عکاسی در هوای سرد

عکاسی در هوای سرد

عکاسی در هوای سرد

قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که سرمای این روز‌ها می‌توانند در کمتر از یک‌ساعت موجب هیپودرمی یا سرمازدگی دست‌ و پاها و انگشتان‌تان شود. در نتیجه اگر به فکرتان رسیده است که برای عکاسی در برف از محدوده شهر خارج شوید، جدای از لباس‌ها، از سلامت ماشینتان هم مطمئن شوید و بنزین کافی پر کنید و حتما به چند نفر اطلاع دهید که کجا می‌روید و مسیرتان چیست و کی برمی‌گردید.در این مقاله نکاتی درباره ی عکاسی در هوای سرد را نمایندگی نیکون مورد برسی قرار داده است.

کیف و کوله پشتی

حتما یک کیف یا کوله‌پشتی خوب همراهتان ببرید. همراه بردن یک کیف خوب، تجهیزاتتان را تمیز و سرحال نگه می‌دارد. کیف‌های دوربین با کیفیت، دارای ضربه‌گیرهای قوی هستند که دورتادور فضای کیف را از داخل می‌پوشانند. این ضربه‌گیر‌ها خود می‌توانند به‌عنوان عایق حرارتی عمل کنند.

عکاسی در هوای سرد

البته فراموش نکنید که در هوای خیلی سرد و مسیر‌های یخ‌زده، احتمال لیز خوردن و افتادن کیف و تجهیزات خیلی زیاد است. حتی اگر خودتان را با کاپشن‌های اسکی هم پوشانده باشید، باز هم ممکن است دوربینتان در معرض خطر باشد و با زمین خوردن کیف (اگر ضربه‌گیرهای داخل آن کافی نباشد) دوربین‌ یا لنزتان آسیب ببیند. بنابراین حتما با یک کوله‌پشتی یا کیف دوربین خوب و مطمئن به جاهای سرد بروید.

نوردهی تصویر

اگر برف روی زمین نشسته و هوا صاف و تقریباً‌ آفتابی است، خیلی باید مراقب نوردهی تصویر باشید. نوع مواجه شما با برف خیلی دشوار خواهد بود. در واقع، برف یکی از پیچیده‌ترین سوژه‌ها در زمینه نوردهی است. هر نوع اشتباه شما می‌تواند باعث از دست رفتن تعادل در عکس شما شده و برخی از جزئیات را از دست بدهید. این یک مشکل متداول هنگام عکاسی در فضای برفی است که عکس‌ها تیره می‌شوند و دانه‌های برف آنقدر که باید سفید نیستد. دلیل این امر مشخص است: آنقدر بخش‌های سفید در تصویر وجود دارد که دوربین شما گمراه می‌شود.

روش های آسان برای اجرای نورپردازی در عکاسی پرتره
این مقاله را بخوانید

عکاسی در هوای سرد

در نتیجه نوردهی (Exposure) را کاهش می‌دهد و در نتیجه تصاویری تاریک ثبت می‌کنید! بهترین کار این است که خودتان میزان نوردهی را تنظیم کنید. خوشبختانه تمام دوربین‌ها و حتی گوشی‌های هوشمند هم امکان این کار را دارند. یک قانون کلی در عکاسی دیجیتال این است که نوردهی را با روشن‌ترین بخش‌های تصویر انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که هایلایت‌های تصویر شما تماماً‌ سفید نمی‌شوند. جزئیات سایه‌ها را بعداً و از طریق ویرایش‌های نرم‌افزاری قابل تنظیم هستند. ولی هایلایت‌هایی که بیش از حد شفاف شده باشند و نوردهی (Exposure) گرفته باشند را دیگر نمی‌توانید اصلاح کنید.

هود لنز

برای عکاسی در محیط‌های برفی بد نیست که کار خود را با مقدار نوردهی +۱ شروع کنید و سپس تنظیمات اضافه را انجام دهید. نکته آخر هم برای زمانی است که می‌خواهید زیر نور خورشید عکاسی کنید: از هود لنز استفاده کنید. از انجایی که برف می‌تواند به عنوان یک بازتابنده قوی و غول‌پیکر عمل کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که نورهای سرگردان به لنز شما برسد و عکس شما را خراب کنند. بنابراین، استفاده از یک هود لنز می‌تواند از چنین شرایطی پیش‌گیری کند. علاوه بر این،‌ هود لنز مانع از برخورد دانه‌های برف و باران با لنز شما می‌شود.

کنتراست در دوربین نیکون

وقتی که بر نوردهی و نورسنجی مسلط شدید، وقت آن است که چند عکس خلاقانه بگیرید. اولین چیزی که من در یک منظره برفی به دنبال آن می گردم، کنتراست (contrast – تضاد بین روشنایی و تاریکی) است. از آنجا که برف سفید روشن است، من به دنبال اجسام تیره می گردم تا در کنتراست با برف برجسته شوند. کنتراست عاملی است که کمک می کند تا عکس شما برجسته شود و بُعد بیشتری به آن می دهد. در یک منظره، این کنتراست ممکن است درختان، ساختمان ها، حیوانات یا انسان ها باشند.

ترفند های خلاقانه برای عکسبرداری از اسباب بازی ها
این مقاله را بخوانید

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی