چگونه از ایزو بالا بیشترین بهره را ببریم؟

چگونه از ایزو بالا بیشترین بهره را ببریم؟

شما قابلیت گرفتن عکس های بی نظیری در نور کم دارید ولی باید این را بدانید که چگونه از ایزو بالا بیشترین بهره را ببریم؟ و چه زمانی، از تنظیمات ISO دوربین عکاسی خود استفاده کنید.

چگونه از ایزو بالا بیشترین بهره را ببریم؟

دوربین عکاسی  شما می تواند در هر شرایطی نور عکس را تنظیم کند، حتی در داخل خانه یا در شب. برای این کار دریچه دیافراگم و سرعت شاتر را طوری تنظیم می کند تا نور بیشتری به سنسور دوربین برسد.

ولی در بعضی شرایط ممکن است سرعت شاتر انقدر  پایین بیاید که خطر ثبت لرزش دوربین عکاسی در عکس وجود دارد، که باعث محو شدن قسمت هایی از عکس می شود.

سخت است که بخواهیم یک سرعت شاتر را برای خطر ثبت لرزش دوربین عکاسی  در عکس در نظر بگیریم، ولی به محض اینکه سرعت شاتر به ۱/۳۰ یا کمتر از آن رسید بدانید که در محدوده خطر ثبت لرزش قرار گرفته اید.

اگر لنز شما ویژگی لرزش گیری داشته باشد قطعاً می تواند تا حدی به رفع این مشکل کمک کند، اما تا یک جایی می تواند به شما کمک کند.

تنظیمات ایزو

راه حل اصلی در این شرایط تنظیمات ایزو (ISO) دوربین شماست.

این مانند زیاد کردن Volume در ISO است، بالا بردن ISO حساسیت سنسور را به نور بیشتر می کند. با بالا بردن ISO دوربین می تواند در شرایط کم نور از سرعت شاتر بالاتری استفاده کند، و در نتیجه عکسهای واضح تری خواهید داشت.

مقدار ISO به صورت عدد های خاصی تغییر می کند، که با بالا یا پایین بردن مقدار آن به اندازه یک پله در اندازه های خاص ثبت شده حساسیت سنسور دوربین به اندازه دو برابر بیشتر و یا کمتر می شود.

روش استفاده از Live View
این مقاله را بخوانید

چگونه از ایزو بالا بیشترین بهره را ببریم؟ولی بالا بردن ISO هزینه ای دارد. با بالا بردن ISO مقدار نویز های دیجیتالی در عکستان هم بیشتر می شود. این نویز ها مانند ذرات کوچک در فیلم های قدیمی است، اما ریز تر هستند و کمتر مورد توجه قرار می گیرند. هنگامی که شما ISO را بالا می برید، قصد دارید بین کیفیت خوب عکس و سرعت شاتر تعادل قابل قبولی بدست آورید.

اگرچه، همیشه لازم نیست در شرایطی که نور کمی دارید از ISO بالا استفاده کنید. اگر دوربین را روی سه پایه بگذارید، سرعت شاتر پایین مشکل ساز نیست چون دوربین تکان نمی خورد، بنابراین می توانید با این کار در شب عکسهایی بگیرید که هم نور خوبی دارند و هم کیفیت خیلی بالایی دارند.

آموزش ما را دنبال کنید تا یاد بگیرید چه زمانی، چگونه و چرا باید تنظیمات ISO را تغییر دهید تا بهترین نور ممکن را در بدترین شرایط نوری بدست بیاورید.

ISO را روی چه مقداری تنظیم می کنید

وقتی در داخل فضای بسته عکاسی می کنید عکسهایتان مانند این عکس تار می شوند؟ دلیل این تاری در عکسها پایین بودن مقدار ISO است، که در پی آن دوربین نور گیری طولانی تری دارد (به عبارت دیگر از سرعت شاتر پایین تری استفاده می کند) تا شرایط نوری کم را جبران کند. با ISO 200 دوربین باید از سرعت شاتری نزدیک به ۱/۵ ثانیه استفاده کند.

بالا بردن ISO

در دوربین عکاسی نیکون D300s ای که داریم، دکمه ISO پشت دوربین را می زنیم و با استفاده از دکمه تغییرات آن را کم و زیاد می کنیم. در مدل های دیگر می توانید از منوی تنظیمات (Shooting menu) یا قسمت دیگری که در آن دوربین برای ISO در نظر گرفته شده استفاده کنید. اگر ISO دوربین را از ۲۰۰ به ۳۲۰۰ افزایش دهید دوربین می تواند به اندازه چهار پله یا stop (کلمه stop – استاپ می تواند معادل پله در فارسی باشد، ۴ استاپ سریعتر یعنی ۴ قدم سرعت شاتر سریعتر) از سرعت شاتر بالاتر استفاده کند.

آشنایی با شغل عکاسی
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی