تاریخچه هنر عکاسی

عکاسی از کجا شروع شد

تاریخچه هنر عکاسی

عکاسی یا فُتوگِرافی به معنای شیوه ی عکاسی و عکسبرداری است که در سال ۱۸۳۰ میلادی اختراع شد اما ده سال بعد در دنیا به رسمیت شناخته شد. هنر عکاسی، هنر ثبت لحظات تکرار ناپذیراست که این روزها با پیشرفت تکنولوژی به بزرگ ترین سرگرمی رو به رشد در جهان و صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است.نمایندگی نیکون در این مقاله درباره ی تاریخچه هنر عکاسی برای شما اطلاعاتی به اشتراک گذاشته است.

پیدایش هنر عکاسی

پیش از به وجود آمدن عکاسی مردم با پردازش تصویر روی دیوار و کاغذ آشنا شده بودن ولی در آن زمان چاپ کردن امکان پذیر نبود. یکی از وسیله هایی که مردم برای پردازش تصاویر از آن استفاده می کردند تاریک خانه بود. نسخه خطی به جای مانده از مخترعان به نام حسن ایبن در قرن ده نشان می دهد که او در تاریک خانه کار می کرده اما اعتقاد بر این است که تاریک خانه حدود قرن ۱۳ تا ۱۴ اختراع شده است.

مدت ها طول کشید که تاریک خانه منجر به تکامل عکاسی و پیدایش دوربین عکاسی شد.اتاق تاریک یا تاریک خانه عبارت از یک فضای تاریک و بسته به شکل یک جعبه است که در یک طرف آن سوراخ وجود دارد. اتاق تاریک کم کم کوچک شد و به اندازه اتاقک و جعبه درآمد.

نور وقتی از حفره ریز وارد می شود، به دیواره اخر جعبه که روبه روی سوراخ است، می تابد و تبدیل به یک تصویر بر روی سطح شده و تصویر معکوسی تشکیل می دهد.

عکاسی در باغ وحش
این مقاله را بخوانید

در صورت ریز بودن سوراخ اتاقک تصویر پدید آمده وضوح نسبی کمرنگی خواهد داشت. در صورت گشاد بودن سوراخ اتاقک تصویر واضح نخواهد بود. برای اینکه تصویر شفاف باشد، روبه روی روزنه یک عدسی محدب نصب می شود.

امروزه آنچه سبب تفاوت اصول دوربین آنالوگ می شود، آینه و فیلم است که برای ثبت و حفظ تصویر ایجاد شده توسط نور مورد استفاده قرار می گیرد.

باتیستا محقق ایتالیایی در مورد نحوه استفاده از تاریک خانه در اواسط قرن ۱۶مقاله ای ارائه داد. این محقق تصویر مردم خارج از تاریک خانه را بر روی بوم داخل آن تصویر کرد سپس تصویر را کنار کشید و سعی کرد آن را کپی نماید.

آن زمان روند استفاده از تاریک خانه ترسناک به نظر می رسید به همین دلیل باتیستا به جادوگری متهم شد و دستگیر شد و روش کار خود را کنار گذاشت. روشی که محقق ایتالیایی از آن استفاده می کرد بسیار شبیه به روشی است که در قرن ۲۰ در طراحی روتوروسکوپی در صنعت انیمیشن مورد استفاده قرار گرفت.

از قرن هجدهم به بعد تاریک خانه وسیله ای در دست نقاشان برای طراحی صحیح از روی طبیعت بود. تعداد کمی از هنرمندان دوره رنسانس مانند لئوناردو، میکلانژ و… از تاریک خانه به عنوان یک کمک در نقاشی استفاده نمودند و باقی هنرمندان به دلیل ترس از متهم شدن از آن استفاده نمی کردند.

با اینکه امروزه تاریک خانه به نظر بیهوده می رسد اما تاریک خانه موجب به تکامل عکاسی و پیدایش دوربین عکاسی شد و برای نصب فیلم و ثبت دائمی یک تصویر پیشرفت منطقی بود، هم اکنون نیز برخی مردم از تاریک خانه برای دلایل هنری و یا صرفا برای سرگرمی استفاده می کنند و آن را جالب می دانند.

ترفندهای عکاسی با لوازم خانه
این مقاله را بخوانید

عکاسی از کجا شروع شد

تاریخچه اولین تصاویر ثابت در عکاسی

در اواخر دهه ۱۸۳۰ عکاسی، به معنای امروزه شروع شد. مخترع فرانسوی به نام ژوزف نیسه فور نیپس اولین تصویر لیتوگرافی نوری را تولید شد اما در زمان رونوشت برداری این تصویر از بین رفت اما این مخترع از تلاش دست بر نداشت و توانست عکسی دائمی را خلق کند.

در پی موفقیت ژوزف عکاسان با هر نوع امولسیون کننده و مواد شیمیایی و روش های مختلف چندین از آزمایش ها را انجام دادند که باعث رشد عواملی مانند کلیشه چاپ، صفحه حساس عکاسی و صفحات خشک در نیمه اواخر دهه ۱۸۰۰ شد که در توسعه عکاسی مدرن نقش داشتند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی