تکنیک‌های عکاسی از مناظر شهری

در عکاسی منظره شهری، معمولا تعداد زیادی اَشکال برجسته و مورب و خطوط هدایتگر وجود دارد که می توانید از آنها در ترکیب بندی های خود استفاده کنید. نگاه به سمت این اَشکال کشیده می شود، و سازه های دست ساز بشر معمولا تعداد زیادی از آنها را دارند. به یک کوچه باریک بین دو ساختمان فکر کنید – خطوط کوچه نگاه شما را به داخل تصویر و به سمت انتهای دیگر هدایت می کنند. معماری، پل ها، مسیرها، و نرده ها نیز جاهایی هستند که احتمالا می توانید خطوط هدایتگر و اَشکال مورب را در آنها پیدا کنید.

تکنیک‌های عکاسی از مناظر شهری

در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است در رابطه با تعدادی از تکنیک‌های عکاسی از مناظر شهری را باهم ببینیم. شما به هر کجا که نگاه کنید، می توانید سوژه های منظره شهری را پیدا کنید. این سوژه ها مناطق صنعتی، محیط های شهری، نمای فروشگاه ها و سازه ها را شامل می شوند. اگر در شهر زندگی می کنید، حتی نمای پنجره شما هم می تواند به یک منظره شهری جالب تبدیل شود.

عکلسی در شب

برخی از نقاط شهر در طول روز جذاب بنظر نمی‌رسند ولی شب‌ها کاملا متفاوت و جذاب هستند. معمولا جاهایی که می‌روم را ثبت و یادداشت می‌کنم تا در شب هم ببینم چه تغییراتی دارند.
فاصله غروب تا شب، یکی از زمان‌های مورد علاقه من برای کشف چیزهای جدید در شهر است. معمولا بیشتر شهرها در این زمان حال و هوای متفاوتی پیدا می‌کنند. به جای ایجاد تضاد نور و سایه، خیابان‌های شهر با تعداد زیادی نور مصنوعی روشن می‌شوند. نورهای هالوژن، چراغ‌های سفید، زرد، قرمز و رنگ‌های مختلف که منابع نور خلاقانه بیشماری برای عکاسی شهری هستند.

در عکاسی منظره شهری، معمولا تعداد زیادی اَشکال برجسته و مورب و خطوط هدایتگر وجود دارد که می توانید از آنها در ترکیب بندی های خود استفاده کنید. نگاه به سمت این اَشکال کشیده می شود، و سازه های دست ساز بشر معمولا تعداد زیادی از آنها را دارند. به یک کوچه باریک بین دو ساختمان فکر کنید – خطوط کوچه نگاه شما را به داخل تصویر و به سمت انتهای دیگر هدایت می کنند. معماری، پل ها، مسیرها، و نرده ها نیز جاهایی هستند که احتمالا می توانید خطوط هدایتگر و اَشکال مورب را در آنها پیدا کنید.سه پایه

برای عکاسی ازمناظر شهری در مدت زمان شب یا غروب بهتر است یک سه‌ پایه محکم و مطمئن با خود همراه داشته باشید. به خاطر اینکه محدود بودن نور احتمال دارد لازمتان شود سرعت شاتر را کم کنید تا عکس شارپ و روشنی داشته باشید. با کم کردن سرعت شاتر مشکل لرزش دست به وجود می‌آید. یک سه‌پایه مطمئن به شما در حذف لرزش‌های دست و ثبت عکس‌هایی خلاقانه از نور‌های سطح شهر کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از تکنیک‌های بازی با نور نیز استفاده کنید. مثلا ثبت نور ماشین‌های در حال حرکت در طول جاده را با دوربین نیکون عکاسی کنید

چگونه از ایزو بالا بیشترین بهره را ببریم؟
این مقاله را بخوانید

 ISO و سرعت شاتر

متأسفانه مقدار خوبی برای  ISO و سرعت شاتر مناسب پرتره های شهری وجود ندارد زیرا نور معمولا در طول جلسه عکاسی تغییر می کند.ولی همانطور که روز به سمت شب می رود، حتما ISO و سرعت شاتر خود را مرتب بررسی کنید. الزامی است که سرعت شاتر خود را بالای ۱/۸۰ ثانیه یا بیشتر نگه دارید، و اگر این به معنایی باشد که باید ISO خود را افزایش دهید، این کار را انجام دهید. بهتر است یک تصویر نویز ایجاد کنید تا یک تصویر تار باشد. شما همچنین می توانید دیافراگم خود را وسیع تر یا باز کنید ، اما به هر حال ممکن است بخواهید  آن را کاملاً باز نگه دارید تا بوکه پس زمینه زیبایی داشته باشید .

در عکاسی منظره شهری، معمولا تعداد زیادی اَشکال برجسته و مورب و خطوط هدایتگر وجود دارد که می توانید از آنها در ترکیب بندی های خود استفاده کنید. نگاه به سمت این اَشکال کشیده می شود، و سازه های دست ساز بشر معمولا تعداد زیادی از آنها را دارند. به یک کوچه باریک بین دو ساختمان فکر کنید – خطوط کوچه نگاه شما را به داخل تصویر و به سمت انتهای دیگر هدایت می کنند. معماری، پل ها، مسیرها، و نرده ها نیز جاهایی هستند که احتمالا می توانید خطوط هدایتگر و اَشکال مورب را در آنها پیدا کنید.تکنیک های ترکیب بندی

در عکاسی منظره شهری، در واقع تعداد زیادی اَشکال برجسته و مورب و خطوط هدایتگر وجود دارد که می توانید از آنها در ترکیب بندی های خود استفاده کنید. تمام حواس ها به این اشکال جذب می شود، و سازه های دست ساز انسان معمولا تعداد زیادی از آنها را دارند.

به یک کوچه باریک بین دو ساختمان فکر کنید.خطوط کوچه نگاه شما را به داخل تصویر و به سمت انتهای دیگر هدایت می کنند. معماری، پل ها، مسیرها، و نرده ها نیز جاهایی هستند که احتمالا می توانید خطوط هدایتگر و اَشکال مورب را در آنها پیدا کنید.

پشت شیشه عکس بگیرید

هر فردی در عکاسی از منظره شهری، برای یک‌ بار هم که شده از پشت شیشه عکس گرفته است. متأسفانه بیشتر ساختمان‌های بلندی که از آن‌ها عکس گرفته می‌شود، شیشه‌های کثیفی دارند و نور داخلِ ساختمان در لنز دوربین منعکس می‌شود و عکس تار می‌شود.

راه هایی برای محافظت از لنز دوربین عکاسی
این مقاله را بخوانید

راه‌ حل‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد. راه‌ حل اول برای نور داخل ساختمان‌ها این است که لنز دوربین نیکون خود را تا حد نیاز به شیشه نزدیک کنید و سپس با پارچه‌ای تیره آن را بپوشانید. می‌توانید ابزارهای تخصصی این کار را بخرید اما برای عکس سمت پایینی، من از یک روسری استفاده کردم. با انجام این کار، تا حدی از وارد شدن نور داخلی ساختمان‌ها به دوربین مقابله میکند.

برای حل مشکل کثیفی شیشه‌ها، می‌توان از دریچه دیافراگم بازتر استفاده کرد (مقدار F کمتر). به هر میزان دریچه دیافراگم بسته‌تر باشد، کثیفی‌های لنز و سوژه بیشتر به چشم می‌آید. اما با انتخاب دریچه دیافراگم بازتر این کثیفی‌ها دیده نمی‌شوند. زملن عکس گرفتن از شیشه‌های کثیف هم می‌توانید از این شیوه استفاده کنید. با اندازه‌های مختلف دیافراگم عکس بگیرید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی