کرین فیلمبرداری چیست؟

کرین فیلمبرداری چیست؟

کرین فیلمبرداری چیست؟

کرین فیلمبرداری چیست؟ صنعت فیلم و تلویزیون پر از ترفندهای هوشمندانه و تکنیک های فیلمبرداری است که صحنه های شگفت انگیز را برای بینندگان ایجاد می کند. یکی از ابزارهایی که به ایجاد این صحنه های زیبا کمک می کند.کرین فیلمبرداری (crane) است. کرین به فیلم‌برداران اجازه می‌دهد که با استفاده از دوربینی متحرک تصاویری باورنکردنی ثبت کنند. اگر کنجکاو هستید که در مورد کرین‌ها، شیوه ی عملکرد آن‌ها بیشتر بدانید، این مقاله از نمیاندگی نیکون را از دست ندهید.

کرین

یکی از مهمترین تجهیزات چرخش حرفه ای (کرین ) است. بیشتر کرین ها از یک دوربین و یک صندلی اپراتور ویژه استفاده می کنند اما برخی از مدل ها به صورت خودکار یا از راه دور عمل می کنند. دلیل استفاده از این ابزار ضبط تصاویر سوژه های مختلف از زوایای بالا یا دور است. تاریخچه استفاده از ایده فیلمبرداری کرین به سال های اولیه سینما باز می گردد و معمولا برای افزایش ماهیت حماسی فیلم و جمعیت استفاده می شود. کرین معمولا برای گرفتن قاب طولانی استفاده می شود و برای بیننده حماسی تر است.

کرین فیلمبرداری چیست؟کاربردهای کرین

  1. برای فیلمبرداری از رویدادها، همایش ها و یا فیلمبرداری عروسی از آنها استفاده می شود.
  2. استفاده از آنها می تواند لحظاتی کلاسیک یا حماسی را برای فیلم ها یا نمایش ها ایجاد و به تصویر بکشد.
  3. از آنها می توان برای نشان دادن جمعیت یا مجموعه های بزرگ در استادیوم های ورزشی استفاده کرد.

 مزایای استفاده از کرین های فیلمبرداری

  • افزایش خلاقیت

با استفاده از کرین، دامنه تصاویری که می توان با استفاده از دوربین ضبط نمود به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. فیلم سازان بسته به طول بازو و حرکت کرین، می توانند از یک نقطه بالاتر یا پایین تر و یا از جهات مختلف فیلمبرداری کنند.

  •  کنترل از راه دور

به دلیل طول بازوی جرثقیل دوربین، فیلمسازان این امکان را دارند تا دوربین را از دور کنترل کنند. این امر به فیلمسازان این امکان را می دهد تا بدون اینکه در نزدیکی  صحنه  یا سوژه باشند، روی آن زوم  کنند.

یک کریندر واقع شبیه به یک سه پایه با وزن و ابعاد بزرگتر است. استفاده از کرین ها موقعیت دوربین را تنظیم و تثبیت می کند و به فیلمساز اجازه می دهد دوربین را حرکت دهد و صحنه هایی را که تار نیستند ثبت کند.

عکس پرتره در نور طبیعی
این مقاله را بخوانید

انواع کرین‌های فیلم برداری

کرین فیلمبرداری چیست؟Crane Shot

کرین‌های معمولی فیلم برداری که به Crane Shot نیز معروف هستند، معمولا دارای یک صندلی برای فیلم بردار یا اپراتور و دستیار او می‌باشند. البته همه‌ی کرین‌ها به همین صورت نیستند؛ برخی از آنها به جای اینکه یک صندلی مخصوص اپراتور داشته باشند از سیستم کنترل از راه دور استفاده می‌کنند.

Techno Crane

تکنو کرین نوع دیگری از کرین‌های فیلم برداری می‌باشد که همانند کرین‌های معمولی هستند، با این تفاوت که بازوی آن‌ها به صورت هیدرولیکی طراحی شده و با سرعت بالاتری قادر به حرکت و بالا و پایین بردن دوربین هستند.

Jib Arm

در این نوع از کرین‌ها که همانند یک بازوی متحرک کوچک عمل می‌کنند، حرکت دوربین با حرکت بازوی کرین و به صورت دستی و توسط اپراتور یا فیلم بردار کنترل می‌شود. این نوع کرین دارای ابعادی کوچکتر، ارتفاعی کمتر و وزنی سبک‌تر از کرین‌های تکنو می‌باشد، از این رو جابجایی و حمل و نقل آن‌ها آسان‌تر خواهد بود. این نوع کرین‌ها معمولا روی چرخ‌هایی سوار می‌شوند تا هنگام فیلم برداری بتوان آن را به سادگی جابجا نمود.

چرا باید از کرین‌ها در فیلمبرداری استفاده کرد؟

مهم‌ ترین دلیل استفاده از کرین‌ها در زمان فیلمبرداری تثبیت دوربین است. این ابزارها درست شبیه به یک سه‌ پایه با ابعاد بزرگ‌ تر و وزن بیشتر عمل می‌کند. درواقع کرین‌ها به فیلمسازان این امکان را می‌دهند که صحنه‌هایی خاص را بدون هیچ تاری و لرزشی ضبط کنند.

اما این تنها کاربرد کرین‌ها نیست؛ از این دستگاه در موارد زیر نیز استفاده می‌شود.

  1. افزایش دامنه تصویر دوربین
  2. قابلیت کنترل از راه دور

از کرین‌ها در فیلمبرداری در موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • رویدادها
  • همایش‌ها
  • فیلمبرداری عروسی
  • فیلم‌ها و نمایش‌ها
  • فیلمبرداری از جمعیت در مجموعه‌های بزرگ مانند استادیوم‌های ورزشی
نحوه در دست گرفتن دوربین
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی