چرا اندازه سنسور دوربین بسیار مهم است ؟

چرا اندازه سنسور دوربین بسیار مهم است ؟

چرا اندازه سنسور دوربین بسیار مهم است ؟

قلب هر دوربین دیجیتال سنسور تصویر آن است; سنسور تصویر بخشی است که تبدیل نور به سیگنال های الکترونیکی است. این به لطف این سنسور است که دوربین شما تصویر را به صورت دیجیتالی ذخیره می کند.  الگوهای نوری بازتابیده شده توسط اجسام بر روی سطح سنسور تاثیر می گذارد و باعث ثبت تصاویر می شود. در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا اندازه سنسور دوربین بسیار مهم است ؟ با نمایندگی نیکون همراه باشید.

سنسور‌ دوربین‌ها

اندازه‌ی سنسور‌ دوربین‌ها از مهم‌ترین مقوله‌های داشتن یک عکس خوب و باکیفیت در عکاسی می‌باشد و از تأثیر مستقیم آن بر عکس‌ها نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. سنسور یک دوربین میزان نوری که برای ثبت یک عکس لازم است را تشخیص داده و دریافت می‌کند.

به عبارت ساده‌تر، سنسور عکس‌ها همان نوار فیلمی است که ممکن ایت پدرتان در دوران کودکی شما از آن‌ها برای ثبت یک فیلم یا عکس استفاده می‌کرده، سنسور‌ها از میلیون‌ها نقاط حساس نوری تشکیل می‌شوند که photosite نامیده‌ می‌شوند و تمام اطلاعاتی که توسط یک لنز دیده و دریافت می‌شود را ثبت می‌کند. پس به همین دلیل اگر دوربینی با سنسور بزرگ‌تر خریداری کنید، اطلاعات و جزئیات بیشتری ثبت می‌کنید و درنهایت عکسی که می‌گیرید باکیفیت‌تر است.

چرا اندازه سنسور دوربین بسیار مهم است ؟این سری از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم؛ تصور کنید دو دوربین داریم. یکی کامپکت و دیگری DSLR که هر دو میزان دقت (مگا پیکسل‌های) برابری دارند ولی سنسور یکی از آن‌ها از دیگری بزرگ‌تر است. مطمئناً عکس‌های دوربینی که سنسوری با ابعاد بزرگ‌تری دارد، از کیفیت بالاتری برخوردار است. این مورد به این خاطر است که ذرات دریافت کننده نور که امروزه از آن‌ها با نام پیکسل یاد می‌شود، در سنسور بزرگ‌تر، دارای ابعادی بزرگ‌تر می‌باشد.

بهترین دوربین ها برای عکاسی محصول
این مقاله را بخوانید

اگر سنسور دوربین کامپکت از دیجیتالی کوچک‌تر باشد، پس photositeهای کمتری دارد و درنهایت کیفیت تصویری که ثبت می‌کند کمتر است. دوربین دیجیتالی چون سنسور بزرگ‌تری دارد، photosites بیشتری نیز دارد و دامنه‌ی پویایی بهتر و نویز کمتری در عکس‌ها ثبت می‌کنند و در محیط‌های کم‌نور با سنسور بزرگش می‌تواند از تمام منابع نوری در محیط استفاده کرده و بهترین تصویر را ارائه دهند. به‌این‌ترتیب کیفیت عکس‌های دوربین‌های دیجیتالی که سنسورشان بزرگ‌تر است بسیار بیشتر است.

کیفیت تصویر

بزرگتر سنسور دوربین, بالاتر از کیفیت تصویر خود به خود. بنابراین, اگر شما یک دوربین با یک سنسور بزرگ خریداری, شما لازم نیست که به مانور زیادی در روش ها و تکنیک های مختلف برای افزایش کیفیت یک تصویر. برای مثال اندازه پیکسل یک دوربین فول فریم ۳۶ مگاپیکسلی تقریبا برابر با پیکسل سنسور ای پی اس سی دوربین شانزده مگاپیکسلی است.

چرا اندازه سنسور دوربین بسیار مهم است ؟ویژگی‌های سنسور‌های بزرگ

خب هرچه سنسور بزرگ‌تر باشد شما عکس باکیفیت‌تری ثبت می‌کنید. البته علاوه بر این، سنسورهای بزرگ‌تر ویژگی‌ها و امتیاز‌های دیگری نیز دارند. برخی از آن‌ها خوب و برخی نیز بد هستند. اولین و مهم‌ترین ویژگی این سنسورها این است که نه‌تنها ابعاد آن‌ها بزرگ‌تر است، بلکه هنگام استفاده از آن‌ها، باید لنز بزرگ‌تری نیز به کار بگیرید.

به همین دلیل در دوربین های تلفن همراه سنسورهای کوچک استفاده می شود به جا در جیب و دیگر نیازی به استفاده از لنزهای بزرگ.  به همین دلیل تجهیزات و تجهیزات عکاسی حرفه ای هنوز هم بسیار بزرگ و سنگین است. البته, بزرگتر از اندازه یک سنسور, بالاتر از قیمت. سنسور دوربین گرانترین عنصر است که به این معنی است که دوربین هایی با سنسورهای بزرگتر به طور قابل توجهی گران تر از سنسورهای کوچکتر دوربین های دیگر هستند!

شیوه های نورسنجی
این مقاله را بخوانید

بهترین اندازه سنسور دوربین کدام است؟

اکنون که می دانید اندازه سنسور دوربین چگونه بر کیفیت عکس تأثیر می گذارد، سؤال شما احتمالاً این است که بهترین اندازه سنسور چیست؟ اما این سوال اشتباهی است و باید از خود بپرسید که نیازهای شما به عنوان یک عکاس چیست؟
اگر عکاسی هستید که به طور مرتب پوسترهای بزرگ چاپ می کنید و می خواهید حداکثر محدوده دینامیکی و وضوح تصویر را داشته باشید، فول فریم و فرمت متوسط ​​بهترین انتخاب برای شما هستند. فول فریم بهترین تعادل را بین اندازه بدنه، عمق میدان، عملکرد در نور کم و وضوح دارد. عکاسان پرتره، مد، عکاسی نجومی و منظره، علیرغم هزینه و وزن بالا، تمایل دارند بیشترین بهره را از اندازه سنسور دوربین فول فریم ببرند.
با این حال، اندازه سنسور دوربین APS-C هنوز بسیار کارآمد است. در مقایسه با سنسورهای فول فریم، سنسور APS-C عمق میدان، اندازه تصویر و اندازه پیکسل کمتری دارد. در عوض، کاهش اندازه بدنه و لنز و افزایش دامنه ارائه شده توسط فاکتور برش، آنها را به انتخاب خوبی برای عکاسان عمومی تبدیل می کند که همه چیز را با هم می خواهند.
سنسور Micro 4/3rds کوچکتر از سنسور فول فریم است و همچنان کیفیت تصویر در سطح حرفه ای را ارائه می دهد. عکاسان حیات وحش، خیابانی و مستند به دلیل وزن و اندازه کوچک دوربینی که از این سنسور استفاده می کند، می توانند آن را انتخاب کنند.
بنابراین، کدام اندازه برای شما مناسب است؟ اگر حداکثر تاری پس زمینه و کیفیت عالی در نور کم را می خواهید، یک دوربین فول فریم انتخاب کنید. اگر می‌خواهید عکس‌های خوب با بودجه کم داشته باشید، دوربین APS-C را امتحان کنید. اگر یک دوربین لنز قابل تعویض مناسب سفر می‌خواهید یا به قدرت زوم خوب نیاز دارید، یک سنسور Micro Four Thirds تهیه کنید.
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی