مراحل تمیز کردن لنز دوربین

مراحل تمیز کردن لنز دوربین

مراحل تمیز کردن لنز دوربین

افرادی که عاشق عکاسی و دوربین عکاسی‌شان هستند، می‌دانند که تمیز کردن لنز، سنسور (حسگر) و سایر متعلقات‌ حساس‌ دوربین کار آسانی نیست. حتی بعضی افراد از فکر تمیز کردن این‌ قسمت‌ها دچار وسواس و اضطراب می‌شوند. اما این قطعات ریز و ظریف دستگاه را می‌توان با کمی دقت و البته آموختن شیوه‌ی صحیح، بدون این‌که ذره‌ای آسیب ببینند، کاملا تمیز کرد. هرچه باشد، تمیز بودن آن‌ها خیلی روی کیفیت عکس تاثیر می‌گذارد.امروز در این مقاله از نمایندگی نیکون مراحل تمیز کردن لنز دوربین را برسی خواهیم کرد.

  • برس نرم

برای تمیز کردن صفحه‌ی لنز از برس نرمی که فرچه‌هایش از موی شتر یا دم بز ساخته شده استفاده کنید تا روی صفحه‌های حساس لنز‌ها، خش نیندازید. اگر انگشتانتان چرب یا کثیف است به فرچه‌ی برس دست نزنید.چون ممکن است باعث کثیفی ایجاد لکه روی لنز شود. برای پاک کردن لکه و جرم‌های ضخیم، نباید موهای برس را یکجا متمرکز کنید و آن را روی صفحه فشار دهید.

این کار باعث آسیب رسیدن به لنز می‌شود. برای پاک کردن این لکه‌ها،‌ می‌توانید برس را از چند جهت و به‌آرامی روی صفحه بکشید. به یاد داشته باشید،‌ استفاده از برس‌های نامرغوب برای تمیز کردن سطح لنز ممکن است به سنسور دوربین صدمه بزند.

مراحل تمیز کردن لنز دوربین

 

  • دستمال‌های مخصوص تمیزکردن لنز‌‌

دستمال‌های مخصوص تمیز‌کاری را بعد از استفاده مچاله نکنید. آن‌ها را تا کرده و در جای تمیزی قرار دهید. اگر می‌خواهید از دستمالی استفاده کنید که قبلاً با آن لکه‌ای را از روی لنز پاک کرده‌اید، فقط برای تمیز کردن و پاک‌سازی لکه‌های پشت لنز دوربین از آن استفاده کنید.

ایزو خودکار
این مقاله را بخوانید

اگر از پارچه‌های میکرو فایبر استفاده می‌کنید، پس مطمئن شوید که کاملاً تمیز است. هرگز پارچه را با نرم‌کننده‌ نشویید چراکه مواد شیمیایی موجود در این شوینده‌ها،‌ ممکن است به صفحه‌ی حساس لنز آسیب رسانده و رویش خش بیندازد.

برای استفاده از این دستمال‌ها،‌ باید آن‌ها را به مواد شوینده‌ی مخصوص آغشته کنید و سپس با فشار بسیار ملایم روی لنز بکشید. حتماً پس از استفاده از این دستمال‌ها، سطح لنز را خشک کنید و اجازه ندهید رطوبت روی آن،‌ خودبه‌خود خشک شود. چون نهایتاً خودش منجر به ایجاد لکه‌ای دیگر می‌شود.

  •  مواد شوینده‌ی مناسب

اگر برای تمیزکردن لنز‌‌های دوربین‌ دیجیتالی از یک محلول تمیزکننده‌ی مخصوص استفاده کنید، می‌توانید بدون ایجاد خش و خط روی سطح لنز، لکه‌ها و اثر انگشت را از روی آن پاک کنید. برای این کار کافی است یک یا دو قطره از ماده‌ی شوینده‌ی مخصوص را مستقیماً روی دستمال‌ بریزید و سپس از آن برای تمیزکاری استفاده کنید.

مراحل تمیز کردن لنز دوربیناگر دستمال را بیش‌ازحد لازم به این مواد آغشته کنید و سعی کنید لنز را با آن پاک کنید، به سیستم نوری دوربین صدمه می‌زنید. چون مواد شیمیایی می‌توانند به داخل بدنه نفوذ کنند و به قطعات حساس آسیب بزنند.

  • درپوش لنز را فراموش نکنید

المان جلو اکنون تمیز است. اما برای من، این روند هنوز به پایان نرسیده است. قبل از اینکه درپوش لنز را دوباره روی آن قرار دهم، نگاهی گذرا به آن دارم. ممکن است شن و گرد و غبار روی آن وجود داشته باشد که قرار است روی لنز تازه تمیز شده من برگردد. یک بار سریع آن را با دمنده و برس رنگ، آن و لنز را تمیز نگه می دارد.

آموزش جامع تکنیک HDR
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی