آموزش دکمه های دوربین

آموزش دکمه های دوربین

آموزش دکمه های دوربین

آموزش دکمه های دوربین: دکمه‌های دوربین چیکار می‌کنن؟! دکمه شاتر کجاست؟! با کدوم زوم میشه؟! دکمه فیلمبرداری دوربین کنون کجاست؟! اینها سوالاتی است که هر فرد بعد از خرید اولین دوربین عکاسی خود با آن مواجه می‌شود.

برای اینکه به شما کمک کنیم در مورد دوربین جدید و عملکردهای آن بیشتر بدانید، این راهنما را گردآوری کرده ایم که توضیح می دهد هر دکمه روی بدنه و لنز دوربین DSLR معمولی شما چه کار می کند. محل دقیق این دکمه‌ها بین مدل‌ها، برندها و نوع دوربین متفاوت است، اما معمولاً در یک مکان عمومی قرار می‌گیرند و عملکرد مشابهی دارند. در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید.

دکمه های بالایی دوربین

  • آموزش دکمه های دوربیندکمه‌ی پخش ویدیو:

به دکنه ی قرمز رنگ هرگز دست نزنید! مگر اینکه بخواهید از سوژه فیلم‌برداری کنید. این دکمه ممکن است در بخش بالایی دوربین شما قرار نداشته باشد اما در تمام دوربین‌ها قرمزرنگ است. در برخی دوربین‌ها،‌ به جای قرار دادن چنین دکمه‌ای، از همان دکمه‌ی شاتر ساده استفاده می‌کنند و در مود فیلم‌برداری با فشردن دکمه‌ی شاتر، شروع به فیلم‌برداری می‌کنند.

  • دکمه‌ی پاور:

این دکمه برای خاموش و روشن کردن دوربین شما درج شده است. دکمه‌های پاور دوربین‌های نیکون معمولاً اطراف دکمه‌ی رهاسازی شاتر قرار دارند. اما خیلی از برند‌ها این دکمه‌ را در جای دیگری روی بدنه‌ی دوربین درج می‌کنند.

  • دکمه‌ی رهاسازی شاتر:

با فشردن این دکمه می‌توانید عکس بگیرید! تقریباً  محل این دکمه در تمام دوربین‌ها با قابلیت تعویض لنز، یکسان است.

  • دکمه‌ی تنظیم دیافراگم و یا دکمه EV:

جبران نوردهی را بسته به حالتی که در آن عکاسی می‌کنید با تغییر سرعت شاتر یا اندازه دیافراگم انجام می‌دهد. از این دکمه می‌توانید در سه حالت به حالتی که در آن عکاسی می‌کنید با تغییر سرعت شاتر یا اندازه دیافراگم انجام می‌دهد.

 دکمه های کناری دوربین

  • دکمه‌ی فشاری‌ لنز:

با فشار دادن این دکمه می توانید لنز را به قسمت مورد نظر بزرگنمایی کنید و بعد از عکسبرداری دوباره فشار دهید تا خاموش شود.

  • دکمه‌ی رهاسازی لنز:

امروزه دوربین‌هایی که قابلیت تغییر و تعویض لنز در آن‌ها وجود دارد محبوب‌تر هستند و کمتر کسی سراغ دوربین‌های کامپکت و بدون این قابلیت می‌رود. با فشردن این دکمه صفحه‌ی مدرج لنز را باز کنید و با چرخاندن آن، به راحتی از دوربین جدایش کنید. حین سوار کردن لنز، لزومی ندارد این دکمه را فشار دهید.

  • دکمه‌ی Drive mode:

یاد گرفتن کارایی تمام گزینه‌های drive mode دوربینتان به شما کمک می‌کند تا در شرایط مختلف عکس‌های بهتری بگیرید. به کمک این مود می‌توانید کنترل کامل دوربین را به دست بگیرید و به کمک آن می‌توانید عکس تکی یا (single shot) و عکس‌های پیاپی ثبت کنید یا از شمارش معکوس برای عکاسی استفاده کنید.

این دکمه واقعاً توانایی بی‌نظیری را به دوربین شما می‌بخشد. نماد این دکمه نیز مثل نماد بین‌المللی فلاش، در تمام دوربین‌ها یکی می‌باشد و می‌توانید به راحتی با شناختن عکس آیکون در دوربین، پیدایش کنید. به یاد داشته باشید که خیلی از دوربین‌ها یک دکمه‌‌ی مجزا مخصوص این قابلیت‌ها ندارند و برای استفاده از این اپشن باید منو‌های آن‌ها را جستجو کنید.

دکمه های پشتی دوربین

  • آموزش دکمه های دوربیندکمه‌ی چهارجهته:

ممکن است در برند‌های گوناگون با اسامی مختلفی شناخته شده باشد، اما در اکثر دوربین‌ها از آن با عنوان دکمه‌ی چندجهته یا چهارجهته یاد می‌شود. با این گزینه می‌توانید آیتم‌ها را به جهات مختلفی حرکت دهید. در اکثر دوربین‌های Nikon، پس‌ازاینکه فوکوس تک نقطه‌ای را در تنظیمات انتخاب کردید، توسط دکمه‌های چهارجهته­ در پشت دوربین می‌توانید نقطه فوکوس را به‌سادگی تغییر دهید. ‌هرچند برخی دوربین‌ها دکمه‌های مجزایی برای کنترل این عملکرد اختصاص داده‌اند.

  • دکمه‌ی بزرگنمایی:

نام این گزینه بزرگ‌نمایی می‌باشد و برای مشخص کردن و ابهام‌زدایی تفاوت عملکرد این گزینه با زوم لنز این‌گونه نام‌گذاری شده‌است. چون این گزینه اصلاً کاری با زوم لنز ندارد. این برای بزرگنمایی تصویر حین پخش است و کمک می‌کند تا عکس‌ها را با جزئیات بزرگ‌تری تماشا کنید. اصولاً برای فوکوس واقعاً مناسب است. برخی از دوربین‌ها به شما این قابلیت‌ را می‌دهند تا یک عکس را در لایوویو (یا نمایش زنده) بزرگ کنید.

  • دکمه‌ی Delete:

در تمام دوربین‌های جهان روی این دکمه عکس سطل آشغال قرار دارد. با فشردن این دکمه می‌توانید یک عکس را حین پخش آن‌ها از روی کارت حافظه پاک کنید. هرچند در دوربین‌های متفاوت نحوه‌ی پاک کردن عکس‌ها با این دکمه متفاوت است، اما هرگز با یک فشار عکس پاک نمی‌شود. چون احتمال دارد از پاک کردن آن پشیمان شوید یا به‌ طور اتفاقی و از روی حواس پرتی ‌آن را فشار دهید. باید آن را دو بار فشار دهید و سپس دوربین برای اطمینان از شما می‌پرسد واقعاً مایل به حذفش هستید یا خیر.

عکاسی کرلیان چیست؟
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی