب اندازه کادر و فریم ریت دوربین می باشد. دوربین DSLR شما ممکن است تعدادی اندازه کادر و فریم ریت مختلف دارد که شما قابلیت این را دارید که هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. تعداد زیادی از مشتری‌ها اندازه فریم ۱۹۲۰ * ۱۰۸۰ و فریم ریت ۲۴ یا ۳۰ فریم بر ثانیه را ترجیح می‌دهند.

دوربین DSLR مناسب ماکرو
این مقاله را بخوانید

با این تنظیمات دوربین عکاسی شما میزان جزئیات خیلی بیشتری را ثبت می‌کند و هنگامی که روی صفحه نمایش‌های بزرگ به نمایش گذاشته می‌شود، کاملا حرفه‌ای به نظر می‌رسد. در شرایطی که قرار است داخل فیلم‌های ضبط شده توسط شما هرگونه حرکت دوربینی دیده شود، پیشنهاد می‌کنیم از نرخ فریم ۳۰fps استفاده کنید.

زیرا در نتیجه ی این حرکات دوربین خیلی نرم‌تر از زمانی خواهد بود که با نرخ فریم ۲۴fps فیلمبرداری می‌کنید. بی تردید در صورتی که دوربین شما توانایی ضبط فیلم‌های ۱۹۲۰ * ۱۰۸۰ با نرخ فریم ۶۰fps را دارد بهتر است که از آن استفاده کنید. و همچنین باید به این نیز دقت کنید که با این کار کارت حافظه‌های شما خیلی سریع‌تر پر می‌شوند و به دلیل حجم بالای فایل باید زمان بیشتری را صرف ادیت ویدیو کنید.

در حال حاضر ویدیوهای ۴K نیز به شدت در حال محبوب شدن هستند و در شرایطی که می خواهید دوربین عکاسی جدیدی بخرید به شما توصیه میکنیم که بهتر است این موضوع را نیز در نظر داشته باشید

Moire و روش مقابله با آن

Moire یک الگوی ناخواسته است که شاید شما در زمان عکاسی و فیلمبرداری از سوژه‌هایی که الگوی ثابتی دارند (و بیشتر ساخته دست انسان هستند) در عکس ها شما مشاهده شوند. در عکاسی این موضوع اغلب بسیار مهم نبوده زیرا در دوربین‌های DSLR یک فیلتر اپتیکال Low-Pass قرار دارد که برای جلوگیر ی از این مشکل طراحی شده است. در بعضی از دوربین‌های جدیدتر نیکون که تراکم پیکسلی بالاتری دارند این ویژگی حذف شده است اما حتی در این دست دوربین‌ها نیز Moire مشکل خیلی مهمی در زمان عکاسی نیست.

دوربین عکاسی نیکون P950
این مقاله را بخوانید

ولی این قضیه در فیلمبرداری با دوربین کاملا فرق می کند و شما باید به شدت مراقب الگوهای Moire در فیلم‌های خودتان باشید. این اتفاق بیشتر زمان فیلمبرداری از سوژه‌هایی که الگوی ثابتی دارند همانند دیوارهای آجری، میله‌های آهنی، فنس، صندلی‌هایی که روکش پارچه‌ای دارند، لباس‌های الگودار و توری جلوی ماشین‌ها رخ می‌دهد و همینطور بیشتر وقتی که از این سوژه‌ها با لنزهای واید عکاسی می‌کنید دیده می‌شود. همیشه بهتر است به همراه خودتان یک لپ تاپ داشته باشید تا این امکان را داشته باشید که از صحنه‌هایی که ممکن است در آن‌ها Moire دیده شوند را بررسی کنید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی