فوکوس خودکار در نور کم

فوکوس خودکار در نور کم

فوکوس خودکار در نور کم

در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است به نحوه ی فوکوس خودکار در نور کم بپردازیم با ما همراه باشید. برخی از زیباترین عکسهایی که می بینیم عکس هایی هستند که درساعات تاریکی گرفته شده اند. ساعات آبی شب و عکاسی نجوم همه ژانرهایی هستند که می توان در آنها تصاویر زیبایی ثبت کرد.

برای عکاسی در نور کم، استفاده از چراغ کمکی فوکوس است. این چراغ در شرایط کم نور به دوربین کمک می کند تا محل دقیق فوکوس را مشخص کند. برخی از مدل های دوربین رده بالاتر این قابلیت را ندارند، در نتیجه هنگام خرید یا استفاده از دوربین خود این نکته را مد نظر داشته باشید. یا میتوانید از فلاش و چراغ های جدا استفاده کنید که در ادامه مقاله چند نکونه نام برده ایم.

چراغ AF Assist

فوکوس خودکار در نور کم با کمک گرفت از چراغ AF Assist یا همان لامپ کمکی فوکوس اتوماتیک یکی از مواردی است که می توانید به شما کمک زیادی هنگام فوکوس خودکار در نور کم بکند. برای این کار به یک چراغ قوه ی مدرن یا یک فرمانده ی فلاش نیاز دارید که دارای یک پرتوی داخلی AF help باشد.

  1. یک چراغ قوه ی دارای AF help به هات شوی دوربین خود متصل کنید.
  2. حالت فوکوس خود را بر روی مود AF-S بگذارید (فوکوس بر روی یک نقطه ی تنها)
  3. دکمه ی شاتر یا AF-ON را نیمه فشار دهید و باید چراغ قرمز سرعت فعال باشد.
  4. یک پرتو قرمز بر روی سوژه ی شما ایجاد می شود که امکان فوکوس فوری را به شما می دهد.
ایده های عکاسی در پاییز
این مقاله را بخوانید

بسیاری از فلاش های نیکون مانند :  SB-600, SB-700, SB-800, SB-910 دارای این قابلیت هستند. را میتوانید از نمایندگی نیکون تهیه کنید. در ادامه به بررسی این که چگونه می توان در محیط کم نور با استفاده از این ابزار فوکوس مناسبی داشت را با هم بررسی خواهیم کرد.

فوکوس خودکار در نور کمبررسی کامل Active auto focus

این نحوه که از فوکوس Active auto focus نام دارد و با اندازه گیری فاصله ی بین دوربین و سوژه کار می کند. از آنجا که مادون قرمز به سرعت از سوژه دور می شود، می توان فقط از این تکنیک برای سوژه های نزدیک استفاده کرد و تا فاصله ی ۱۵ – ۲۰ پا به خوبی کار خود را انجام می دهد. البته گفتنی است که این روش بسیار دقیق تر از استفاده از AF Assist در دوربین های DSLR می باشد.

در نتیجه این همان شیوه ای است که من در عروسی انجام دادم. البته با کمک گرفتن از فلاش نیکون SB-900 بر روی دوربین و تغییر حالت فوکوس به AF-S سپس به محض فوکوس کردن دوربین کلید شاتر را فشار دادم و شروع به عکاسی کردم. متاسفانه هیچ راهی برای دنبال کردن سوژه با استفاده از مادون قرمز وجود ندارد بنابراین شما فقط به AF-S محدود خواهید شد.

نیاز نیست برای فوکوس خودکار در نور کم از فلاش استفاده کنید

اگر نمی خواهید از فلاش استفاده کنید و می خواهید از تکنیک های دیگر برای  فوکوس خودکار در نور کم استفاده کنید باید چه کاری انجام دهید؟ خبر خوب این است که شما مجبور نیستید تا از فلاش برای این کار استفاده کنید و می توانید تنها از لامپ AF-Assist استفاده کرده و فلاش را به طور کلی خاموش کنید. و اما خبر بد این است که فلاش های رده پایین و یا کم مصرف مانند SB-600 , SB-700 از این ویژگی برخوردار نیستند.

کروماکی چیست و کاربرد آن در کجاست؟
این مقاله را بخوانید

با این حال برای مقابله از شلیک فلاش راه های دیگری نیز وجود دارد. می توانید در تنظیمات فلاش قدرت آن را به کمترین میزان خود برسانید و یا سر فلاش را به عقب بچرخانید یا اینکه سر آن را با چیزی مسدود کنید تا نور از آن خارج نشود. در اینجا نحوه ی خاموش کردن فلاش در مدل های نیکون SB-900 و SB-910 آورده شده است:

  1. چراغ speedlight را روشن کنید
  2. دکمه ی ok را برای چند دقیقه فشار دهید و نگه دارید تا منو ظاهر شود
  3. به سمت پایین حرکت کنید تا زمانی که به زیر “AF” برسید و OK را فشار دهید.
  4. گزینه ی “AF ONLY” را فشار دهید و OK را دوباره فشار دهید.
  5. اولین دکمه ی سمت چپ بالا را فشار دهید دا خارج شوید.

بعد از این کار واحد فلاش فقط برای فوکوس خودکار روشن می شود که جز اینکار میتوانید تنظیمات را به عقب برگردانید.

فوکوس خودکار در نور کمشیوه ی کارکرد فوکوس خودکار دوربین نیکون D850، یکی از شاخصه‌های اصلی این دوربین است. ضمنا، این مشخصه شامل کارکرد خیره‌کننده‌ی فوکوس خودکار این دوربین با لنزهای سازندگان متفاوت از قبیل سیگما، توکینا، تامرون و … نیز می‌شود.

ولی عملکرد فوق‌العاده‌ی فوکوس خودکار دوربین نیکون D850 است که در شرایط نوری EV-4 نیز به درستی عمل می‌کند. این شاخص نوردهی معادل نور موجود در فضایی است که نوردهی درست آن در حساسیت ایزو ۱۰۰ و دیافراگم ۲/۸، معادل ۱۲۸ ثانیه است.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی