نسبت ابعاد تصویر در عکاسی

نسبت ابعاد تصویر در عکاسی

نسبت ابعاد تصویر در عکاسی

نسبت ابعاد تصویر در عکاسی به معنای  نسبت های افقی و عمودی یک تصویر است که به گونه ی دو عدد که با علامت دو نقطه از هم جدا می شوند نشان داده می شود. به صورت x:y.با نمایندگی نیکون همراه باشید تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

مثلا نسبت ابعاد ۱۶:۹ به ما چه می گوید؟

۱۶:۹ یک تصویر (یا اگر تلویزیون و مانیتور باشد، یک صفحه نمایش) است که عرض آن ۱۶ واحد و طول آن ۹ واحد می باشد. خب چرا نسبت های ابعاد در عکاسی مهم هستند؟ چرا ممکن است بخواهیم نسبت ابعاد یک عکس را تغییر دهیم؟ در این مقاله از نمایندگی نیکون به این سوال ها پاسخ داده و به محبوب ترین نسبت های ابعاد در عکاسی نگاهی می اندازیم. از آنجا که دلیل اصلی اهمیت نسبت ابعاد تصویر در عکاسی، ترکیب بندی است.

نسبت ابعاد تصویر در عکاسی

نسبت ابعاد چیست؟

نسبت ابعاد تصویر اصطلاحی است که شما در حالت عادی منتظرید در زمان بحث در باره ی  فیلم ها و سریال ها بشنوید، اما از آنجا که این معیار اندازه گیری نسبت های تصویر است، در عکاسی نیز مهم می باشد. همچنین یکی از چیزهایی است که همیشه وجود دارد، حتی اگر در مورد آن فکر نکنید.

نسبت ابعاد در عکاسی توصیف نسبت های افقی و عمودی یک تصویر است که به صورت دو عدد که با علامت دو نقطه از هم جدا می شوند نشان داده می شود، هر دو با واحدهای اندازه گیری مشابه، چه این واحدها بر حسب اینچ باشند، چه سانتیمتر، و چه فوت.

ترکیب بندی عکاسی
این مقاله را بخوانید

اهمیت نسبت های ابعاد برای عکاسی

در گام اول، آنها اهمیت زیادی دارند زیرا هر عکسی که ما می گیریم، و همچنین هر دوربینی که با آن عکس می گیریم، یک نسبت ابعاد پایه دارد. دوربین ما نسبت ابعاد سنسور را مبنای نسبت ابعاد تصویر قرار می دهد، که نمی توانید آن را تغییر دهید.

با این حال، شما می توانید نسبت ابعاد تصویر حاصل را تغییر دهید، و از همه مهم تر، می توانید آن را برای دلایل خلاقانه تغییر دهید.

در اصل، دو نوع نسبت ابعاد در عکاسی وجود دارد که باید آنها را بشناسیم؛ نسبت ابعاد دوربینی که با آن عکس می گیریم، و از آن مهم تر، نسبت ابعاد نهایی که تصویر خود را با آن ارائه خواهیم داد.

نسبت ابعاد تصویر در عکاسیهمچنین، ما می توانیم دومی را به هر دلیلی که تصمیم بگیریم، در پس پردازش تغییر دهیم.

بعضی از دوربین های نیکون تنظیماتی نیز دارند که به شما اجازه می دهد تا قبل از عکس گرفتن نسبت ابعاد را در داخل دوربین تغییر دهید، اما این کار توسط نرم افزار کراپ دوربین امکان پذیر شده است. همیشه بهتر است که خودتان بعدا در پس پردازش تصویر را کراپ کنید و نسبت ابعاد تصویر را تغییر دهید.

نسبت ۱:۱

نسبت ۱:۱ یا فرمت مربعی احتمال دارد به اشتباه یک فرمت جدیدتر در نظر گرفته شود، چرا که برای استفاده اش در اینستاگرام به خوبی شناخته شده است (اگرچه دیگر مجبور نیست که عکس ها در آن فرمت باشند). با این حال، تصاویر مربعی نسبت اغلب برای دوربین های فرمت متوسط، و همچنین برخی دوربین های اسباب بازی نیز هستند.

حالت های اندازه گیری نور
این مقاله را بخوانید

این فرمت انتخاب خوبی برای کراپ کردن از نزدیک و ایزوله یا جدا کردن یک سوژه یا یک صحنه است که شامل یک منظره گسترده نمی باشد.

نسبت ۵:۴

تصاویر دارای نسبت ۵:۴ در درجه اول در عکاسی با فرمت بزرگ (large-format) مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا بسیاری از آن دوربین ها از فیلم ورقه ای با ابعاد ۴×۵ اینچ استفاده می کنند. از یک نقطه نظر خلاقانه، تصاویری که از این نسبت استفاده می کنند تقریبا طول و عرض یکسانی دارند، و برای ثبت المان های عمودی یک صحنه عالی هستند.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی