فضای منفی و مثبت در عکاسی

فضای منفی و مثبت در عکاسی

فضای منفی در عکاسی

هرچه بیشتر در مورد عکاسی فکر کنید بیشتر متوجه خواهید شد که همه چیز در عکاسی در مورد احساسات است. تمام تصمیماتی که می گیرید فقط برای یک هدف است. یک مثال واضح فضای منفی و مثبت در عکاسی است. این دو عنصر عکاسی به دلیل احساسات خود مهم هستند. در نتیجه در این مقاله از نمایندگی نیکون ما به بررسی این دو مورد پرداخته ایم.

فضای مثبت و فضای منفی در عکاسی صورت کامل درباره‌ی این است که چه چیزی در تصویر توجه ما را به خودش جلب خواهد کرد؟ کدام بخش‌های تصویر بیشترین توجه را به خودشان جلب خواهند کرد و کدام بخش‌ها در پس زمینه حل می‌شوند؟

  • فضای مثبت: بخشی از تصویر شما است که از محیط اطراف خودش جدا شده است. این موضوع شامل سوژه به همراه دیگر بخش‌های حاوی جزئیات مهم تصویر است.
  • فضای منفی: درست برعکس فضای مثبت به بخش‌هایی از تصویر گفته می‌شود که توجه زیادی را به خودشان جلب نمی‌کنند. این فضا در اطراف فضای مثبت قرار می‌گیرد و باعث تقویت آن می‌شوند.

ساده‌ترین مثال نوشتن روی یک صفحه کاغذ سفید است. کلمات توجه ما را به خودشان جلب می‌کنند ولی توجهی به پس زمینه نمی‌کنیم. در نتیجه کلمات فضای مثبت هستند و پس زمینه نیز فضای منفی است.

فضای منفی و مثبت در عکاسیفضای مثبت

در این جنگل متراکم تعداد بالایی از تنه‌ها و برگ‌های درخت‌ها جلب توجه می‌کنند. هیچ پس زمینه یکدستی در این عکس وجود ندارد. ممکن است بگویید که درخت‌هایی که نور آبی به آن‌ها تابیده است نقش پس زمینه را بازی می‌کنند که درست است اما درخت‌ها بخش زیادی از تصویر را اشغال نمی‌کنند. همین موضوع در مورد وسط تنه‌ی درخت‌ها هم صدق می‌کند که در بخش‌های تیره جزئیات خیلی کمی دارند اما این تنه‌ها هم فقط بخش خیلی کمی از تصویر را پوشش می‌دهند. به جز این، بخش زیادی از تصویر هم حاوی بافت و جزئیات زیادی است و عکس ما یک تصویر شلوغ است.

علت صدا دادن لنز دوربین عکاسی
این مقاله را بخوانید

فضای منفی 

فضای منفی به شما این صورت را می دهد تا پیش از تمرکز بر سوژه، جلوه ای چشم نواز و دراماتیک به عکس تان بدهید و مخاطب خود را مجذوب نمایید، یعنی کسی که پیش از تمرکز بر سوژه با توجه به فضای خالی اطراف آن شروع به تماشای عکس میکند. حقیقت این است که بیننده گان عکس ترجیح میدهند تا نسبت به سوژه، زمان بیشتری را برای فضای منفی صرف نمایند. زیرا فضای منفی تمامی نواحی حول قاب (فریم ) تصویرتان را میپوشاند تا خود سوژه؛ در حالیکه غالبا تمام تمرکز و توجه شما بر سوژه است.

فضای منفی و مثبت در عکاسی

فضای منفی در دنیای عکاسی درست به اندازه‌ی فضای مثبت اهمیت دارد.ممکن است حتی مهم‌تر باشد، چرا که اگر می‌خواهید عکس‌های ساده و تاثیرگذار بگیرید نقطه‌ی خوبی برای شروع است. این یک مثال خوب از ترکیب‌بندی فضای منفی است.عکس بسیار خالی است حتی می‌توان گفت مینیمالیستی است.فقط دو بخش از عکس جلب توجه می‌کنند: سنجاقک و گیاه.

باقی چیزهای درون عکس فضای منفی است و جزو پس‌زمینه شده است.سوژه‌ها نیز توسط محیط خود کوچک‌تر شده‌اند.انگار که در یک فضای منفی و خالی غوطه‌ور شده‌اند. فضای اطراف‌شان یک حائل بزرگ شده است و روی حال و هوای عکس تاثیر زیادی گذاشته است.

تماس با نمایندگی نیکون
آدرس نمایندگی