چتر در عکاسی چیست؟

چتر در عکاسی چیست؟

چتر در عکاسی چیست؟

اولین شکل‌دهنده‌ی نوری که خیلی از عکاس‌های مبتدی با آن آشنا می‌شوند، در خیلی از موارد چتر عکاسی است. و اولین سوالی که برایشان به وجود میاد ( چتر در عکاسی چیست؟ ) و چه کاربردی دارد است که امروز نمایندگی نیکون میخواهد به سوال این عزیزان پاسخ دهد پس باما همراه باشید.

چتر یکی از مهم ترین و ساده‌ترین ابزار نورپردازی است که به خاطر اصلاح نور به کار می‌رود و می‌توان آن را یک ابزار همه کاره و بسیار مفید دانست. اما چترها به طور خلاصه در دو نوع تهیه می‌شوند که هر کدام کاربرد منحصر به فردی دارند؛ چتر بازتابنده یا انعکاسی، که در آن نور از داخل چتر به بیرون هدایت شده و سوژه را روشن می‌کند، و همچنین چتر شفاف که در آن از پارچه‌ی سفیدی استفاده شده که در ساخت دیفیوزرهای پارچه‌ای استفاده می‌شود، به این صورت نور را از داخل به بیرون فرستاده و در این بین آن را نرم می‌کند. هر دو چتر بسته به نوع و کیفیت روشنایی مورد نظر و فاصله‌ی سوژه از منبع نور فواید و مزایای خود را دارند.

چتر در عکاسی چیست؟

  • چترهای مستقیم

چترهای شفاف نیز می‌توانند نور منبع نور را عریض تر کرده و آن را به شدت نرم کنند، این کار موجب می‌شود کیفیت کلی نور نسبت به حالت عادی بسیار خوبتر باشد. آنها درست برعکس چترهای بازتابنده کار می‌کنند. این چترها از پارچه‌ای سفید و شفاف ساخته می‌شوند که نور فلش از آنها عبور کرده و این پارچه دقیقا همانند یک دیفیوزر عمل کرده و نور را کاملا نرم می‌کنند.

قوانین عکاسی که ارزش شکستن دارند!
این مقاله را بخوانید

مزایای این نوع چترها در مقایسه با چترهای بازتابی این است که می‌توانید آنها در نسبت به سوژه‌ی خود در فاصله‌ای بسیار نزدیک‌تر قرار دهید. این کار باعث می‌شود نوری بسیار نرم و جذاب داشته باشید که این برای عکاسی پرتره بسیار عالی است.

  • چترهای بازتابنده

چترهای بازتابنده به صورتی ایجاد شده‌اند که باید فلش را درون آنها متصل کنید، سپس نور را پشت به سوژه قرار داده و بازتاب نور روی سطح بازتابنده‌ی چتر باعث می‌شود سوژه روشن شده و سایه‌های نرمی هم داشته باشد. چتر سطح تابش نور از منبع نور را گسترش می‌دهد و نور حاصل از آن در مقایسه با فلش خالی از کیفیت گسترده‌تر و نرم‌ تری برخوردار است. چترهای بازتابنده از خارج دارای پوششی کاملا مات هستند تا از عبور نور جلوگیری کند. این ویژگی  در نگه داشتن نور، آن را به منبع نوری کارآمدتر نسبت به یک چتر سفید و نیمه شفاف تبدیل می‌کند که نور از آن عبور می‌کند. چترهای بازتابنده همچنین می‌توانند فضای داخلی رنگی مانند نقره‌ای یا طلایی داشته باشند تا نور را بهتر و متناسب‌تر با سوژه روشن کرده و رنگ آن را متمایل به سرد یا گرم کنند.

چتر در عکاسی چیست؟برای عکاسی از عروس و داماد، یک چتر با پوشش طلایی به زیباتر شدن رنگ پوست کمک می‌کند و جلوه‌ای بسیار زیبا به افراد می‌بخشد، اما احتمال دارد تا بر روی رنگ لباس عروس نیز تأثیر بگذارد. چترهای نقره‌ای به زیاد شدن کیفیت نور با کم رنگ یا استفاده نکردن از رنگ کمک می‌کند. یک چتر سفید ساده با پوشش خنثی و بی رنگ، خنثی‌ ترین رنگ نور را عرضه میکند ، اما در مقایسه با چترهای براق و بازتابنده، نور را کمی بیشتر پخش کرده و سایه‌های نرم‌تری به شما تحویل می‌دهد.

عکاسی در کویر
این مقاله را بخوانید

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی