دوربین مدیوم فرمت چیست؟

دوربین مدیوم فرمت چیست؟

دوربین مدیوم فرمت در دنیای دیجیتال

دوربین مدیوم فرمت چیست؟ در زمان دوربین های انالوگ, این دوربینها از نظر اندازه تصویر به سه دسته تقسیم شدند: فرمت بزرگ, فرمت متوسط یا مدیوم فرمت و قطع کوچک. دوربین های فرمت کوچک همان دوربین معادل دیجیتال است که به نام دوربین های فول فریم هستند. ابعاد فریم این دوربین‌ها ۲۴X36 میلمتر است. در ادامه با نمایندگی نیکون پاسخ مختصر و کلی داده ایم.

ورود دوربین های فرمت چند رسانه ای به دنیای دیجیتال در سال ۱۹۹۱ با ارائه یک دستگاه به نام دیجیتال بک شروع شد. این دستگاه دارای یک سنسور بزرگ است و امکان نصب محفظه فیلم در دوربین های چند رسانه ای با فرمت مشابه وجود داشت. درنتیجه کاربران دوربین های چند رسانه ای با فرمت مشابه می توانند با تهیه یک کوله پشتی دیجیتال عکاسی کنند.

دوربین‌های مدیوم فرمت در چه موقعیت‌هایی مناسب‌اند؟

دوربین‌های مدیوم فرمت دیجیتال و فیلمی هنوز هم در موقعیت‌های متفاوتی استفاده می‌شوند. این موقعیت‌ها شامل:

  • عکاسی از مناظر
  • عکاسی فشن و عکاسی تبلیغاتی
  • عکاسی هنرهای زیبا
  • پرتره‌های استودیویی

اصلی‌ ترین دلیلی که عکاس‌ها به سراغ دوربین‌های مدیوم فرمت می‌روند؛ امکان تولید تصاویری بسیار بزرگ‌تر و با رزولوشن بالاتر نسبت به دوربین‌های فیلمی و دیجیتال ۳۵ میلی‌متری است. با توجه به کاربردهایی که در مورد دوربین‌ها مدیوم فرمت به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توان گفت که در موقعیت‌هایی که نیاز به عکسی با رزولوشن بسیار بالا و یا اندازه بسیار بزرگ برای انتشار داشته باشیم، دوربین‌ مدیوم فرمت ابزاری مناسب‌ خواهد بود.

دوربین مدیوم فرمت چیست؟

با معرفی دوربین‌های DSLR پیشرفته با رزولوشن بالا، استقبال از بک‌های دیجیتال روز به روز کمتر شد تا جایی که امروز به دشواری می‌توانید یک پک دیجیتال پیدا کنید. از سوی دیگری، دوربین‌های مدیوم فرمت دیجیتال با حسگرهای بزرگ و رزولوشن بسیار بالا جایگزین دوربین‌های آنالوگ مدیوم فرمت شدند.

عکاسی از ماه گرفتگی
این مقاله را بخوانید

اندازه حسگر  و رزولوشن دوربین‌های مدیوم فرمت دیجیتال

حسگر دوربین‌های مدیوم فرمت دیجیتال در دو اندازه تولید می شوند:

  • حسگرهایی با ابعاد ۵۴×۴۰ میلیمتر که به نام حسگرهای فول فریم مدیوم فرمت هم می‌گویند. این سنسورها عموماً توسط شرکت‌های PhaseOne و هسلبلاد در دوربین‌های سری H بکار گرفته می‌شوند. این حسگرها دارای نزدیک‌ترین ابعاد به فیلم‌های ۱۲۰ با نسبت ابعاد ۶×۴٫۵ هستند.
  • گروه دوم حسگرهایی به نسبت کوچک‌تر با ابعاد ۴۴×۳۳ میلیمتر هستند که توسط شرکت‌های فوجی، پنتاکس، لایکا و هسلبلاد سری X-D استفاده می‌شوند. اکثر حسگرهای بکار رفته در دوربین‌های مدیوم فرمت دیجیتال از نوع CCD بوده اما امروزه شاهد استفاده از حسگرهای CMOS و BSI-CMOS در این دوربین‌ها هستیم.

از نظر رزولوشن نیز حسگرهای دوربین‌های مدیوم فرمت مگاپیکسل بالاتری نسبت به حسگرهای دوربین‌های ۳۵ میلیمتری فول فریم دارند.و حالا دوربین‌های با رزولوشن ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ مگاپیکسل هم در بازار می‌بینیم.

مزیت های دوربین های فول فریم

مزیت مهم دوربین‌های مدیوم فرمت, این است که با توجه به فیلم بزرگتر و یا سنسور سطح (بین ۲ و ۶ برابر سنسور تمام قاب), عکس‌های با رزولوشن بسیار بالا ثبت می‌کنند. به همین دلیل است که امکان چاپ عکس ها در ابعاد بزرگ با کمترین صدا و بالاترین دقت رنگ وجود دارد.

به همین خاطر است که کیفیت بالای عکس‌های تولید شده با دوربین‌های مدیوم فرمت در مقایسه با دوربین‌های ۳۵ میلیمتری، از آن‌ها در عکاسی تبلیغاتی و فشن بصورت گسترده استفاده می شود.عمق میدان کمتر و محدوده دینامیکی بالا از دلایل اصلی کاربرد این دوربین‌ها در عکاسی پرتره حرفه‌ای می باشد.اگرچه ابعاد فیزیکی و وزن اکثر دوربین‌های مدیوم فرمت بیشتر از انواع SLR و DSLR است، اما امروزه به لطف پیشرفت‌های فناوری، دوربین های مدیوم فرمت با ابعادی مشابه دوربین‌های فول فریم DSLR در دسترس هستند.

آموزش عکاسی از محصولات برای سایت
این مقاله را بخوانید

حالا که می‌دانیم مدیوم فرمت چیست بیایید با چند مدل از دوربین‌های مدیوم فرمت موجود در بازا آشنا شویم.

  • دوربین بدون آینه فوجی Fujifilm GFX 50R

دوربین مدیوم فرمت چیست؟ویژگی های دوربین فرجی

  1. رزولوشن: ۵۰ مگاپیکسل
  2. اندازه حسگر: ۴۴×۳۳ میلیمترCMOS
  3. مانیتور: ۳٫۲ اینچ لمسی
  4. منظره‌یاب: الکترونیک
  5.  سرعت عکاسی پیاپی: ۳ فریم در ثانیه
  6.  کیفیت فیلمبرداری: Full HD

حرف R در نام این دوربین به معنای Rangefinder است، اما این در حلی است که دوربین فوجی فیلم GFX 50R یک دوربین رنج فایندر (فاصله یاب) واقعی نیست و فقط از نظر طراحی مشابه این دوربین‌هاست.

نسبت به مدل قبلی ۵۰S، این دوربین ۲۵ میلیمتر باریک‌تر و ۱۴۵ گرم سبک‌تر است. اندازه کوچک و قیمت مناسب نسبت به رقبا باعث شده دوربین فوجی GFX 50R رقیب بسیار مهمی برای دوربین‌های فول فریم کانن، نیکون و سونی باشد. اگر می‌خواهید با کمترین هزینه یک دوربین مدیوم فرمت با امکانات خوب را تهیه کنید، بی شک انتخاب شما دوربین فوجی GFX 50R خواهد بود.

دوربین مدیوم فرمت چیست؟تفاوت دوربین‌های فول‌فریم و قطع متوسط در چیست؟

نخستین و مشهور ترین تفاوت بین دوربین‌های فول‌ فریم و مدیوم‌ فرمت در اندازه‌ی آن‌هاست. به بیان ساده دوربین‌های مدیوم‌ فرمت در مقایسه با دوربین‌های معمولی مثل یک تانک یا نفربر در مقایسه با یک ماشین معمولی هستند.
علت این تفاوت در اندازه، به‌ کارگیری سنسورهای بزرگ‌تر در دوربین‌های مدیوم فرمت می‌باشد که درون دوربین قرار گرفته است. در همین راستا سنسور‌های بزرگ‌تر برای ثبت تصویر نیاز به لنز‌های بزرگ‌تری نیز دارند و برای اتصال این لنز‌ها به بدنه باید مانت دوربین بزرگ‌تر باشد. همه این‌ موارد باعث می‌شود که یک دوربین مدیوم فرمت از اندازه‌ بزرگ‌تری نسبت به دوربین‌های معمولی برخوردار باشد.
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی