نورپردازی در عکاسی ماکرو

نورپردازی در عکاسی ماکرو

نورپردازی در عکاسی ماکرو

تعدادی تکنیک نورپردازی متنوع برای عکاسی ماکرو وجود دارد که هر روش مزایای و معایب خاص خود را دارد. بهترین روش نورپردازی برای یک مکان مناسب ممکن است در موقعیت دیگر اصلا کارساز نباشد، و برخی از تکنیک های نورپردازی رایج برای عکاسی ماکرو آنقدر که به نظر می رسد مفید نیستند.نورپردازی در عکاسی ماکرو را نمایندگی نیکون برای شما توضیح میدهد باما همراه باشید.

عکاسی ماکرو در صبح

عکاسی ماکرو را در صبح و زمانی که نور خورشید خیلی شدید نیست شروع کنید هنگامی که در محیط بیرون از خانه به عکاسی می‌پردازید، نورپردازی در عکاسی ماکرو می‌تواند مشکل ساز باشد. شما هیچ کنترلی بر روی زاویه نور ندارید، به همین خاطر است که باید بفهمید موقعیت خورشید در کجای آسمان قرار دارد.

زمان عکاسی از سوژه‌های ماکرو، نیازی نیست مانند دیگر انواع عکاسی منتظر ساعت طلایی باشید. در بیشتر موارد، می‌توانید انتظار یک عکس ماکرو زیبا زمانی که آفتاب در زاویه ۴۵ درجه رو به روی سوژه قرار دارد را داشته باشید.

نورپردازی در عکاسی ماکرولازم به یاداوری است که بدانید بیشتر عکاسان ماکرو در صبح عکاسی می‌کنند. گل‌ها در شبنم صبح‌گاهی تازه‌تر به نظر می‌رسند. همچنین در این زمان است که حشرات ظاهر می‌شوند.بدترین زمان برای عکاسی ماکرو در ظهر است، زمانی که خورشید دقیقاً در وسط آسمان قرار دارد.

اگر شما سایه‌های زشتی روی سوژه دیده اید ، بهتر است چند ساعتی بایستید تا شدت نور خورشید کمتر شود.یا می‌توانید یک منطقه سایه‌دار پیدا کنید که مقداری از نور شدید پس زمینه را جذب می کند.اگر می‌خواهید در یک مکان خاص عکاسی کنید، قبل از عکاسی به بازدید آن‌ مکان بروید تا بفهمید که چه زمانی نورپردازی ماکرو در بهترین موقعیت خودش قرار دارد تا بدانید چه موقع به آنجا بروید.

عکاسی ماجراجویی
این مقاله را بخوانید

فلاش دوربین

برای داشتن نورهای روشن‌‌تر از فلاش استفاده کنید شما به نوری لازم دارید که روشن‌تر از لامپ و LED باشد؟ پس احتمالا باید از یک فلاش استفاده کنید. استفاده از فلاش خیلی مشکل تر و چالش بر انگیز تر است، چونکه نور آن پیوسته نیست. به زبانی دیگر، شما نور را تا زمانی که دکمه شاتر را فشار ندهید نمی‌بینید.به معنای ان است  که شما باید چند عکس آزمایشی ثبت کنید تا متوجه شوید که آیا نوردهی مناسب را دارید یا خیر.

اما چیزی که  فلاش را بهتر از لامپ مطالعه یا LED می‌کند خروجی قدرتمند آن است. از آنجایی که نور فلاش به حد کافی روشن است، به سادگی می‌تواند شدت نور خورشید را در عکس شبیه سازی کند.استفاده از فلاش به شما اجازه می دهد با سرعت شاتر سریع تری نسبت به استفاده از لامپ های معمولی، عکاسی کنید.

نورپردازی در عکاسی ماکرو

انواع زیادی از فلاش برای استفاده‌های مختلف در بازار وجود دارند. چیزی که شما می‌خواهید یک فلاش است که برای عکاسی ماکرو ایده آل باشد.فلاش های اکسترنال معمولی(فلاش‌های معمولی که بالای دوربین وصل می‌شوند) برای سوژه‌های کوچک خیلی خوب کار می‌کنند. اما همچنین از فلاش هایی که به صورت اختصاصی برای عکاسی ماکرو تولید شده‌اند نیز می‌توانید استفاده کنید.

یک فلاش ماکرو می‌تواند مربع یا مدور باشد. اگرچه به‌ کفشک دوربین شما متصل است، اما عنصر روشنایی آن معمولاً در جلوی لنز قرار می گیرد. به این ترتیب، نوری که تولید می‌کند به طور تصادفی توسط محورلنز مسدود نمی‌شود.

رینگ فلاش

یکی از تکنیک های نورپردازی عکاسی ماکرو، بهرگیری از رینگ فلاش است که مجهز به طراحی دوار بوده و لنز دوربین را احاطه می کند. این نوع تکنیک بیشتر در عکاسی دندانپزشکی مناسب بوده که تصویری بدون سایه و نوری صاف ارائه می دهد. از این رو این تکنیک، قابلیت استفاده در بسیاری از برنامه های پزشکی را نیز دارد. این تکنیک را با دوربین نیکون P100 میتوانید به راحتی استفاده کنید.

آموزش عکاسی خبری
این مقاله را بخوانید

فلاش های سرخود

بیشتر دوربین‌های دیجیتال دارای یک فلاش سرخود در سمت راست بدنه هستند. می‌توان از فلاش دیگری نیز استفاده نمود تا نور غیرمستقیم‌ تر و یکنواخت‌تری فراهم شود. اغلب بهترین نوع نور، نور فلاش است چرا که قابل کنترل بوده و دمای رنگ آن ثابت است.هرچند که در اکثر دوربین‌ها امکان استفاده از فلاش سرخود در هنگام عکس‌برداری ماکرو وجود دارد، اما برخی دوربین‌ها فاقد این قابلیت هستند. برای چنین دوربین‌هایی که توانایی های محدودتری دارند باید از نورهای درخشان سفید و راههایی برای پخش کردن این نور استفاده نمود.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی