باتوم لایت چیست؟

باتوم لایت چیست؟

باتوم لایت یا نور باتومی (Light Stick)

یکی از انواع منابع نوری که می توانید در عکاسی استفاده کنید باتوم لایت یا لایت استیک (Light Stick) است. از منبع نور گرفته تا اجرای نورپردازی منحصر به فرد ایجاد و ضبط تصاویر مختلف و بازی با استفاده از نور و در واقع منبع اصلی تامین نور لازم برای عکاسی نمی باشد.نمایندگی نیکون در این مقاله به سوال باتوم لایت چیست؟ پاسخ مختصرو مفیدی خواهد داد.

Light Stick

باتوم لایت استوانه‌های LED هستند که از آن برای عکاسی استفاده می‌کنند. از این نور نمی‌توانید به‌عنوان نور اصلی برای نورپردازی استفاده کنید اما برای اجرای ایده‌های خلاقانهٔ عکاسی، گزینهٔ مناسبی هستند. گرچه نور آن‌ها کم نیست ولی شکل استوانه‌ای و کوچک بودن باتوم لایت باعث می‌شود که برای نورپردازی اصلی مناسب نباشد.

از باتوم لایت برای تکنیک‌های نقاشی با نور و عکاسی‌های خلاقانه استفاده می‌شد به دلیل اینکه نوری نرم و یکنواخت تولید می‌کند اکثرا به‌عنوان نور تکمیل‌کننده در عکاسی پرتره و عکاسی مدلینگ هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. دمای برخی از رنگ نور باتوم لایت‌ها امکان دارد که متغیر باشد و نور سرد یا گرم تولید کند. باتوم لایت اغلب با باتری‌های قابل شارژ لیتیومی کار می‌کند.

مزیت باتوم لایت

تنظیم نور محیط

چراغ های باتوم انواع مختلفی دارند و اکثر آنها می توانند نورهای رنگی و طیفی از نورهای گرم و سرد تولید کنند. بنابراین می توانید با کمک آنها نور محیط را مطابق با نیاز خود تنظیم کنید. اگر دوست دارید با رنگ‌های گرم‌تر عکاسی کنید، با اضافه کردن نور گرم، محیط مناسب را ایجاد کنید یا برعکس، نور سرد ایجاد کنید.

لنز‌های نیکون برای عکاسی عروسی
این مقاله را بخوانید
برخی از انواع چراغ های باتوم به راحتی توسط گوشی هوشمند کنترل می شوند. یعنی با اتصال گوشی خود به این منبع نور می توانید دمای رنگ را تغییر دهید و رنگ آن را تغییر دهید. با استفاده از این کنترل از راه دور، برای تنظیم نور استیک نیازی به دور شدن از دوربین ندارید.

کاربردهای باتوم لایت 

شیوه ی استفاده از باتوم لایت به خلاقیت شما بستگی دارد. با کمک این منبع نور می‌توانید عکس‌های خلاقانه بیندازید یا در رنگ و نور عکس‌ها، تنوع ایجاد کنید. در ادامه به چند مورد از کاربردهای باتوم لایت اشاره می‌کنیم که می‌توانند ایده‌ای برای خلاقیت بیشتر شما باشند.

نحوه استفاده از باتوم لایت بستگی به خلاقیت شما دارد. با کمک این منبع نور می توانید عکس های خلاقانه بگیرید یا در رنگ های مختلف و عکس های نور ایجاد کنید. در ادامه به برخی از برنامه های باتوم لایت اشاره خواهیم کرد که می تواند یک ایده برای خلاقیت شما باشد.

  • نورپردازی برای عکاسی پرتره

عکاسی پرتره با نور ملایم یا نور سافت مثل نوری که از سافت باکس و چتر عکاسی به دست می‌آید بهترین نتیجه را دارد. نور حاصل از باتوم لایت کاملاً سافت نیست ولی شدید هم نیست. در واقع نور مسطحی است که فقط از یک‌جهت می‌تابد.

نورپردازی برای عکاسی پرتره

اگر درجه دمای رنگ باتوم لایت را روی ۵۵۰۰ کلوین قرار دهید نوری بسیار نزدیک به نور طبیعی و نور فلاش‌های استودیویی دریافت می‌کنید. این نور برای عکاسی پرتره بهترین نتیجه را دارد و عکس‌هایی بسیار نزدیک به رنگ طبیعی ایجاد می‌کند.

  • نورپردازی نمایشی با باتوم لایت

اگر باتوم لایت را در زاویه‌ای مناسب نسبت به سوژه قرار دهید می‌توانید ظاهری متفاوت از سوژه ثبت کنید. با اضافه‌کردن این نور می‌توانید عکس‌های ترسناک، رمانتیک، طبیعی و… بگیرید. کافی است که با زاویهٔ نگه‌داشتن باتوم لایت بازی کنید و زوایای مختلف را تجربه کنید.

رنگ‌ها چقدر در عکاسی اهمیت دارند؟
این مقاله را بخوانید

با باتوم لایت می‌توانید برای عکاسی پرتره نورپردازی رامبران (Rembrandt lighting) را اجرا کنید. این سبک نورپردازی صدها سال است که در نقاشی مورداستفاده قرار می‌گیرد و کم‌کم راه خود را به دنیای فیلم‌برداری و عکاسی هم باز کرده است.

روش دیگر نورپردازی با باتوم لایت، برای پرتره‌هایی است که می‌خواهید در آن احساس ترس را به بیننده منتقل کنید؛ در این روش می‌توانید باتوم لایت را زیر صورت سوژه بگیرید. چون در طول روز معمولاً از این زاویه، نوری به‌صورت نمی‌تابد، پرتره‌ای که با این نورپردازی ثبت شود، فضایی ترسناک و متفاوت دارد.

  • پرکردن نور محیط

گاهی اوقات برای عکاسی پرتره به کمی نور نیاز دارید که روی صورت بتابد. با کمک باتوم لایت به‌سادگی می‌توانید این نور را در هر قسمتی از صورت که نیاز بود، ایجاد کنید. یکی از مزایای باتوم لایت این است که به‌راحتی می‌توانید آن را هرجایی که خواستید نگه دارید. ولی برای اطمینان و راحتی می‌توانید آن را روی سه‌پایه هم نصب کنید.

باتوم لایت چیست؟

البته فلاش‌ها هم کاربرد مشابهی دارند ولی حمل‌ونقل باتوم لایت و نگه‌داشتن آن در هر نقطه‌ای که دوست دارید، راحت‌تر است. باتوم لایت هم به شکل قابل‌حمل و هم به‌صورت ثابت و روی سه‌پایه قابل‌استفاده است.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی