بهترین لنز ماکرو

بهترین لنز ماکرو

یک سوالی که امروزه در بین کسانی که به تازگی عکاسی با لنز ماکرو را شروع کرده اند رایج شده است این بوده که «در انتخاب خود چه لنزی را بردارند» یا «بهترین لنز ماکرو در عکاسی چیست؟».

با دقت به عامل های متعدد،  پاسخ به این پرسش دشوار است و به تعدادی از عامل هایی مثل(نیازهای فیزیکی، بودجه، سوژه، سبک، و غیره) بستگی دارد. هیچ لنز ماکروی ایده آلی وجود ندارد. با این وجود با تمرکز بر سه رکن اصلی فاصله کانونی، کیفیت تصویر، و قیمت، شما را در انتخاب لنز ماکرو مناسب برای نیازهایتان راهنمایی خواهد کرد.

فاصله کانونی

این موضوع قرار است در حول محور فاصله کانونی متمرکز شود ؛ این یک راه راحت تر برای کوچکتر کردن محدوده لنز های ماکروی بالقوه است، چون فاصله کانونی معمولفا گزینه های عکاسی ماکروی شما را تعیین و محدود می کند.

لنزهای ماکرو را از نظر فاصله کانونی می توان به سه دسته تقسیم کرد: کوتاه (۳۵-۶۰mm)، متوسط (۹۰-۱۰۵mm) و بلند (۱۵۰-۲۰۰mm).

لنز ماکروی کوتاه

– نقاط قوت : سبک و ارزان.

– نقاط منفی : بوکه های کمتر چشمگیر، فاصله کاری کوتاه (برای عکاسی از حشرات بد است).

نکته در مورد کیفیت تصویر

اکثر عکاسان اغلب در زمان انتخاب لنز برای  کیفیت تصویر، و به ویژه وضوح (شارپنس) تمرکز می کنند. عکاسی با لنز ماکرو خوشبختانه این موضوع زیاد مهم نیست و شاید برای شما سوال باشد که چر ؟

لنزهای ماکرو فوق العاده شارپ هستند. حتی لنزهای موجود در پایین ترین رنج قیمت نیز وضوح سطح حرفه ای ارائه می دهند، به خصوص زمانی که از یک دیافراگم بسته (f/stop با عدد بزرگ) استفاده کنید. من در طول مدت حرفه عکاسی خود از ده ها لنز ماکرو استفاده کرده ام، و هیچ وقت از میزان وضوح تصویر ناراضی نبودم.

نکات عکس های شارپ
این مقاله را بخوانید

در این صورت  اینبه ان معنا است که لنزهای ماکروی پایین قیمت از گزینه های گران قیمت تر قابل تشخیص نیستند. لنزهای ماکروی گران قیمت معمولا در وضوح و بوکه بهتری دارند.

البته به غیر از این، لنزهای ماکروی ارزان تر بعضی وقت ها مشکلاتی با کج نمایی یا ابیراهی رنگی (chromatic aberration) دارند. بنابراین به طور کلی، ایجاد حاشیه ارغوانی یا زرد که در قسمت های دارای کنتراست بالای تصویر رخ می دهد. این مشکل را می توان در پس پردازش اصلاح کرد، اما من ترجیح می دهم در صورت امکان از ابیراهی رنگی اجتناب کنم.

بهترین لنز ماکرولنز های ماکروی کوتاه تر

لنزهای ماکروی کوتاه اغلب برای عکاسی ماکروی گاه به گاه (غیر جدی تر) استفاده می شوند، یا به عنوان «لنزهای همه منظوره» که هر زمان که نیاز داشته باشید آن را به لنز ماکرو تغییر می دهید. نگهداری و حمل آنها راحت  است و بسیار ارزان قیمت هستند. و همینطور به دلیل کوچک بودن، نگه داشتن آنها در دست آسان تر است.

بااین وجود ، یک مشکل اساسی در بزرگ لنزهای ماکروی کوتاه، فاصله کاری کوتاه آنهاست. فاصله کاری به فاصله انتهای لنز تا سوژه گفته می شود. برای عکاسی با بزرگنمایی بالا با یک لنز ماکروی مثلا ۶۰mm، سوژه باید بسیار به لنز نزدیک باشد. این امکان دارد تا مشکل ساز باشد. اول از همه، در زمان عکاسی از حشرات اغلب به کمی فاصله نیاز است، در نتیجه نزدیک شدن به آنها معمولا امکان پذیر نیست.

علاوه بر این، بسته به شرایط روشنایی، سر (یا دوربین عکاسی) شما ممکن است سایه ناخواسته ای بر روی سوژه بیاندازد. لنزهای کوتاه تر و همینطور اغلب بوکه هایی با جذابیت کم تر ایجاد می کنند.

آموزش عکاسی ۳۶۰ درجه از محصول
این مقاله را بخوانید

با این حال، اگر به دنبال عکاسی ماکروی گاه به گاه با تجهیزات قابل حمل تر و کیفیت تصویر قوی هستید، یک لنز ماکروی کوتاه تر ممکن است قطعا همان چیزی باشد که شما به ان نیاز دارید.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی