تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسی

تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسی

تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسی

در این مقاله از نمایندگی نیکون قصد داریم به مفهوم تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسی بپردازیم. در ادامه باما همراه باشید. وقتی شما چیدمان صحنه ی خود را انجام می دهید، باید در مورد عوامل مختلف و اینکه چطور باهم تعامل و رابطه دارند، فکر کنید.

زمانی که شما قصد دارید چیدمان صحنه خود را انجام دهید، باید راجع به عناصر و عوامل مختلف و چگونگی تعما و ارتباط آنها با یکدیگر هم فکر کنید.

تعادل وقتی دارای هماهنگی باشد به صورتی که تمامی عناصر موجود در صحنه با یکدیگر ارتباط داشته باشند یک شکل خوشایندی را برای بیننده ایجاد خواهد کرد.وقتی شما به عکسی که منظره در برکه یا دریاچه منعکس شده نگاه میکنید مفهوم تعادل وهماهنگی را به خوبی درک خواهی کرد.

تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسیتعادل رسمی

یکی دیگه از اسم‌ های تعادل رسمی،تعادل متقارنه.فقط کاری که برای دستیابی به این تعادل باید انجام بدین،اینه که تصویر رو به گونه‌ای قاب‌ بندی کنید که یه عنصر مشابه ( یا بیشتر) توی دو طرف یه سوژه تکرار شده باشد.

بیشترین استفاده از تعادل رسمی توی عکس‌های پرتره صورت میگیره.قرار دادن سوژه  وسط قاب برای یه عکس پرتره،کمک میکنه تموم عناصر مزاحم پس زمینه حذف بشوند.همیشه بهتره یه پرتره رو به این صورت قاب بندی کنید. پس از گرفتن یه عکس استاندارد مانند این عکس،شما میتوانید به مدل‌های دیگه قرار دادن مدل فکر کنید که از لحاظ بصری جالب‌تر هستن و در عین حال تعادل دارن. این کارو میتونید با کمک تعادل غیر رسمی انجام بدید.

تعادل غیررسمی

تعادل غیررسمی یکی از مدل‌های کمتر مشخص تعادل در ترکیب بندی عکاسی است و به توجه بیشتری نیاز دارد. صحبت کردن به روش ویژه در مورد این شیوه ی سخت است زیرا می‌توانید به روش‌های متفاوتی به آن دست پیدا کنید. به زبان ساده تعادل غیر رسمی در ترکیب بندی عکاسی هنگامی رخ می‌دهد که عناصر غیرمشابه، یکدیگر را متعادل می‌کنند. در این نوع تعادل اندازه عناصر تصویر خیلی مهم نیست اما اغلب توصیه می‌شود عنصر بزرگ‌تر با عنصر یا عناصر کوچک‌تر متعادل شوند تا ترکیب بندی بهتری داشته باشید.

چگونه فوکوس دوربین را تنظیم کنیم؟
این مقاله را بخوانید

یک تصویر که ترکیب بندی آن با کمک تعادل غیررسمی به خوبی انجام شده اکثر اوقات نسبت به عکسی که به صورت رسمی متعادل شده است، زیباتر به نظر می‌رسد.

تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسیخطوط در ترکیب‌ بندی عکاسی

خطوط در ترکیب‌ بندی عکس‌ها از ویژگی های بالایی برخوردارند. بعضی مواقع روایتگر داستان عکس بوده و گاهی هدایتگر نگاه بیننده به سوژه و یا جزئیات است. این عنصر مهم در ترکیب‌ بندی کمک می‌کند عکس‌هایی جذاب و داینامیک خلق کنید. خطوط حرکت و پویایی را در عکس‌ها به‌وجود می‌آورند و مسیر حرکت چشم در سطح عکس را کنترل می‌کنند. گاهی به‌ طور مشخص در عکس دیده می‌شوند و گاهی با کمترین حضور بیشترین تاثیر را در انتقال مفهوم می‌گذارند.

تعادل رنگ در ترکیب بندی عکاسی

تعادل رنگ گونه ای است از تعادل نامتقارن است که رنگ‌های روشن و پر جنب و جوش را با رنگ‌های خنثی‌تر متضاد می‌کند. رنگ‌های روشن وزن بصری بیشتری نسبت به رنگ‌های پاستلی یا خاموش دارند و بیش از حد یکی یا دیگری می‌تواند باعث ایجاد عدم تعادل در تصویر شود. می‌توانید با کنار هم قرار دادن مقدار کمی رنگ پررنگ در مقابل یک فضای خالی بزرگ‌تر یا برعکس، به تعادل رنگ برسید.

  • تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسیخطوط عمودی: خطوط عمودی محکم و قدرتمند تعبیر شده و ثبات و استحکام را نشان می‌دهند.
  • خطوط افقی: خطوط افقی مفهوم تعادل، آرامش و سکوت را به بیننده القا می‌کنند.
  • خطوط مورب: خطوط مورب هدایت کننده نگاه بوده و حرکت و پویایی را نشان می‌دهند. خطوط مورب به شکل جالبی به عکس‌ها عمق می‌دهند.
  • خطوط منحنی: خطوط منحنی جذاب هستند و به آرامی حرکت چشم را به سمت خود می‌کشانند. این خطوط در عکس‌ها حس آرامش را القاء می‌کنند.
  • خطوط زیگزاگی: خطوط منحنیِ شکسته یا زیگزاگ برای نشان دادن هیجان، خشم و انرژی متمرکز هستند.
  • خطوط نازک: خطوط نازک القاء کننده ظرافت، حساسیت و شکنندگی است.
  • خطوط ضخیم: خطوط ضخیم پایداری، استحکام و قدرت را نشان می‌دهند.
ایده‌های عکاسی منظره در قرنطینه
این مقاله را بخوانید
تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی