فوکوس در عکاسی نجومی

فوکوس در عکاسی نجومی

فوکوس در عکاسی نجومی

عکاسی نجومی و ثبت تصاویری زیبا و حاوی اطلاعاتی مفید پیرامون آسمان و جزئیات آن که بتواند هم جنبه علمی داشته باشد و هم زیبایی و از طرفی نیز تمام نکات یک عکاسی حرفه ای نجومی را در خود جای دهد، کار ساده ای نیست و نیازمند رعایت اصول و شرایط و تنظیماتی برای دوربین است.نمایندگی نیکون در این مقاله برای شما اطلاعات مورد نیاز برای فوکوس در عکاسی نجومی به اشتراک گذاشته است.

عکس‌های نجومی علمی، همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، عکس‌هایی محسوب می‌شوند که به عنوان یک ثبت علمی حاوی اطلاعاتی مستند و مستدل بوده و بنا به تعریف این عکس های هنری تنها دارای زیبایی بصری هستند و از این رو عکاسی نجومی را به‌طور کلی می‌توان به دو دستهٔ علمی و هنری تقسیم  کرد.

بر روی ماه فوکوس کنید

شب های مهتابی نکات مثبت و منفی خود را برای عکاسی دارند.البته از یک سو، اگر ماه پیدا باشد، احتمال دارد  بتوانید از مناظر با نور کافی عکس بگیرید.همچنین ، ماه به اندازه کافی روشن است تا سیستم فوکوس خودکار شما قفل شود. با این حال، روشنایی بیش از حد ماه به وِیژه اگر ماه  کامل باشد ثبت جزئیات در عکاسی نجومی را دشوارتر می کند، زیرا معمولا کنتراست کلی آسمان را کاهش می دهد.

شما همیشه نمی توانید یک عکاسی در اطراف ماه برنامه ریزی کنید. با این حال، اگر هنگام مهتابی آن عکس می‌گیرید، این یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن فوکوس مناسب بر روی ستاره‌ها است.

فوکوس در عکاسی نجومیتنظیماتی برای دوربین نیکون

در زمان عکاسی از ستاره‌ها مشکلات زیادی بر سر راهتان وجود دارند، اما فوکوس کردن در تاریکی کامل یکی از دشوارترین آنهاست. شما با از پیش تنظیم کردن فوکوس، دیگر نباید نیازی به تغییر آن داشته باشید، اما اگر مجبور به تغییر زوم هستید، یا تنظیمات فوکوس تغییر کرده است، در ان زمان شما باید لنز خود را بر روی یک فاصله دور فوکوس کنید. نمای زنده (live view) را روشن کنید و درخشان‌ترین چیزی (شیء) که می‌توانید در آسمان ببینید را پیدا کنید. سپس می‌توانید با استفاده از دکمه بزرگنمایی در پشت دوربین بر روی تصویر نمای زنده زوم کنید (نه زوم روی لنز بلکه بزرگنمایی تصویر ) و فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید.

عکاسی از قطره های آب
این مقاله را بخوانید

نمای زنده زوم

هرچند حتی زمان استفاده از این شیوه نیز فوکوس دقیق می‌تواند به وقت و تمرین زیادی نیاز داشته باشد و اگر به چشمان خود وقت زیادی بدهید تا به تاریکی عادت کنند، می‌توانید کل این پروسه را ساده‌تر کنید. برای این منظور، شما باید حداقل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بدون نگاه کردن به هرگونه نور روشن، استفاده از چراغ قوه یا حتی فعال کردن صفحه نمایش پشتی بر روی دوربین نیکون D810 خود، در محل حضور داشته باشید.

وقتی که فوکوس کردید، باید با استفاده از تنظیماتی که از قبل تنظیم کرده اید، یک عکس آزمایشی بگیرید، و سپس نوردهی را چک کنید. نتایج باید کاملا تاریک به نظر برسند، با جزئیات کمی در پیش زمینه، اما مطمئن شوید که ستاره‌ها به وضوح قابل مشاهده هستند.

فوکوس در عکاسی نجومییافتن ستاره های درخشان

در اکثر مواقع می‌توانید از ستاره‌ها به عنوان کمکی برای فوکوس استفاده کنید. ستارگان درخشان (یا سیاراتی مانند زهره) به سختی می توانند به اندازه کافی روشن باشند که بتوان روی آنها با موفقیت فوکوس کرد، و شما می توانید نتایج بسیار واضحی دریافت کنید. قسمتی از این عکاسی  به لنز شما بستگی دارد. لنزهایی با دیافراگم باز همه چیز را روشن تر می کنند و لنزهای تله فوتو اندازه ستاره های تصویر شما را بزرگ می کنند. شما میتوانید با مراجعه به صفجه ی لنز های نیکون لنز مناسب خود و قابلیت های ان را بشناسید.

(live view)

نمای زنده (live view) را روشن کنید و درخشان‌ترین چیزی (شیء) که می‌توانید در آسمان ببینید را پیدا کنید. سپس می‌توانید با استفاده از دکمه بزرگنمایی در پشت دوربین بر روی تصویر نمای زنده زوم کنید (نه زوم روی لنز بلکه بزرگنمایی تصویر ) و فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید.برای اینکار میتوانید از دوربین نیکون D810استفاده کنید.

چرا اندازه سنسور دوربین بسیار مهم است ؟
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی