چگونگی بالاترین کیفیت در عکاسی

چگونگی بالاترین کیفیت در عکاسی

چگونگی بالاترین کیفیت در عکاسی

خلاقیت هنری در موضوع عکاسی  بسیار مهم است. اما جدا از این موضوع، چگونگی بالاترین کیفیت در عکاسی هم بسیار مهم است. برای بسیاری از افراد مبتدی که نگاهی حرفه‌ای و تخصصی به مقاله ی عکاسی ندارند، کیفیت عکس شاید اهمیت زیادی دارند. بهرگیری از تجهیزات به‌ روز و قدرتمند طبیعتا بدیهی‌ترین روش برای بالا بردن کیفیت عکس است. ولی شیوه های دیگری برای انجام این کار وجود دارد که با رعایت این نکات، می‌توانید عکس‌های باکیفیت‌تری را ثبت کنید. در این مقاله از نمایندگی نیکون، به ارائه چندین نکته و ترفند برای بالا بردن کیفیت عکس می‌پردازیم.

نقش دوربین در کیفیت تصویر

نقش دوربین در کیفیت تصویر را نمیتوانیم انکار کنیم. بعضی از لنز‌ها کیفیت بالاتری دارند، وضوح آن‌ها بالاتر است، عملکرد ISO بهترین نسبت به سایرین دارند و برخی هم شارپ و شفاف‌تر هستند.برای مثال دوربین نیکون d3500 را میتوانید از ان بهره بگیرید.

چگونگی بالاترین کیفیت در عکاسیاستفاده از تجهیزات بهتر و قوی‌تر قطعا نتایج بهتری به همراه دارد.هدف ما این است که از همان تجهیزات فعلی خودتان بتوانید بهترین استفاده را کرده و با کیفیت بالاتری عکاسی کنید. اگر واقعا دوربین و لنز شما ضعیف است و حتی با بهترین تکنیک‌ها هم نمی‌تواند عکس دلخواه شما را ثبت کند، چاره‌ای جز تغییر آن‌ها ندارید. ولی در این مقاله فرض را بر این می‌گذاریم که تجهیزات شما قابل قبول هستند.

درباره‌ی نقش تجهیزات در بالا بردن کیفیت عکس، تنها یک توصیه داریم؛ از سه‌پایه استفاده کنید. البته در برخی محیط‌ها (مانند عکاسی هوایی، عکاسی خیابانی، عکاسی زیر آب و…) استفاده از سه‌پایه ممکن نیست. با این حال، این توصیه بسیار جدی را فراموش نکنید؛ تا ممکن از سه‌پایه استفاده کنید! تأثیری که سه‌پایه در بالا بردن کیفیت عکاس‌های شما دارد، از تمام نکاتی که در آینده به آن‌ها می‌پردازیم بیشتر است.

نحوه در دست گرفتن دوربین
این مقاله را بخوانید

تنظیماتی با ایده آل ترین حالت نوردهی

 وقتی که در مورد ایده آل ترین حالت نوردهی بحث میکنیم، منظور عکاسی با دوربین نصب‌ شده روی سه‌پایه و عکاسی از سوژه‌ای کاملاً ثابت است و نه عکاسی از یک آبشار یا آب روان که با کاهش سرعت شاتر، محو به نظر برسد. همچنین توضیحات در مورد این استثنائات هم تا حدی کاربردی هستند، ولی در زیرمجموعه‌های ایده آل ترین حالت نوردهی منظور ما آن‌ها نیستند.

گشودگی دیافراگم و فوکوس

پیش از هر چیزی عدد دیافراگمی که لنز شما بهترین عملکرد را در آن دارد بیابید. در اکثر لنزهای موجود در بازار این عدد بین عدد f/4 تا f/8 است. اما برای یافتن آن می‌توانید به تست‌ها و نقدهای موجود در اینترنت از لنز خود مراجعه کنید و یا حتی شخصاً آن را مورد آزمایش کنید.

تنظیم مقدار ISO

این مرحله برای شما ساده است. مقدار ISO را در حالت پایه بگذارید. خیلی از ترفندهایی مرتبط با بالا بردن کیفیت عکس تلاش دارند تا در حد ممکن نور بیشتری در لنز جمع‌‌آوری کنند. هرچه نور بیشتری جمع شود،‌کیفیت عکس بالاتر می‌رود. با کمترین میزان ISO ممکن، شما می‌توانید از سرعت شاتر آرام‌تری برای جمع‌آوری نور بیشتر استفاده کنید و در عین حال از نوردهی بیش از حد تصویر هم اجتناب کنید.

بعضی دوربین‌های جدید دارای مقدار «LO» هستند که چیزی کمتر از ISO پایه است. توصیه ما می‌کنیم از آن‌ها استفاده نکنید. آن‌ها به محدوده دینامیکی عکس آسیب می‌زنند. استفاده از ISO پایه دوربین بهترین انتخاب است.

چگونگی بالاترین کیفیت در عکاسی

شرعت شاتر و ETTR

برای مرحله‌ی بعد، سرعت شاتر را بر اساس تکنیک ETTR (Exposes to the right) تنظیم کنید. این شیوه سعی دارد تا حد ممکن نور جذب کند. اما در عین حال نوردهی عکس بیش از حد نباشد و به بخش‌های مهم تصویر آسیبی نرسد. تکنیک ETTR هرگز به معنای گرفتن عکس‌های خیلی پرنور و شفاف نیست. این تکنیک سعی دارد تا تمام جزئیات هایلایت‌ها را به تصویر بکشد.

عکاسی از دکوراسیون داخلی
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی