عکاسی از خط افق
خط افق به عکاس کمک میکند که چشمان بیننده را متوجه مسیری در عکس کند که هدف عکاسی در آنها نهفته است و به دید نزدیک هنرمند نزدیکتر است. خط افق درواقع دستاویز عکاس برای ارتباط با بیننده است و میتواند عنصر متحرک و پویایی باشد که عکاس با قراردادن آن، هرچه بیشتر میتواند به اهداف خود دست پیدا کند.نمایندگی نیکون عکاسی از خط افق را در ادامه ی مطالب توضیح داده است.
خط ها انواع متفاوتی دارند که یکی از آن ها خطوط افقی هستند و در بین خطوط افقی، خط افق در عکاسی از اهمیت زیادی برخوردار است.عناصر بصری یکی از مباحث مهمی است که در عکاسی باید آن را به خوبی بشناسیم.
خط یکی از عناصر بصری است که انواع مختلفی دارد مثل:
- خط های مستقیم (افقی، عمودی و مایل)
- خط های شیبدار
- خط های موجدار
- خط های شکسته و زیگزاگ
- خط های با مسیر آزاد
خط افق شیبدار
ما اغلب خط افق شیبدار را در عکسهای مستند یا جنگی میبینیم، دلیل این امر هم طبیعت پویای محیطی است که عکس در آن تهیه شده ست. شیب موجود در این تصاویر معمولا برای تاکید روی طبیعت غیراستاتیک صحنهی عکسبرداری شده بهکار میرود.
از طرف دیگر، تغییر حتی یک یا دو درجهای هم روی عکس مشخص میشود و چنین چیزی میتوانند برای بیننده حواسپرتی ایجاد کند. در چنین مواقعی، گذشته از اعتراف کردن به بیدقتی، باید توضیح دهید که چرا عکس در سطح عالی گرفته نشده است.
لوازم جانبی موجود برای شناسایی خط افق
امروزه، بسیاری از دوربینها از تراز داخلی برخوردار هستند. علاوه بر آن میتوانید لوازم جانبی بیشماری برای اطمینان از تراز بودن سطح استفاده کنید که میتوان به تراز دومحوره Vello، تراز سه محوره و تراز Low-Profile اشاره کرد که میتوانید بهراحتی روی کفشک دوربین نصب کنید. قراردادن خط افق در عکسی که گرفتهاید، نسبت به زاویه کادربندی شات برش خورده است، اما بههمراه اندازهی چگونگی خواندن عکس اهمیت دارد.
یک خط افق کم برای تاکید بر عناصر مانند یک چشم انداز دراماتیک یا مرکز توجه در بالای افق استفاده می شود. از سوی دیگر خط افق ارتفاع بالا به بیننده نشان می دهد که فضا یا ناحیه بالای افق هدف بصری تصویر نیست و تنها یک پس زمینه است.این روند می تواند بهترین فرصت برای استفاده از قانون یک سوم است.چرا که گاهی اوقات قراردادن خط افق در نزدیکی بالا یا پایین نزدیکترین فریم، میتواند دلپذیر باشد. با این حال، شما به هیچ وجه به این خط یا هر خط دیگری محدود نیستید. بهعنوان یک عکاس میتوانید افق را در جایی که به نظر میرسد برای تصویر بهترین خواهد بود، انتخاب کنید.
در چه تصاویری خط افق معنایی ندارد
تصاویر زیادی وجود دارد که شما در آنها نمیتوانید از خط افق واقعی در فریم استفاده کنید. بری مثال، اگر آسمان خالی است و آنچیزی که شما از آن عکس میگیرید، زیر خط افق قرار دارد، همیشه میتوانید شات را طوری تنظیم کنید که آسمان بهطور کامل از قاب اصلی شما خارج شود. برعکس، اگر در حال عکسبرداری از یک آسمان خراش باشید، ممکن است دلتان نخواهد که بخشی از زمین در شات شما وجود داشته باشد. صرف نظر از این موضوع، بهخاطر داشته باشید که حتی باوجود خط افق در بیرون از فریم، محورهای افقی و عمودی هنوز ماهیت عمود بودن خودشان را حفظ میکنند.