ترکیب بندی عکاسی
ترکیب بندی عکاسی: نمایندگی نیکون نخست منظور از «ترکیب بندی – composition» را برایتان توضیح می دهد. ترکیب بندی در عکاسی به شیوه ای که عناصر گوناگون یک صحنه، داخل کادر عکس قرار می گیرند، اطلاق می شود. همانطور که قبلا گفتم، اینها قوانین سفت و سختی نیستند، بلکه یک سری توصیه و راهنمایی هستند. گفته می شود بیشتر این راهکارها هزاران سال است در هنر استفاده می شوند و در بدست آوردن ترکیب بندی های جذاب تر واقعاً کمک دهنده هستند.
ترکیب بندی مرکزی و تقارن
سوژه اصلی را در وسط کادر قرار دهید، بعضی مواقع اگر سوژه را در وسط کادر قرار دهید خیلی خوب جواب می دهد. صحنه های متقارن گزینه مناسبی برای ترکیب بندی مرکزی هستند و در ضمن در کادر های مربعی خیلی خوب به نظر می رسند.
این عکس از پل Ha’penny در شهر زادگاه من، Dublin (پایتخت ایرلند)، کاندید فوق العاده ای برای ترکیب بندی مرکزی بود. سازه ها و جاده ها اغلب سوژه های خیلی خوبی برای این جور ترکیب بندی هستند.
صحنه هایی که بازتاب فرصت خوبی برای استفاده از تقارن در ترکیب فراهم می کند. در این عکس من از ترکیبی از قوانین یک سوم و تقارن برای ترکیب صحنه استفاده کردم. درخت نه در مرکز بلکه در سمت راست جعبه قرار دارد و دریاچه تقریبا بی حرکت و راکد ایجاد تقارن می کند. شما اغلب می توانید از چندین تکنیک و استراتژی برای ترکیب در یک عکس استفاده کنید.
کادر در کادر
یک روش مؤثر دیگر برای به تصویر کشیدن عمق درون صحنه قرار دادن «کادری درون کادر عکس» است. دنبال عناصری مثل پنجره ها، طاق های قوسی شکل و شاخه های معلق بگردید تا صحنه را با آنها کادربندی کنید. دقت کنید این «کادر» الزاما نباید تمام صحنه را در برگیرد تا مؤثر باشد. برای کسب آموزش بیشتر، مطالعه مطلب «قاب در قاب – آموزش کادربندی در ترکیب بندی عکاسی» لنزک را به شما عزیزان توصیه می کنیم.
یکی دیگر از راه های موثر برای به تصویر کشیدن عمق صحنه برای قرار دادن “جعبه داخل جعبه عکس”است. به دنبال عناصر مانند پنجره ها, قوس قوسی و شاخه های معلق به مهر و موم صحنه با. توجه داشته باشید که این “جعبه” لازم نیست که شامل کل صحنه موثر باشد.
در عکس بالا که از میدان St Mark در ونیز گرفته شده، از دروازه طاق دار برای کادربندی قصر سلطنتی St Marks Basilica و برج کلیسا در انتهای میدان استفاده کردم. استفاده از مناظر قابل مشاهده از داخل طاق های قوسی شکل ویژگی مشترک نقاشی عصر رنسانس برای به تصویر کشیدن عمق بوده است. همانطور که می بینید وقتی این عکس را گرفتم، میدان کاملا خالی بوده است. این یکی از مزایای بیدار شدن ساعت ۵ صبح است. صبح های خیلی زود، بهترین زمان عکاسی برای من است تا از خانه بیرون بزنم و با دوربین این طرف و آن طرف بروم.
کادر ها لزومی ندارد پنجره ها یا قوس های ساخت دست بشر باشند. عکس زیر از County Kildare در ایرلند گرفته شده است. این بار، از تنه درخت در سمت راست و از شاخه معلق آن برای ساخت قابی اطراف چشم انداز که شامل پل و خانه قایقی می شود، استفاده کردم. دقت کنید با اینکه این «قاب» تمام چشم انداز را در بر نمیگیرد ولی هنوز هم به تصویر عمق بخشیده است.
استفاده از «یک کادر داخل کادر عکس» فرصت مناسبی است تا از محیط اطرافتان به شکلی خلاقانه در ترکیب بندی استفاده کنید.
جذابیت پیش زمینه و عمق
اضافه کردن مقداری جذابیت در پیش زمینه، راه خیلی خوبی برای ایجاد حسی از عمق در صحنه است. عکس ها به طور معمول دو بُعدی (۲D) هستند. افزودن جذابیت پیش زمینه در کادر یکی از تکنیک هایی است که می توان حس سه بُعدی بیشتری به صحنه داد.
کادر در کادر
ترکیب بندی به کمک رنگها