حالت اولویت دیافراگم (A) و فواید آن

حالت اولویت دیافراگم (A) و فواید آن

حالت اولویت دیافراگم (A) و فواید آن

در بیشتر دوربین ها برای این که از حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید، گزینه حالت اولویت دیافراگم را از گردونه بالای دوربین انتخاب کرده و روی علامت A در دوربین های نیکون و یا روی علامت AV در دوربین های کانن قرار میدهید.در ادامه ی مقاله با نمایندگی نیکون همراه باشید.تا حالت اولویت دیافراگم (A) و فواید آن را بررسی کنیم.

زمانی که به صفحه نمایش نگاه میکنید، یک عدد را مشاهده میکنید که در کنار آن حرف F نمایش داده شده است این به معنای دیافراگم دوربین شما هست. تلاش کنید این عدد را با دکمه مربوط تغییر دهید تا ببینید چه تغیراتی در تصویر شما ایجاد میشود و تا چه قدار کم و زیاد خواهد شد. هرچقدر این عدد کمتر شود دریچه دیافرگم شما باز تر و هرچقدر این عدد بیشتر باشد دریچه دیافراگم شما بسته تر میشود.

حالت اولویت دیافراگم (A) و فواید آن

به چه صورت بوکه های بهتری را داشته باشیم

  • باز کردن دیافراگم

با باز کردن دیافراگم قادر خواهید بود که بوکه هایی را در پس زمینه ایجاد کنید و سوژه شما بهتر به چشم بیاید

  •  دور کردن سوژه از پس زمینه

شاید با باز کردن دریچه دیافراگم نتیجه مناسبی رو نگیریم در این صورت با دورکردن سوژه از پس زمینه میتوان بوکه بیشتری را در تصویر مشاهده کنیم که در این جا میتوان به عمق میدان هم اشاره ای داشت.

  •  زوم کردن

با زوم کردن البته با توجه به فاصله کانونی میتوان تصویر پس زمینه را تار تر هم کرد یا بوکه بیشتر را در پس زمینه شاهد باشم.

  •  نزدیکتر شدن

این سوال پیش میاد که آیا میشود تصویر پس زمینه را تار تر کرد؟ بله این کار ممکن هست، شما با نزدیکتر شدن و باز هم با توجه به فاصله کانونی میتوان بوکه در تصویر را افزایش داد.

  • افکت درخشش ستاره

توجه داشته باشید که ما نمیتوانیم با چشمان خودمان درخشش ستاره یا پرتو های ان را به صورتی واضح نمی ببینیم، این موضع موجب جذاب شدن تصویر میشودو برای ایجاد آن لازم است که دریچه دیافرگم بسته باشد.

تفاوت لنز واید و تله
این مقاله را بخوانید

حالت اولویت دیافراگم (A) و فواید آن

تار کردن پس زمینه توسط حالت اولویت دیافراگم

در شرایط طبیعی وقتی که عکاسی پرتره انجام میدهیم، قصد داریم که صرفا سوژه، چهره یا شخص در فوکوس ما باشد. اما هنگامی که عکاسی طبیعت انجام میدهیم، خواستار این هستیم که همه ی تصویر در فوکوس باشد. برای اعمال این که صرفا سوژه در فوکوس ما قرار بگیرد و پس زمینه ما تار شود میتوان دیافراگم دوربین را در حالت باز قرار داد و البته برای عکاسی منظره برای اینکه همه ی تصویر ما در فوکوس باشد باید دیافراگم دوربین را در حالت بسته قرارداد.

ایزو خودکار

یکی از مزایای استفاده از ایزو خودکار این است که به روش داخلی سرعت شاتر را محدود می‌کند. در این شرایط لازم نیست نگران این باشید که دوربین سرعت شاتر ۲ ثانیه‌ای را در حالت اولویت دیافراگم انتخاب کند و شما می‌توانید سرعت شاتر را به صورت دستی به یک مقدار امن‌تر محدود کنید. در این حالت ۱/۱۰۰ ثانیه برای موارد معمولی و ۱/۵۰۰ برای عکاسی ورزشی مناسب است.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی