تفاوت بال هد و پن هد؟

تفاوت بال هد و پن هد؟

تفاوت بال هد و پن هد؟

در این مقاله از نمایندگی نیکون قصد دارید در مورد تفاوت بال هد و پن هد؟ برایتان صحبت کنم که دو نوع از معروف ترین سری‌های سه پایه ویژه ی دوربین هستند. سه پایه عکاسی یکی از مهمترین تجهیزات عکاسی است که اغلب عکاسان حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. هنگامی که قصد داشته باشید از یک مکان تاریک عکاسی کنید یا نیاز داشته باشید سرعت شاتر را به هر دلیلی کم کنید، نگه داشتن دوربین بر روی دست باعث ثبت لرزش در عکس می‌شود. در این زمان شما لازم به استفاده از یک سه پایه هستید  تا لرزش‌های دست به طور کامل از بین بروند.

دراصل میتوان گفت عکاسی با گرفتن دوربین بر روی دست با لنزهایی که لرزشگیر داخلی دارند، با سرعت شاتر طولانی‌تر از ۱٫۵ ثانیه و برای لنزهایی که لرزشگیر ندارند در سرعت شاتر‌های طولانی‌تر از ۱/۳۰ ثانیه، باعث ثبت لرزش در تصویر می‌شود.

بال هد چیست؟

بال هدها سری‌ هایی برای دوربین است که آنها را به سادگی و از روی ظاهرشان هم می‌توانید تشخیص دهید. این سری‌ها پایه‌ای به شکل کروی دارند که درون یک گیره کروی شکل دیگر قرار گرفته و می‌چرخد. این چرخش در بیشتر مدل‌های با کیفیت محدودیتی ندارد، اما در بعضی مدل‌ها به سه یا چهار جهت محدود خواهد شد.

تفاوت بال هد و پن هد؟استحکام این سری‌ها در حالت عادی نسبتا خوب است و برای ثابت کردن دوربین در یک زاویه مشخص، می‌بایست پیچی که روی دسته آن قرار دارد را بچرخانید تا گیره محکم‌ تر شده و به خوبی دوربین را ثابت کند. به این شیوه می‌توانید سری را به هر جهتی بچرخانید و سپس آن را محکم کنید تا زاویه مورد نظر را بدست آورید.

راهنمای خرید پهپاد برای فیلمبرداری
این مقاله را بخوانید

ویژگی‌های بال هد

بال هدها کاربری معینی دارند و از این نظر قابل مقایسه با پن هدها نیستند. احتمال دارد بخواهید از زاویه‌ ای عجیب و غریب عکس بگیرید یا به این نیاز داشته باشید که دوربینتان را به سرعت و به نرمی بچرخانید، که این مورد در عکاسی ژانر ورزشی وجود دارد؛ در این صورت بهترین انتخاب برای شما بال هد خواهد بود.

استفاده ی ساده

شاید بتوان این مورد را اصلی ترین عامل و توجیه برای استفاده از بال هدها دانست. اغلب عکاسان دوست دارند به سرعت زاویه خود را تغییر دهند و یا ترکیب بندی را از چهار جهت کنترل کنند. همچنین سرعت در حرکت دوربین برای عکاسان بسیار مهم است.

حرکت بسیار نرم و آرام

حتی ارزان‌ترین بال‌هد‌های موجود در بازار هم امکان کنترل اصطکاک خوبی دارند و با کمی افزایش اصطکاک می‌توانید حرکت بسیار نرم و آرامی را با آن تجربه کنید. حرکت‌های جهشی و ناگهانی، به ندرت در این تجهیزات اتفاق می‌افتد.

پن هد چیست؟

پن هدها نوعی دیگر از سری‌های سه پایه مخصوص دوربین هستند که اغلب دو یا سه اهرم کنترلی دارند و می‌توانند دوربین را در چند جهت افقی و عمودی کنترل کنند. ساختار مکانیکی این سری‌ها بسیار پیچیده‌تر از بال هد است و اغلب به خاطر ظاهرشان، آنها را با سری‌های مخصوص فیلم برداری اشتباه می‌گیرند.

پن هد تعداد جهات چرخش را محدود می‌کند و در مقابل پایداری و ثبوت بیشتری را به وجود می‌آورد. محکم کردن آنها مثل بال هدها بوده و می‌بایست پیچی که روی دسته قرار دارد را چرخانده و سفت کنید.

بهترین لنز ماکرو
این مقاله را بخوانید

ویژگی‌های پن هد

همانطور که بال هدها کاربرد مشخصی دارند، پن هدها نیز برای موارد مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال اگر به عکاسی پانوراما علاقه داشته باشد یا بخواهید به صورت پن تیلت فیلم برداری کنید، پن هدها بهترین گزینه برای شما خواهند بود. این نوع سری‌ها در ازای آزادی عمل کمتر، پایداری بیشتری به شما می‌دهند و این بارزترین ویژگی آنهاست.

تفاوت بال هد و پن هد؟پایداری و مقاومت

پن هدها بسیار مستحکم‌تر و پایدارتر از بال هدها هستند. حتی ارزان‌ترین پن هدها می‌توانند تا دو برابر یک بال هد ساده وزن دوربین را تحمل کنند. در نتیجه اگر از دوربین‌های دیجیتال سنگین یا لنزهای بزرگ جثه ای استفاده می‌کنید، از همان اول  به دنبال خرید یک پن هد برای سه پایه‌ تان باشید یا اگر می‌خواهید بال هد بخرید، تنها به مدل‌های گران قیمت و بسیار با کیفیت آن فکر کنید.

عمر کاری بیشتر

 طول عمر بیشتر پن هد‌ها در برابر بال‌ها بیشتر است و بسیار کمتر در معرض آسیب هستند. ساختار پن هد‌ها شامل دو محور چرخان می‌شود که برخلاف بال هد‌ها که توپ چرخان در معرض دید است، این محور‌های چرخان را نمی‌بینید. اگرچه دیدن یا ندیدن محور، روی کاربرد آن تأثیری ندارد، اما وقتی می‌توانید آن را ببینید، به این معنی است که در معرض شرایط محیطی قرار دارد.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی