عکاسی از ماه گرفتگی

عکاسی از ماه گرفتگی

عکاسی از ماه گرفتگی

برخی مواقع که حدودا کم پیدا می شود ماه در سایه های زمین می افتد و در نتیجه ماه گرفتگی رخ می دهد. اگرچه ماه گرفتگی بیشتر از خورشید گرفتگی رخ می دهد، اما شما همچنان دوست دارید تماشای این پدیده کمیاب و خیره کننده زیبا را تجربه کنید.نمایندگی نیکون در این مقاله به شما نکاتی درباره ی عکاسی از ماه گرفتگی به اشتراک گذاشته است با ما همراه باشید.

سعی کنید پی در پی عکس بگیرید

بهتر است که ابتدا هدفتان را مشخص کنید. آیا قصد دارید از لحظه به لحظه تغییرات ماه عکس بگیرید یا فقط می‌خواهید یک عکس ثابت و ایستا از زمانی که ماه نارنجی یا قرمز رنگ است، ثبت کنید؟ پیشنهاد ما ثبت تمامی‌ لحظات ماه گرفتگی از زمان شروع تا پایان است. یعنی از وقتی که یک ماه کامل و بدون گرفتگی در پیش‌رو دارید تا زمانی که سایه زمین بطور کامل بر روی ماه افتاده است. می‌توانید تصاویر متوالی را بعدا با یکدیگر ادغام کرده و تصویری همانند زیر ایجاد کنید.

تنظیمات دوربین

وقتی که از یک ماه روشن عکاسی می‌کنید برای داشتن نوردهی مناسب، خوب است از سرعت شاتر ۱/۱۲۵–۱/۲۵۰ در ثانیه و ایزو ۱۰۰ الی ۲۰۰ و f/۱۱ استفاده شود. هنگامی که خسوف آغاز می‌شود این تنظیمات قسمت روشن ماه را به خوبی نشان می‌دهد، درحالی که قسمت تاریک ماه قابل مشاهده نیست. برای ثبت نقاط تاریک باید تنظیمات را مقداری تغییر دهید که در این صورت قسمت روشن نور بیش از حدی به خود می‌گیرد .

این بدین معناست که برای عکس گرفت از قسمت روشن ماه، بهتر است از تنظیمات گفته شده در بالا استفاده کنید. اما در عین حال برای عکاسی از قسمتی از ماه که در سایه زمین قرار گرفته، مجبورید با سرعت شاتر ۱ ثانیه و ایزو ۲۰۰عکاسی کنید.

عکاسی از ماه گرفتگی

لنزهای بزرگ‌تر به جز مشکل سرعت شاتر، از مشکل لرزش تصویر نیز رنج می‌برند. لنزهای بزرگ‌تر از ۳۰۰ میلیمتر ماه را در داخل کادر بزرگ نشان می‌دهند و این یعنی پس از زمان اندکی ماه از کادر خارج خواهد شد. استفاده از سرعت شاتر پایین بخاطر عدم نمایش جزئیات ماه توصیه نمی‌شود. بنابراین تنها راه ممکن عکاسی در حالت ماکزیمم f و افزایش ایزو به مقدار بزرگ‌تر است. در مثال بالا برای کاهش سرعت شاتر به ۱/۱۵ ثانیه، ایزو را بر روی ۳۲۰۰ قرار دادیم که در نتیجه یک تصویر با نویز (مخصوصا در دوربین‌های DX) بالا در خروجی به دست آوردیم. بنابراین بسته به فاصله کانونی لنز، سرعت شاتر را انتخاب کنید. اگز از لنز‌هایی مانند لنز ۷۰-۳۰۰ میلیمتری در دوربین‌هایDX استفاده می‌کنید، سرعت شاتر را زیر ۲ قرار دهید. اگر لنزهای بزرگ‌تری دارید، سرعت شاتر را تا اندازه‌ای که تصویر تار نشود کم کنید. تصویر بالا در حالت ۵۶۰ میلیمتری (لنز نیکون ۲۰۰-۴۰۰ به همراه مبدل x۱.۴) در حالت فول فریم و با دوربین نیکون D3s با سرعت شاتر ۱/۲ گرفته شده است.

عکاسی از ماه گرفتگی

اگر از لنزهای بالای ۳۰۰ میلیمتر استفاده می‌کنید، باید از محکم بودن سه پایه خود مطمئن شوید. برای جلوگیری از لرزش دوربین به جای استفاده از دکمه شاتر به صورت مستقیم، از ریموت استفاده کنید. فراموش نکنید در زمان استفاده از سه پایه حتما لرزش گیر لنز را خاموش کنید.

زمانی که ماه گرفتگی به اوج خود رسید بهتر است عدد اف را بین ۵.۶ الی ۸ و سرعت شاتر به بالای ۱/۲ تغییر دهید. ایزو مناسب برای این حالت ۱۶۰۰ یا مقادیر نزدیک به آن است.

آموزش عکاسی با رینگ لایت
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی