تفاوت اصلی دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3

تفاوت اصلی دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3

تفاوت اصلی دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3

در ابتدای ارائه ی  دوربین‌های بدون آینه، نمایندگی نیکون و کانن در عرضه دوربین‌های نیمه‌ حرفه‌ای و حرفه‌ای با این تکنولوژی عجله نکردند و به تولید دوربین‌های آماتور مانند دوربین Nikon  و Canon EF-M APS-C بسنده کردند.نمایندگی نیکون در این مقاله درباره ی تفاوت اصلی دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3 توضیح داده است.

طراحی ظاهری

دوربین نیکون Z9 و کانن R3 دوربین‌های خیلی محکمی هستند و در شرایط آب‌ وهوایی متفاوت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. هر دو آن‌ها از جنس آلیاژ و منیزیم ساخته و حدودا سایز برابری باهم دارند؛ اما دوربین Z9 کمی سنگین‌تر از R3 است.

هر دوربین چیدمان دکمه‌ها و کنترل‌های ویژه به خود را دارد. یکی از قابلیت های ظاهری برجسته در کانن R3، پد لمسی در پشت بدنه آن است که جایگزین مناسبی برای جوی‌استیک معمولی AF به شمار می‌رود. در نیکون Z9 نیز می‌توان نور پس‌زمینه اکثر دکمه‌ها را جزو ویژگی‌های جالبش معرفی کرد.

تفاوت اصلی دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3

یکی دیگر از نکات طراحی هر دو دوربین این است که می‌توانند به زمان خاموش بودن دوربین، سنسور را برای حفاظت بیشتر بپوشانند. کانن R3 از پرده‌های شاتر مکانیکی برای این منظور استفاده می‌کند؛ اما Z9 طراحی مکانیزمی به‌ خصوصی را برای این کار ارائه داده است که قوی‌تر و بهتر از شاتر مکانیکی R3 به نظر می‌رسد.

کارت حافظه و رابط کاربری و عمر باتری

دوربین نیکون Z9 مجهز به دو درگاه کارت حافظه است که هر دو مناسب کارت‌های CFexpress نوع B هستند. کانن R3 نیز دو درگاه کارت حافظه دارد؛ اما با این تفاوت که یکی برای کارت‌های CFexpress تعبیه‌ شده و دیگری مناسب کارت‌های SD UHS-II است.

اصول عکسبرداری از شیشه
این مقاله را بخوانید

هر دو دوربین دارای پورت LAN / Eternet، USB از نوع C، ورودی میکروفون، خروجی هدفون و سوکت HDMI فول سایز هستند.طول عمر باتری در هر دو دوربین شبیه یکدیگر است. نیکون می‌تواند ۷۴۰ فریم با LCD یا ۷۰۰ فریم با منظره‌یاب ثبت کند. کانن R3 با ثبت ۸۶۰ فریم با LCD بهتر از نیکون عمل می‌کند؛ اما با منظره‌یاب قادر به ثبت ۶۲۰ فریم است.

تفاوت اصلی دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3فیلم‌برداری ۸K در مقابل ۶K

دوربین Z9 نیکون این امکان را دارد که در رزولوشن ۸K و تا ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌ربرداری کند. این دوربین دارای کدک‌های متفاوتی است که شامل کدک Apple Prores 422 HQ نیز می‌شود. این دوربین نخستین  دوربین بدون آینه دارای کدک حرفه‌ای و پرطرفدار اپل است. اما این‌ها همه ی نکات مثبت این دوربین در فیلم‌ برداری نیستند و با آپدیت فریم‌وری که قرار است برای این دوربین عرضه شود، دوربین Z9 قادر خواهد بود تا با رزولوشن ۸K و با ۶۰ فریم بر ثانیه و همچنین در حالت ۸K RAW به صورت داخلی فیلم‌برداری کند.

دوربین R3 کانن قابلیت فیلم‌برداری ۸K را ندارد، اما این دوربین نیز قابلیت‌های فیلم‌برداری فوق العاده ای مثل امکان فیلم‌برداری در رزولوشن ۶K و همچنین فیلم‌برداری در حالت ۱۲-bit RAW به صورت داخلی را در اختیار کاربران گذاشته است. در فیلم‌برداری با هر دوی این دوربین‌ها سنسور کراپ وجود ندارد و علاوه بر این خبری نیز از محدودیت فیلم‌برداری ۳۰ دقیقه‌ای در کار نیست.

تفاوت اصلی دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3شاتر مکانیکی

یکی از معروف ترین تفاوت‌های دو دوربین Z9 و R3 در مدل شاتر آن‌هاست. نیکون Z9 در یک حرکت جسورانه به‌ طور خلاصه  شاتر مکانیکی را حذف کرده و صرفاً بر شاتر الکترونیکی تکیه کرده است. این موضوع حکایت از اطمینان این برند از سرعت پاسخ‌ گویی دوربین با سنسور توسعه‌ یافته‌اش دارد. با وجود شاتر الکترونیکی دیگر صدایی در زمان عکاسی با دوربین شنیده نمی‌شود؛ هر تعدادی که بعضی از دوربین‌های بدون آینه همچنان طبق عادت به جعل صدای شاتر می‌پردازند.

اصطلاحات عکاسی
این مقاله را بخوانید

لنز کاربردی در دو دوربین 

هر دو دوربین در سال ۲۰۱۸ به بازار امدند و تا به امروز مجموعه خوبی از لنز‌ها را در کنار بدنه‌هایشان ارائه کرده‌اند.‌ نیکون دارای ۱۹ لنز فول‌فریم است؛ دراین‌بین لنز ۱۰۰-۴۰۰ میلی‌متری آن با F4.5-5.6 طولانی‌ ترین و ویژه ترین لنز تله‌فوتویی است که تابه‌حال برای این دوربین عرضه شده است. لنزهای زوم F2.8 با کیفیت عالی و لنز پرایم فوق‌سریع از دیگر لنز‌های برجسته و مناسب نیکون Z9 به شمار می‌روند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی